Evergreen content

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 1 min lezen Matthijs Beumer

Wat is evergreen content?

Evergreen content is content die niet afhankelijk is van bepaalde actualiteiten en dus altijd relevant blijft. Dit betekent dat dit type content niet vaak vernieuwd hoeft te worden.

Voorbeelden van evergreen content:

  • Handleidingen en gebruiksaanwijzingen
  • Teksten met vragen en antwoorden (FAQ’s)
  • Teksten als onderdeel van een kennisbank
  • Case studies
  • How-to artikelen
  • Waardevolle tips

Waarom is evergreen content belangrijk?

Evergreen content is belangrijk omdat het niet afhankelijk is van trendgevoelige zoekopdrachten en daarom altijd kan zorgen voor een constante flow van verkeer naar je website.

Door evergreen content goed te optimaliseren voor SEO, wordt je website het hele jaar door goed gevonden en gezien. Dit kan meer backlinks opleveren en resulteren in een verbeterde autoriteit.

Hoe schrijf je evergreen content?

Evergreen content schrijf je voor de lange termijn en daarom is het verstandig om er veel tijd en aandacht aan te besteden. Houd rekening met de volgende aspecten:

  • Start met het selecteren van een geschikt onderwerp. Waar is je doelgroep naar op zoek? Welke zoekwoorden worden ingetypt in zoekmachines? Probeer in de keuze van een onderwerp zoveel mogelijk te focussen op één specifiek onderdeel. Dus bijvoorbeeld niet: ‘Hoe werkt SEO?’, maar ‘Hoe optimaliseer je de metabeschrijving voor SEO?’
  • Schrijf voor de juiste doelgroep. Over het algemeen is evergreen content niet bedoeld voor vakgenoten, maar juist voor leken. Je schrijft dus voor beginners. Gebruik dus geen technische jargon, maar juiste korte, eenvoudige zinnen.
  • Schrijf zo uitgebreid mogelijk. Probeer voor artikelen minimaal 1.000 à 1500 woorden aan te houden. Langere artikelen ranken vaak beter in zoekmachines.
  • Optimaliseer voor SEO. Je evergreen content wordt alleen gevonden en gezien als de SEO op en top in orde is. Huur hier eventueel een SEO-specialist voor in.
  • Vergeet niet te updaten. Hoewel evergreen content een tijdloos karakter heeft, is het wel nodig om de content van tijd tot tijd te updaten. Zo blijft de content actueel en behoud (of verbeter) je je positie in de zoekresultaten.