Het belang van de combinatie van SEO én SEA

  • 4 oktober 2023
  • 3 min.
  • Insights

Als ondernemer wil je er natuurlijk voor zorgen dat je ook online goed vindbaar bent. Je hebt vast zelf al wel eens opgezocht hoe je dit het beste kunt doen. Als het goed is ben je dan ook de termen als SEO en SEA wel eens tegengekomen. In deze blog vertel ik je wat deze twee termen precies inhouden en wat de verschillen zijn. Ook zal ik je in deze blog vertellen waarom een gecombineerde inzet van SEO én SEA juist zo belangrijk is om het maximale uit je online aanwezigheid te halen.

Inhoudsopgave

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en is een strategie die gericht is op het optimaliseren van een website om de organische (niet-betaalde) zoekresultaten te verbeteren. Het doel van SEO is om de kwaliteit en relevantie van de website te verbeteren, zodat zoekmachines de website hoger plaatsen in de zoekresultaten. Je komt hoger in de zoekresultaten rekening te houden met een aantal aspecten, zoals de techniek achter de website, de inhoud van pagina’s op de website en het linkprofiel.

Technische optimalisaties omvatten bijvoorbeeld het verbeteren van de laadsnelheid van de website, het gebruik van de juiste HTML-tags en het optimaliseren van de mobiele versie van de website. Inhoudelijke optimalisaties omvatten het gebruik van de juiste zoekwoorden, het schrijven van kwalitatieve content en het optimaliseren van afbeeldingen en video’s. Het linkprofiel van een website verwijst naar het aantal kwalitatieve en relevante links van andere domeinen naar jouw website. Hierdoor vergroot je de domeinscore van jouw website. Kortom: door het toepassen van SEO kan een website hoger ranken in de zoekresultaten en zo meer verkeer en potentiële klanten aantrekken.

Wat is SEA?

SEA (Search Engine Advertising) is een vorm van online adverteren waarbij bedrijven betalen om hun advertenties te tonen aan mensen die een zoekopdracht invoeren in zoekmachines als Google, Bing of Yahoo. Met SEA kunnen bedrijven dus gerichte advertenties maken die worden weergegeven wanneer mensen een bepaald zoekwoord of zinsdeel in de zoekbalk invoert. Bedrijven of marketingbureaus die de advertenties voor een bedrijf beheren, kunnen bieden op zoekwoorden waarbij het bedrag dat ze bereid zijn te betalen bepaalt hoe hoog hun advertentie in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, wordt er een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag wordt Cost Per Click (CPC) genoemd. Het grote voordeel van SEA is dat de advertenties in te richten zijn op specifieke doelgroepen en dat de resultaten zeer snel meetbaar zijn.

Verschil tussen SEO en SEA

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn beide methoden om de zichtbaarheid van een website in de zoekmachines te verbeteren, maar ze verschillen in hun aanpak en doelstellingen. SEO richt zich op het optimaliseren van een website en de inhoud ervan om de organische zoekresultaten te verbeteren. Het doel is om hoger te ranken in de zoekresultaten op basis van zoekwoorden, zonder te betalen voor advertenties. Dit wordt zoals eerder benoemd bereikt door middel van technische verbeteringen aan de website, het gebruik van de juiste zoekwoorden en correct gebruik van alt-tags bij afbeeldingen.

SEA, daarentegen, is een vorm van online advertenties. Betaald dus. Het doel is om advertenties te plaatsen op zoekmachines, waarmee een adverteerder kan bieden op zoekwoorden en op die manier hoger in de zoekresultaten probeert te verschijnen. Het voordeel van SEA is dat de resultaten snel zichtbaar zijn, maar het nadeel is dat het kosten met zich meebrengt. SEO inspanningen zijn gratis (mits je geen gebruik maakt van een partij die de werkzaamheden voor je uitvoert) en zijn gericht op de lange termijn omdat het resultaat niet de volgende maand al zichtbaar is.

Belang van een combinatie tussen SEO en SEA

Je kunt je natuurlijk focussen op óf SEO, óf SEA, maar waarom is een combinatie nou juist zo slim? Door te kiezen voor een mix zorg je voor verkeer via zowel het organische als het betaalde kanaal. Doordat je meer zichtbaarheid creëert in de zoekresultaten haal je meer bezoekers naar de website. SEO kan op lange termijn leiden tot een stabiele bezoekersstroom, terwijl SEA een snelle en effectieve manier kan zijn om onmiddellijke resultaten te krijgen. SEA is dan ook ideaal om een tijdelijke boost in websiteverkeer te creëren.

Door beide strategieën te combineren, kan een onderneming de voordelen van beide kanalen benutten om zo de online aanwezigheid en prestaties maximaliseren. Een gecombineerde focus maakt je bovendien minder kwetsbaar en afhankelijk. Zo voeren zoekmachines nogal eens een update uit die de organische zoekresultaten flink kunnen opschudden. Als je je alleen focust op SEO is de kans groot dat zo’n update invloed heeft op je bezoekersstroom. Maak je ook gebruik van SEA? Dan zal zo’n update veel minder impact hebben.

Conclusie

Een gecombineerde inzet van zowel SEO als SEA is van belang wanneer je:

  • Meer relevant verkeer naar je website wil trekken;
  • Op korte termijn snel resultaat wil zien;
  • Ook op de lange termijn een stabiele bezoekersstroom wil hebben;
  • Een zo groot mogelijk bereik wil hebben, om zo je bedrijfsresultaat te maximaliseren;
  • Je kwetsbaarheid en afhankelijkheid wil verkleinen.

Ook je online zichtbaarheid vergroten?

Rockwise helpt bedrijven groeien door de inzet van SEO en SEA. Nieuwsgierig wat wij voor je kunnen betekenen op één van beide strategieën of op een combinatie van beide? We gaan graag eens met je in gesprek!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl