Klantbeoordelingen: hogere betrouwbaarheid, meer omzet

Online reviews van producten en diensten zijn natuurlijk niets nieuws. Tegenwoordig zien we ze echter steeds vaker terugkomen. Daar is een belangrijke reden voor. Het vermelden van klantbeoordelingen op je website kan namelijk een behoorlijke impact hebben op de omzet, de betrouwbaarheid en het imago van je webshop of website. In deze blogpost vertel ik je hoe dat precies zit.

Als het gaat om klantbeoordelingssystemen, maken we bij Rockwise bewust de keuze voor Trusted Shops. In deze blog vertel ik je waarom we die keuze maken en welke voordelen de implementatie biedt. Als klant van Rockwise profiteer je van 10% korting op je lidmaatschap bij Trusted Shops en je betaalt geen opstartkosten (t.w.v. 99 euro).

Inhoudsopgave:

Social proof

Veel mensen laten zich bij het maken van een keuze beïnvloeden door anderen. Door meningen en ervaringen van vrienden, kennissen en door die van onbekenden. Dit fenomeen wordt ook wel ‘social proof’ genoemd. Social proof speelt een grote rol als het gaat om het maken van aankoopbeslissingen. Bijvoorbeeld om het risico op een miskoop te verkleinen en zelfs om een aankoop voor het gevoel te ‘rechtvaardigen’. Ga het voor jezelf maar eens na! Met het gebruik van klantbeoordelingen op je website speel je hier slim op in.

Betrouwbaarheid

Het tonen van klantbeoordelingen op je website heeft natuurlijk ook een positieve invloed op de betrouwbaarheid van je website. Het biedt transparantie en geeft potentiële klanten een vorm van zekerheid. Er zijn genoeg verhalen bekend van louche webshops waarbij bezoekers een product afrekenen, maar nooit ontvangen. Je wil je hiervan onderscheiden en mensen die jouw website bezoeken laten zien dat jouw business wél deugt. Reviews op je website kunnen hieraan bijdragen.

De betrouwbaarheid van je website is natuurlijk een essentieel onderdeel. Zeker in een tijd waarin het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid op het laagste niveau ooit staan. Dit betekent dat mensen vaker hun hand op de knip houden en dat er waarschijnlijk meer nodig is om bezoekers van je website te converteren in klanten. 

Doe je voordeel met negatieve klantbeoordelingen

Veel ondernemers zijn bang dat juist ontevreden klanten een beoordeling plaatsen. Die angst is onterecht. Gemiddeld is slechts 19% van het aantal reviews negatief. Een negatieve of kritische beoordeling biedt bovendien kansen. Onderscheid je en laat je van je beste kant zien door assertief te reageren en met een gepaste oplossing te komen. Zo laat je zien dat je met je klanten meedenkt en verlaag je de drempel voor potentiële klanten om een aankoop te doen.

Helaas zijn er tal van voorbeelden van bedrijven die enkel positieve beoordelingen laten of die neppe klantbeoordelingen tonen. Omdat zij bang zijn voor kritiek of om potentiële klanten bewust op het verkeerde been te zetten. Het plaatsen van nep-beoordelingen is sinds afgelopen mei gelukkig verboden. Wees dus gewoon transparant over je business: fouten maken is menselijk en bij ieder bedrijf gaat wel eens wat verkeerd. Plus, zoals ik al zei: kritische reviews bieden juist een kans om je te onderscheiden!

Een aantal veelzeggende statistieken op een rij

Er wordt veel onderzoek gedaan naar consumentengedrag en de invloed van beoordelingen. Ik vond online een verzameling aan interessante statistieken (hier vind je het volledige overzicht) en ik heb er hieronder een aantal op een rijtje gezet:

  • 95% van de consumenten leest beoordelingen voordat hij of zij een aankoop doet.
  • De kans op aankoop stijgt met 270% zodra een product tenminste vijf klantbeoordelingen heeft.
  • 72% van de consumenten koopt niets zonder het lezen van een beoordeling.
  • Klanten besteden gemiddeld 31% meer als een bedrijf positieve beoordelingen heeft. 
  • 83% van de consumenten vindt een webshop geloofwaardig als deze door klanten gegenereerde beoordelingen bevat. 

Rockwise kiest voor Trusted Shops

Het tonen van beoordelingen op je website kan via een open en een gesloten systeem. Zelf maken wij – na zorgvuldig vergelijken en overwegen – de bewuste keuze voor het gesloten reviewsysteem van Trusted Shops

Trusted Shops bestaat al twintig jaar in Europa en bedient meer dan 40.000 webshops met haar klantbeoordelingssysteem en Europees keurmerk met kopersbescherming. Op deze manier zorgt Trusted Shops ervoor dat consumenten altijd zorgeloos kunnen shoppen bij aangesloten webwinkels. Trusted Shops geeft consumenten extra zekerheid doordat alleen echte klanten hun beoordeling kunnen achterlaten. Dit kunnen zij doen op basis van drie punten: product, levering en service. Compleet onafhankelijk, toegankelijk en volledig geautomatiseerd (dus geen extra werk!). 

Hieronder nóg een aantal punten die Trusted Shops zo interessant maken.

  • De implementatie van Trusted Shops is gunstig voor je positie in de zoekresultaten van Google. Dit zorgt gemiddeld voor een stijging van 12% in het aantal bezoekers
  • Het Trusted Shops keurmerk en de kopersbescherming zorgen gemiddeld voor een stijging van (maar liefst!) 7 tot 22% in het aantal conversies.
  • De ‘Trust Badge’ zorgt voor een lagere bounceratio. Dat betekent simpelweg dat bezoekers je website minder snel zullen verlaten.
  • De reviews zijn zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Dit geeft je een belangrijk voordeel ten opzichte van concurrerende websites.

Voorbeeld: Plexideal

Onlangs implementeerden we het reviewsysteem van Trusted Shops voor onze klant Plexideal. Het idee ontstond toen we met Plexideal de stap maakten naar de Duitse markt. Indien je écht voet aan de grond wilt krijgen in Duitsland, is het van groot belang dat bezoekers het idee hebben dat ze zaken gaan doen met een échte Duitse webshop óf een internationale webshop die diep in de Duitse industrie geworteld zit.

Voor Plexideal ontwikkelden we Duitse projectcases, er kwam zelfs een Duitste vestiging, maar we implementeerden met Trusted Shops dus ook een reviewsysteem dat in Duitsland gezien wordt als vertrouwd. Dit keurmerk en klantbeoordelingssysteem mag je overigens niet zomaar gebruiken: er gaat een strenge weging aan vooraf. Je krijgt de certificering pas zodra je deze weging doorstaat. Is dat het geval? Dan staat Trusted Shops garant voor alle gebruikers die te maken krijgen met een van onderstaande voorbeelden:

  • Het product wordt niet geleverd.
  • Er wordt geen geld teruggestort na retourzending.
  • De webshop heeft faillissement aangevraagd.

Voor de overstap naar Trusted Shops maakte Plexideal gebruik van een ander systeem voor klantbeoordelingen. Als je wil overstappen naar een nieuw systeem en je hebt al klantbeoordelingen verzameld, dan wil je natuurlijk niet dat deze verloren gaan. Een groot voordeel van Trusted Shops is dat je niet met een schone lei hoeft te beginnen als het gaat om het verzamelen van reviews. Vanuit Kiyoh en tal van andere systemen kunnen reviews eenvoudig worden geïmporteerd.

Zelf overstappen op Trusted Shops?

Wil je zelf graag gebruikmaken van klantbeoordelingen op je website? Neem dan contact met ons op. Als klant van Rockwise profiteer je van 10% korting op je lidmaatschap bij Trusted Shops en je betaalt geen opstartkosten (t.w.v. 99 euro).

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl