De kracht van kennisdeling: voordelen op een rij

  • 17 augustus 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

‘Kennis is macht, kennis delen is kracht’. Misschien heb je wel eens van het spreekwoord gehoord. In principe spreekt het voor zich: wat je weet kun je voor jezelf houden, maar impact maak je pas écht als je anderen inspireert. Het delen van kennis is belangrijk en biedt enorm veel kansen. Dat geldt voor interne kennisdeling, onder andere omdat het een manier is om de expertise binnen je bedrijf te bevorderen. Daarnaast geldt het zeker voor externe kennisdeling. Over die laatste vorm wil ik het in dit artikel graag met je hebben. Want op wat voor manieren kun je externe kennisdeling precies toepassen en wat levert het je precies op? Ik vertel je er graag meer over.

Inhoudsopgave

De voordelen van kennisdeling

Het delen van kennis kan op verschillende manieren en het brengt een hoop voordelen met zich mee. Hieronder heb ik een aantal belangrijke voordelen op een rij gezet.

Claim je status als expert binnen de branche

Laat ik beginnen met de meest belangrijke reden: door jouw kennis met de buitenwereld te delen kun je jezelf profileren als expert. Jij bent natuurlijk dé specialist binnen jouw vakgebied en door bijvoorbeeld te starten met bloggen kun je dit ook daadwerkelijk aan je achterban (én aan potentiële klanten!) laten zien. Vertellen dat je expertise hebt is één ding, door daadwerkelijk laten zien dat je verstand van zaken hebt ga je een stap verder. Denk bijvoorbeeld aan het delen van tips of relevante ontwikkelingen binnen je branche. Wil je een stapje verder gaan? Probeer dan je persoonlijke visie, inzichten of je kijk op bepaalde ontwikkelingen te delen.

Breng meer bezoekers naar je website

Bloggen is een slimme én duurzame manier om meer bezoekers naar je website te leiden. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk om te schrijven over onderwerpen waar jouw potentiële klanten interesse in hebben en om keywords te gebruiken waar ook daadwerkelijk zoekvolume in zit. Doe dus eerst onderzoek voordat je met nieuwe content aan de slag gaat, bijvoorbeeld met behulp van de gratis zoekwoordplanner van Google.

Je bouwt aan een publiek

Als je met regelmaat interessante informatie deelt, bestaat de kans dat bezoekers terug blijven keren naar je website. Op deze manier bouw je als het ware je eigen publiek op. Een publiek dat hoogstwaarschijnlijk zal bestaan uit potentiële klanten, maar ook uit andere andere experts binnen jouw vakgebied. Je bouwt hiermee dus in feite ook aan een netwerk. Kennisdeling is een slimme manier om je naamsbekendheid te vergroten en te werken aan de perceptie en het imago van je merk of onderneming.

Houd je werknemers betrokken

Bij Rockwise zijn we in maart aan de slag gegaan met een nieuw concept: #wisewednesdays. We willen ons publiek graag inspireren met toegankelijke maar waardevolle blogs en daarom publiceren we iedere woensdag een nieuwe blogpost. Iedere week is er iemand anders verantwoordelijk voor het schrijven van een artikelen en daar hebben we bewust voor gekozen. Ieder individu is namelijk expert op zijn eigen vakgebied en we hebben allemaal onze eigen visie. Hierdoor kunnen we onze inzichten delen over uiteenlopende onderwerpen en vanuit verschillende invalshoeken. Interessant voor het publiek, maar ook voor onszelf. We leren namelijk van elkaar en iedereen blijft betrokken.

Beginnen met het delen van waardevolle content

Wil je zelf aan de slag gaan met kennisdeling? Dat kun je op verschillende manieren aanpakken. Beginnen met een blog is voor veel ondernemers een toegankelijke en effectieve manier, maar het is zeker niet de enige optie. Ben je bijvoorbeeld niet zo goed in schrijven, maar voel je je wel comfortabel voor de camera? Dan is het opnemen van videocontent wellicht interessant! Ben je een makkelijke prater? Overweeg dan eens om te starten met een podcast. Het lijkt misschien een tijdrovende investering om met kennisdeling aan de slag te gaan, maar je zult merken dat het zich met de tijd terugbetaald. De content die je creëert kun je bovendien opdelen in kleinere ‘bites’, die je vervolgens handig kunt gebruiken als input voor je socials!

Wil je zelf starten met het delen van kennis maar weet je niet waar je moet beginnen of heb je bijvoorbeeld hulp nodig bij de creatie van content? We denken graag met je mee!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl