Het belang van organische vindbaarheid

Als ondernemer heb je de woorden ‘organische vindbaarheid’ of de term ‘SEO’ vast wel eens voorbij horen komen. Wellicht ben je hier zelfs al proactief mee bezig. Good job! Mocht je nou denken: organische vindbaarheid en SEO; waar heeft hij het over? Lees ook dan vooral even door. In deze blogpost leg ik namelijk kort de betekenis van ‘organische vindbaarheid’ uit en neem ik je mee in het belang van het organisch vindbaar zijn in de zoekresultaten van Google.

Wat betekent organisch vindbaar zijn?

Organische vindbaarheid heeft alles te maken met het aanwezig zijn in de zoekresultaten van Google, zonder gebruik te maken van Google Ads. De organische resultaten staan altijd onder de betaalde resultaten (de advertenties). Door middel van SEO ‘Search Engine Optimization’ (of gewoon ‘zoekmachineoptimalisatie’) wordt er geprobeerd om met jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten naar voren te komen.

Om een voorbeeld te geven van wat organisch vindbaar zijn precies inhoudt, heb ik onderstaand een voorbeeld toegevoegd voor de zoekopdracht ‘telefoon kopen’. In dit voorbeeld zie je dat Belsimpel het beste organisch vindbaar is voor deze specifieke zoekopdracht. Ze worden namelijk als eerste getoond onder de twee advertenties. Hoe je voor deze eerste positie in aanmerking komt en hoe je je organische vindbaarheid kan vergroten zal in de aankomende blogs behandeld worden.

Waarom is het belangrijk dat ik organisch vindbaar ben?

Nu duidelijk is wat organisch vindbaar zijn betekent wil ik je meenemen in de overweging waarom het verstandig is om te investeren in SEO. Het is om meerdere redenen verstandig om in te spelen op je organische vindbaarheid. Om het overzichtelijk te houden neem ik je mee in de belangrijkste overwegingen. Hierin zal SEO worden vergeleken met SEA (het gebruik van Google Ads).

Je betaalt niet voor een klik

SEO is een duurzame manier om bezoekers naar je website te krijgen. In tegenstelling tot SEA betaal niet je voor een klik naar de website. Een bezoeker die binnenkomt via het organische verkeer is zogezegd een gratis bezoeker. Echter zijn SEO-werkzaamheden vaak tijdrovender dan SEA-werkzaamheden. Kies je ervoor om de werkzaamheden bij een agency weg te zetten, dan zal voor deze tijdsinspanning vaak een vergoeding worden gevraagd. Hier heb je op de lange termijn wel meer profijt van. Hoe dat precies zit, vertel ik je later in deze blog.

Niet afhankelijk van Google Ads

Met SEO ben je niet afhankelijk van de advertenties in Google. Veel bedrijven spelen bij het aanwezig zijn in Google vooral in op advertenties. Logisch. Het is namelijk een relatief eenvoudige manier om snel aanwezig te zijn in de zoekresultaten en om bezoekers naar je website te leiden. Hier zit echter ook een groot nadeel aan.

Sommige bedrijven hebben hun onderneming zo ingericht op advertenties dat overige kanalen zoals SEO naar de achtergrond verdwijnen. Voor de inkomsten zijn ze volledig afhankelijk van de advertenties in Google. Zeer recentelijk hebben we meegemaakt dat de advertenties van een klant plotseling werden afgekeurd door Google. Dit heeft best een tijdje geduurd. Zo’n 90% van de omzet werd gegenereerd via Google Ads. Je snapt dat dit wel even stressen was. Daarnaast komt het wel eens voor dat het Google Ads-platform een storing heeft. Hierdoor heb je slecht of geen inzicht in je campagnes, waardoor je mogelijk omzet laag liggen.

Op het moment dat je dus, naast de advertenties, ook in de organische resultaten zichtbaar bent, spreid je zogezegd je kansen en inkomstenbronnen. Mocht er onverhoopt een verandering in de advertenties plaatsvinden, dan heb je altijd nog een ander kanaal waarop je bezoekers en inkomsten kunt binnenhalen.

SEO is een langdurige investering

Als je investeert in SEO, heb je hier een geruime tijd profijt van. Want vanaf het moment je hoog in de organische zoekresultaten staat, zul je deze posities voor langere tijd vasthouden. Ze kunnen in vergelijking tot Google Ads niet ineens helemaal wegvallen of worden uitgezet. Dit betekent dus voor een langere periode extra, gratis bezoekers. Nu is het natuurlijk niet zo dat je niks meer hoeft te doen als je de topposities hebt weten te bemachtigen. Ook bij SEO moet je scherp blijven en optimaliseren. Daar vertel ik je meer over in de volgende serie blogs.

Conclusie

Wil jij nou ook in aanmerking komen om met jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te verschijnen? Wil jij niet meer voor iedere klik te hoeven betalen? Of wil jij niet meer afhankelijk zijn van Google Ads? Neem dan een kijkje onder het kopje zoekmachine optimalisatie of neem contact met ons op. Wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen!

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl