De meerwaarde van Google Mijn Bedrijf

  • 10 augustus 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Je hebt het ongetwijfeld al eens voorbij zien komen: een vermelding van een bedrijf in de zoekresultaten van Google, waarbij gebruik is gemaakt van Google Mijn Bedrijf. Misschien maak jij hier zelfs al wel gebruik van. Goed bezig! In deze blog vertel ik je wat het hebben van een Google Mijn Bedrijf-pagina zo belangrijk maakt en waarom deze eigenlijk niet meer mag ontbreken.

Inhoudsopgave

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een omgeving waar je als ondernemer een speciale pagina aan kunt maken voor je bedrijf. Google stelt je hiermee in staat om voor jouw bedrijf een aantal belangrijke gegevens uit te lichten. Deze gegevens verschijnen vervolgens in de Google zoekresultaten, maar bijvoorbeeld ook in Google Maps. Zoekt iemand op je bedrijfsnaam? Dan wordt er rechts – naast de zoekresultaten – een apart blok met info over je bedrijf weergegeven. Denk hierbij aan openingstijden, het product of de dienst die je aanbiedt of de link naar je website mét weergave van je locatie op een kaartje.
Als je Rockwise in Google intypt, krijg je het volgende te zien.
Het belang van Google Mijn Bedrijf

Naast deze ‘wat algemene’ informatie worden er ook nog andere gegevens getoond. Denk hierbij aan een knop om een afspraak in te plannen, reviews van klanten en nieuwsupdates. Daarnaast heb je de mogelijkheid om aanbiedingen uit te lichten. Nu horen we nog wel eens: hoe zet ik mijn bedrijf op Google of Google Maps? Heel eenvoudig. Door een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken! Het is gratis en biedt dus een hoop voordelen, bijvoorbeeld wanneer mensen naar het product of de dienst zoeken die jij aanbiedt.

Waarom Google Mijn Bedrijf?

Wanneer je je bedrijfsgegevens hebt ingevuld in Google Mijn Bedrijf, ben je ook zichtbaar in Google Maps. Alleen dat is al een reden om een pagina aan te maken. Zo ben je namelijk lokaal goed vindbaar. Daarnaast ben je beter te vinden in de zoekmachine als je zoveel mogelijk relevante gegevens in Google Mijn Bedrijf invult. Hierbij is het wel van belang dat de gegevens die je invult up-to-date zijn. Geef bijvoorbeeld bij een bedrijfsverhuizing de nieuwe locatie ook door op de pagina. Het zou zonde zijn als potentiële klanten naar het oude adres rijden. Hetzelfde geldt voor aanpassingen in openingstijden. Je wil natuurlijk niet dat je klanten voor een dichte deur komen te staan.

Vul dus zoveel mogelijk (recente) informatie in. Geeft bij het onderdeel services/categorieën ook zo veel mogelijk relevante zaken in waar je voor in aanmerking komt. Vink in de instellingen ook gelijk alle landen aan waarin je actief. Daarnaast mag een goede beschrijving van je bedrijf niet ontbreken. Probeer hier een kort en krachtig verhaal neer te zetten, maar verwerk in ieder geval alle info waarvan jij denkt dat het van toepassing is. Ook geeft Google je de mogelijkheid om een aantal foto’s te uploaden. Maak hierbij gebruik van goede en scherpe foto’s. Probeer geen stockfoto’s te gebruiken. Voeg bijvoorbeeld een foto van je bedrijfspand, van je team of van je producten of diensten toe. Dit komt de betrouwbaarheid van je bedrijf alleen maar ten goede.

Reviews

Door het aanmaken van Google Mijn Bedrijf kunnen klanten ook reviews achterlaten. Positieve reviews kunnen bijdragen aan een hogere betrouwbaarheid van je bedrijf. Hierdoor zullen potentiële (twijfelende) klanten mogelijk eerder geneigd zijn om zaken met je te doen. Probeer dus om zo veel mogelijke goede reviews te vergaren. De makkelijkste weg is om klanten die je geholpen hebt te vragen om een review achter te laten. Dit kan mondeling of achteraf via een mail met daarin een link (wel zo makkelijk!). Het kan natuurlijk ook zijn dat je een negatieve review krijgt. Probeer hier altijd netjes op te antwoorden en kijk – waar mogelijk – of je tot een oplossing kunt komen. Op die manier kan je, zelfs met een negatieve review, misschien tóch een positieve indruk achterlaten.

Alle voordelen van Google Mijn Bedrijf op een rij

Hieronder staan alle voordelen van het hebben van een Google Mijn Bedrijf pagina nog even op een rij:

  • Al je bedrijfsinformatie is in een oogopslag te zien;
  • Je bent zichtbaar in Google Maps;
  • Je fysieke locatie is gemakkelijk te vinden;
  • Je bent beter zichtbaar in Google Zoeken;
  • Je vergaart meer leads en klanten;
  • Klanten kunnen reviews achterlaten;
  • Je kunt gemakkelijk verhuizingen of gewijzigde openingstijden doorgeven;
  • Je kan speciale aanbiedingen of nieuwsberichten uitlichten;
  • Je verhoogt de betrouwbaarheid van je bedrijf.

Instellen maar!

Ik ga er natuurlijk vanuit dat je na het lezen van deze blog als de wiedeweerga een bedrijfsprofiel in Google aanmaakt, mocht je die nog niet hebben. 😉 Kom je er zelf niet uit? Laat het dan even aan ons weten. We helpen je graag bij het maken van jouw bedrijfsprofiel, zodat je altijd vindbaar bent en de voordelen van de gratis weergave zelf kunt ondervinden!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl