De verschillen tussen online en offline
In de basis zit er geen verschil tussen online en offline klantloyaliteit. Uiteindelijk draait het om tevredenheid. Een tevreden klant zal eerder een herhaalaankoop doen of zelfs een nieuwe klant aandragen. Daar droomt iedere ondernemer toch van? Slechts een kleine groep weet die droom ook structureel om te zetten in werkelijkheid.
Als we praten over klantenbinding is er wel degelijk een verschil tussen online en offline. In een winkel kun je een klant begroeten en is er direct contact mogelijk. Soms kun je zo met iemand meebewegen om een of zelfs meerdere aankopen te stimuleren. Online ben je daarentegen vaak niet op de hoogte van het type klant dat je website bezoekt, tot het moment dat een bezoeker een chat start of de telefoon pakt. Pas dan start de persoonlijke interactie met de klant en kun je bouwen aan de klantrelatie. Het initiatief ligt dus veel meer bij de bezoeker.
Gelukkig zijn er in de wereld van online marketing verschillende manieren om de relatie met de klant te versterken en de klantloyaliteit te vergroten. Daarvoor zijn de nodige vuistregels die je de handvatten kunnen geven om betrouwbaar over te komen.