Zichtbaar op het juiste moment: ongevraagde influencermarketing voor CarKiddo

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt” zei Nederland’s grootste sportman ooit. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Stel, je kijkt naar een voetbalwedstrijd. Je ziet de bal, je ziet de spelers, maar begrijp je wat er echt gebeurt? Om een wedstrijd te beoordelen, moet je op details letten. Heb je achtergrondkennis nodig en moet je kunnen interpreteren. Eventueel zelfs voorspellen om er iets van te vinden. Dat is bij Google Ads niet anders. De enorme hoeveelheid data combineren met kennis en omzetten in strategische keuzes is wat mijn werk zo interessant maakt.

In “Je gaat het pas zien als je het doorhebt” neem ik je mee in de uitdagingen, kansen, problemen en mogelijkheden die dagelijks op het pad van mij en mijn Google Ads-collega’s komen.

Door Milan Ronkes, Data Analist bij Rockwise.

Achtergrondinformatie

Denk je aan elektrische kinderauto’s, dan denk je aan CarKiddo. Dé webshop voor officieel gelicentieerde elektrische kinderauto’s van merken als Mercedes, Lamborghini, Audi en Range Rover. Naast kinderauto’s zijn onder andere kinderscooters van Vespa de laatste tijd razend populair.

Uitdaging: de Nederlandse markt voor kinderauto’s veroveren

De samenwerking tussen CarKiddo en Rockwise is eind 2021 gestart en sindsdien is er al een hoop succesvolle resultaten en mijlpalen bereikt. Resultaten en mijlpalen waar Umair Ilyas – eigenaar van CarKiddo – en Team Rockwise erg tevreden mee zijn. Tegelijkertijd zijn we constant op zoek naar nóg beter. Soms hoef je hier alleen maar heel hard voor te werken, soms heb je er een beetje geluk bij nodig. In de volgende case is het een combinatie van beide.

Aanpak: zichtbaar zijn op het juiste moment

Zichtbaar zijn op de momenten dat iemand een koopintentie heeft voor jouw product of dienst. Dat is waar het bij Google Ads om draait. Dit belang werd nog maar weer duidelijk voor ons toen vlogger/ondernemer Mohamed Lemhadi, beter bekend als Mobicep, aanklopte bij CarKiddo in Rotterdam. Mobicep was op zoek naar een drift kart voor zijn zoon. Hij startte zijn zoektocht op Google. “Drift kart” werd de zoekopdracht. Samen met een aantal andere aanbieders kwam de advertentie van CarKiddo naar voren in de zoekresultatenpagina. Van alle adverteerders sprak de advertentie van CarKiddo Mobicep het meeste aan en zo belandde hij op de website. Ook de webshop overtuigde de Bredase influencer ervan dat hij zijn aankoop bij CarKiddo moest doen. Zodoende belde hij de zaak op en bracht hij diezelfde ochtend nog een bezoek aan de showroom in Rotterdam.

Niet alleen de advertentie en de webshop waren overtuigend. Ook het bezoek aan de winkel was een groot succes. Er werd niet één, maar meerdere drift karts en nog een aantal andere modellen verkocht. Daarnaast wijdde de bekendheid met 600.000 volgers, wel 10+  Instagram-posts aan de gekochte kinderautos. Vaak ook met een gratis verwijzing naar CarKiddo. In de weken die hierop volgden, steeg de vraag naar de elektrische kinderauto’s enorm.

De advertentie van CarKiddo in de zoekresultaten in Google.

Bevinding: zo veel mogelijk data in één campagne?

Waar sommige Google Ads-specialisten zeggen dat je beter zo veel mogelijk Ads-campagnes (en dus zo veel mogelijk data) moet bundelen, pakten wij het anders aan. We kozen er bij het account van CarKiddo bewust voor om voor de meeste merken een specifieke campagne op te zetten. Een van de redenen om dit te kunnen doen, was de gestegen vraag naar kinderauto’s. Dit resulteerde in een hoop waardevolle data binnen de campagnes. 

Daarnaast was er nauw contact met Umair over de beschikbare voorraad per merk nodig. In het geval van CarKiddo merkten we op dat de resultaten in negatieve zin behoorlijk beïnvloed worden bij een beperkte voorraad. Hoe meer keuze voor de klant, hoe groter de kans op een conversie. Het moment dat er bijvoorbeeld 10 verschillende Mercedessen beschikbaar zijn, is de mogelijkheid om op te schalen ook groot. 

Resultaat

Recorddag op recorddag, uiteindelijk resulterend in een recordmaand voor CarKiddo. Uiteraard met de ROAS waar beide partijen naar streven. Bovendien leverde de onverwachte hulp van Mobicep nog een extra stimulans op: ook ‘mede-influencers’ Poke en JoeyBravo (respectievelijk 156.000 en 845.000 volgers) deelden hun splinternieuwe kinderauto’s van CarKiddo op hun Instagram-account.

Tot slot: het geluk van de kampioen

Om even terug te komen op wat ik eerder zei over nóg betere resultaten, ‘geluk en hard werken’. In deze case hebben wij misschien nét het geluk gehad dat we influencer Mobicep online tegen het lijf liepen. Maar tegelijkertijd werken we keihard om deze successen voort te kunnen zetten en zijn we goed op weg om de Nederlandse markt voor kinderauto’s te veroveren. Kunnen we dit het geluk van de (aanstaande) kampioen noemen? 

Heeft mijn verhaal je geïnspireerd en wil je – net als CarKiddo – via Google Ads in contact komen met een bekende influencer? Neem dan contact op met mij of mijn collega’s.

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl