SEO

  • 21 april 2022
  • 2 min.
  • SEO kennisbank

Search Engine Optimization, in het Nederlands hebben we het vaak over zoekmachine optimalisatie. Een verzamelnaam voor alle processen die meewerken aan het organisch hoog scoren van een webpagina in zoekmachines. Door op een goede manier SEO-technieken te gebruiken is het mogelijk om meer bezoekers te verkrijgen, maar hoe werkt zo’n traject?

Inhoudsopgave

Content

De informatie op de webpagina’s is in eerste instantie bedoeld voor de lezer. Daarom moet het relevant zijn om te lezen. Als je bijvoorbeeld overal op de pagina zoekwoorden plaatst, gaat dit ten koste van je content. Google kan zien of jouw bezoekers de content waarderen of niet. Plaats je geen nuttige content? Dan zijn de bezoekers niet geïnteresseerd, zal de dwell time laag zijn en rankt jouw pagina Google lager. Het van groot belang om goed na te denken over je SEO content strategie.

 

Techniek

SEO-techniek is een onderdeel van website techniek. Er zijn verschillende error ’s en meldingen die ervoor zorgen dat de seo-resultaten tegenvallen. Een typische melding is de 301-melding: permanente redirect. Dit betekent dat de URL in zijn geheel komt te vervallen. De content die op die pagina stond, wordt overgeplaatst naar een andere locatie.

Een veelvoorkomende error is een 404: niet gevonden. Dit betekent dat de website pagina’s heeft waar geen inhoudelijke content op te vinden is voor de bezoeker. Omdat er geen inhoud op de pagina staat, is het niet interessant voor Google om die pagina te ranken. In principe negeert de zoekmachine 404-pagina’s. Het is daarom van belang dat er geen inkomende links op niet bestaande pagina’s komen.

Daarnaast valt onder SEO-techniek de snelheid van de website. Niets is zo vervelend als lang moeten wachten op bepaalde informatie. Google vindt dit ook. Hoe langzamer een website, hoe slechter de ervaring voor de gebruiker. Indien dit het geval is, beveelt hij de website minder snel aan en gaat dit ten koste van de SEO resultaten.

 

On-page SEO

Webpagina’s hebben kenmerken die als doel hebben de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. On-page optimalisatie is het totaal van deze kenmerken.

Bij on-page optimalisatie wordt een HTML-pagina ingericht om de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, te verbeteren. Verschillende manieren van verbeteren zijn mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Specifieke zoekwoorden en termen in de tekst
  • Rich media gebruiken, zoals afbeeldingen en videoclips
  • Het comprimeren van afbeeldingen, zodat de laadtijd korter wordt
  • Schone HTML codes
  • De laadtijd van de pagina optimaliseren
  • Titels en tussenkopjes gebruiken met H-tags
  • Het toevoegen van metadata aan HTML-codes van de pagina.

 

Online autoriteit

Wanneer iemand een aanbeveling doet voor een product, beïnvloedt het jouw mening over dit product. Zo werkt dit met websites en Google ook. De aanbevelingen die je persoonlijk van iemand krijgt, heten bij Google links. Google ziet links die naar websites als aanbevelingen. De website wordt waardevoller en relevanter aan de hand van het aantal links. Dit heet linkbuilding.

Een relevante website scoort hoger in de organische zoekresultaten. Google ziet namelijk het aantal verwijzingen en verhoogt daardoor de autoriteit. Met een hoge autoriteit is het mogelijk om beter te ranken op populaire zoekwoorden. Het is daarom belangrijk dat linkbuilding op een goede manier wordt ingezet. Wanneer dit niet zo is, kan het desastreuze gevolgen hebben voor websites.

 

SEO uitbesteden

Heb jij moeite met SEO of wil je het liever overlaten aan een professionele partij? Wij van Rockwise zijn jouw rots in de branding. Met ervaren SEO-specialisten en webdesigners kunnen we er samen voor zorgen dat jouw website de nummer 1 positie behaalt.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl