Hoe verbeter je de CTR?

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 1 min lezen Sandra Kerdijk

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate en wordt ook wel doorklikratio genoemd. De CTR is het percentage van het aantal vertoningen van een webpagina dat geresulteerd heeft in een klik naar de webpagina.

Voorbeeld: Als een webpagina 100 keer vertoond wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine en er klikken 2 mensen op de link naar de pagina, dan is de CTR 2%.

De hoogte van de CTR is afhankelijk van de plek in de zoekmachine en de aantrekkelijkheid van de paginatitel en metabeschrijving. Zogenaamde Rich Snippets dragen vaak ook bij aan het verhogen van de CTR. Een hoge CTR is gunstig, want het levert veel websitebezoekers op. Ook kan een hoge CTR leiden tot een betere positie in Google.

Hoe verbeter je de CTR?

Een CTR kan als volgt verbeterd worden:

  • Optimaliseer de SEO titel. Dit is de paginatitel die wordt weergegeven in het tabblad bovenin de browser en in zoekmachines. Hier moet het belangrijkste zoekwoord van de pagina in terugkomen.
  • Schrijf een pakkende metabeschrijving. De metabeschrijving wordt weergegeven onder de titel en de link naar de pagina en is een korte omschrijving van de inhoud van de pagina. Je kunt deze aantrekkelijk maken door bepaald woordgebruik, zoals goedkoopste, mooiste, gratis en uniek. Ook kan het slim zijn om gebruik te maken van iconen, zoals vinkjes. Sluit de beschrijving af met een call-to-action.
  • Pas Rich Snippets toe. Dit zijn stukjes aanvullende informatie bij de organische zoekresultaten. De meest bekende zijn de reviewsterren.