Rockwise Google Ads Customer Journey

Iedere verloren klik is zonde van het maandbudget dat gereserveerd is voor Google Ads campagnes. Het is daarom van belang om te bepalen voor welke zoekwoorden je mee wilt gaan in de veiling. Om de relevantie van de potentiële klant te beoordelen, gaan we kijken hoe we grip krijgen op het zoekgedrag in de Google zoekmachine.

Google Customer Journey

Het zoekgedrag in de Google zoekmachine delen we in drie fases in:

  1. De bewustwordingsfase
  2. De overwegingsfase
  3. De aankoopfase

Nadat de een klant in de aankoopfase heeft besloten voor jouw product of dienst, treedt deze persoon in een vierde fase. Deze fase wordt ook wel care- fase genoemd, die in het teken staat van klantbehoud. De care fase laten we in dit artikel buiten beschouwing.

Bewustwordingsfase Google Ads

In de bewustwordingsfase is je potentiële klant niet perse op zoek naar een product uit je aanbod. Je moet nog bewustzijn creëren bij de klant en het bestaan van je productaanbod kenbaar maken. Dit kan bijvoorbeeld op websites van derden. Het is hierbij erg belangrijk om een duidelijk beeld te schetsen van je potentiële klanten. Denk hierbij aan:

  • Demografische kenmerken
  • Geografische kenmerken
  • Interesses & hobby’s

Stel, je wilt een nieuw sportproduct in de markt zetten, dat nog geen bekendheid bezit. Zitten jouw klanten veel op sport websites? Dan kan je ervoor kiezen om productbekendheid te creëren door middel van display advertenties op sport- websites van derden. Met deze strategie en dit advertentietype breek je in feite in, in de bewustwordingsfase. We creëren de vraag bij potentiële klanten. In deze fase wordt vaak gebruik gemaakt van Google display campagnes.

Overwegingsfase Google Ads

Op het moment dat de interesse gewekt is, gaat de klant over naar de overwegingsfase. In deze fase gaat de klant op het internet het aanbod met elkaar vergelijken. Er wordt onderzoek gedaan, naar welk product het beste past. In deze fase zullen veel potentiële klanten vragen stellen. Welk snowboard past bij mij? Welk merk skibroek voldoet? Waar moet een goede hardloopschoen aan voldoen? Je kunt ervoor kiezen om in deze fase in te stappen met zoekadvertenties, waarbij je adequaat inspeelt op de vragen die gesteld worden. De kans is aanwezig dat het verlangen groeit en de klant overgaat tot aankoop. In deze fase van de customer journey wordt veelal ingezet op Google Search en Google Shopping en Google Remarketing advertentietypen.

Aankoopfase Google Ads

Dan is er nog de aankoopfase. De klant heeft zich online uitgebreid verdiept en is specifiek op zoek naar je product. De klant gaat op artikelniveau op zoek naar een betrouwbare webshop waar het product te koop is. Het zoekgedrag zal in deze fase heel specifiek zijn. Bijvoorbeeld: “The North Face SNOW PANT – Skibroek Maat M”. In deze fase is de kans van slagen veruit het grootste. De advertentietypen Google Search en Google Shopping lenen zich het beste in deze fase van de customer journey.

Google Ads structuur bepalen

Zodra je hebt besloten te beginnen met adverteren in Google in de verschillende fases van de customer journey, is het belangrijk om je Google Ads Structuur te bepalen, zodat er een overzichtelijk account gecreëerd wordt.

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?

Ontdek jouw Google Ads mogelijkheden

Maak direct een afspraak

Wij werken resultaatgericht en halen alleen voldoening uit projecten waarmee wij een glimlach op de mond van onze klanten toveren.

Benieuwd of en hoe wij jou van dienst kunnen zijn met Google Ads? We komen graag in contact.