Gebruiksvriendelijkheid, ook wel usability genoemd, beschrijft het gebruiksgemak van een website voor de bezoeker. Een gebruiksvriendelijke website wordt beter gevonden in Google en kan leiden tot een verhoogde conversie.
Autoriteit verbeteren
Waardoor hogere rankings
Geschikte content
Begrijpelijk voor Google én bezoekers
Duurzame bezoekersstroom
Ook in de toekomst gevonden
Gebruiksvriendelijkheid, ook wel usability genoemd, beschrijft het gebruiksgemak van een website voor de bezoeker. Een gebruiksvriendelijke website wordt beter gevonden in Google en kan leiden tot een verhoogde conversie.
Er bestaat geen tool die een score geeft van de gebruiksvriendelijkheid van een pagina. Wel kun je Google Analytics (GA) raadplegen en naar bepaalde metrics kijken die gerelateerd zijn aan gebruiksvriendelijkheid. Zo kun je bekijken hoe lang de bezoekers gemiddeld op een specifieke pagina verblijven. Ook kun je de uitstappagina’s bekijken. Wanneer een pagina een hoog uitstappercentage laat zien, kan dit een teken zijn dat er iets mis is met de gebruiksvriendelijkheid van deze pagina.
Heb je een webshop? Dan kan het handig zijn om trechters in GA in te stellen. Zo kunnen alle stappen worden aangeven die bezoekers moeten doorlopen om een bestelling te plaatsen. Zo kun je achterhalen waar in de verkoopfunnel bezoekers eventueel afhaken. Dit zijn stappen (pagina’s) die mogelijk verbetering nodig hebben.
Verder kun je een pagina checken op het volgende:
Een alternatieve manier om erachter te komen of een site gebruiksvriendelijk is, is door potentiële bezoekers te vragen of ze je site willen beoordelen.
De gebruiksvriendelijkheid van een website kun je verbeteren door de volgende kenmerken toe te passen:
Content schrijven kun je zelf doen, onder begeleiding van Rockwise. Wij zorgen dan voor een zoekwoordenonderzoek en het redigeren en optimaliseren van SEO teksten. Liever volledig uit handen geven? Geen probleem. Ook dit behoort tot de mogelijkheden.
Google Marktprognose
Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.
Website Check
Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.
Google Kansberekening
We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.
Google Strijdplan
We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.
Aanvang Pilot
Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.
Vervolgstappen
De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.