Gebruiksvriendelijke SEO pagina's - Online groeien met Rockwise!

Rockwise Gebruiksvriendelijke SEO pagina's

Gebruiksvriendelijkheid, ook wel usability genoemd, beschrijft het gebruiksgemak van een website voor de bezoeker. Een gebruiksvriendelijke website wordt beter gevonden in Google en kan leiden tot een verhoogde conversie.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Gebruiksvriendelijkheid, ook wel usability genoemd, beschrijft het gebruiksgemak van een website voor de bezoeker. Een gebruiksvriendelijke website wordt beter gevonden in Google en kan leiden tot een verhoogde conversie.

Hoe meet je de gebruiksvriendelijkheid op een pagina?

Er bestaat geen tool die een score geeft van de gebruiksvriendelijkheid van een pagina. Wel kun je Google Analytics (GA) raadplegen en naar bepaalde metrics kijken die gerelateerd zijn aan gebruiksvriendelijkheid. Zo kun je bekijken hoe lang de bezoekers gemiddeld op een specifieke pagina verblijven. Ook kun je de uitstappagina’s bekijken. Wanneer een pagina een hoog uitstappercentage laat zien, kan dit een teken zijn dat er iets mis is met de gebruiksvriendelijkheid van deze pagina.

Heb je een webshop? Dan kan het handig zijn om trechters in GA in te stellen. Zo kunnen alle stappen worden aangeven die bezoekers moeten doorlopen om een bestelling te plaatsen. Zo kun je achterhalen waar in de verkoopfunnel bezoekers eventueel afhaken. Dit zijn stappen (pagina’s) die mogelijk verbetering nodig hebben.

Verder kun je een pagina checken op het volgende:

  • Via deze Google tool kun je achterhalen of de mobiele versie van een pagina verbeterd kan worden.
  • Een trage website is een grote ergernis van bezoekers en resulteert in het vroegtijdig verlaten van de site. De laadtijd kun je testen met de PageSpeed Insights tool.

Een alternatieve manier om erachter te komen of een site gebruiksvriendelijk is, is door potentiële bezoekers te vragen of ze je site willen beoordelen.

Hoe verbeter je de gebruiksvriendelijkheid op een pagina?

De gebruiksvriendelijkheid van een website kun je verbeteren door de volgende kenmerken toe te passen:

  • Schrijf doelgroepgerichte content. Schrijf in de taal van je doelgroep en zorg dat direct duidelijk is waar de pagina over gaat. Dit kan aan de hand van scanbare alinea’s en het gebruik van koppen met de juiste zoekwoorden.
  • Schrijf leesbare teksten. Kies voor een leesbaar lettertype en zorg ervoor dat de letters minimaal 14 pixels groot zijn. Dit formaat is goed te lezen op grote desktop beeldschermen én op kleine mobiele schermen. Zorg daarnaast voor een goed contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Zorg voor een duidelijke navigatiestructuur. Plaats een duidelijke menubalk op een logische plek. Maak daarnaast ook gebruik van een breadcrumbs (kruimelpad). De bezoeker ziet dan altijd waar hij zich bevindt.
  • Maak een goede 404 pagina. Broken links wil je altijd zoveel mogelijk voorkomen. Toch is nooit helemaal uit te sluiten dat een bezoeker op een 404 pagina uitkomt. Door de pagina te optimaliseren kun je bezoekers weer op het juiste pad brengen. Dit kun je doen door een zoekbalk op de 404 pagina te plaatsen en mogelijkheden aan te bieden om in contact met je te komen.
  • Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen. Dit houdt de laadtijd kort en voorkomt ergernissen bij bezoekers.

SEO uitbesteden?

Content schrijven kun je zelf doen, onder begeleiding van Rockwise. Wij zorgen dan voor een zoekwoordenonderzoek en het redigeren en optimaliseren van SEO teksten. Liever volledig uit handen geven? Geen probleem. Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?