Rockwise SEO zoekwoorden dichtheid

Zoekwoord dichtheid, oftewel keyword density, is een percentage dat aangeeft hoe vaak een belangrijk zoekwoord terugkomt in de content van een pagina ten opzichte van het totaal aantal woorden.

Zoekwoord dichtheid is een belangrijk gegeven voor zoekmachines. Het vertelt ze in hoeverre een pagina relevant is voor een bepaald zoekwoord.

Wat is zoekwoord dichtheid?

Zoekwoord dichtheid, oftewel keyword density, is een percentage dat aangeeft hoe vaak een belangrijk zoekwoord terugkomt in de content van een pagina ten opzichte van het totaal aantal woorden.

Zoekwoord dichtheid is een belangrijk gegeven voor zoekmachines. Het vertelt ze in hoeverre een pagina relevant is voor een bepaald zoekwoord.

Hoe meet je de zoekwoord dichtheid?

De zoekwoord dichtheid meet je als volgt:

Het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt deel je door het totaal aantal woorden en dit vermenigvuldig je met 100.

Voorbeeld: stel een pagina heeft 1000 woorden en een belangrijk zoekwoord komt hier 20 keer in voor, dan is de zoekwoord dichtheid:

(20/1000) * 100 = 2%

Er zijn ook tools die de zoekwoord dichtheid van een pagina kunnen meten, zoals de Keyword Density Checker.

Hoe verbeter je de zoekwoord dichtheid?

Zowel een te hoge als een te lage zoekwoord dichtheid zijn nadelig voor de vindbaarheid van een pagina. Een zeer hoge zoekwoorddichtheid (keyword stuffing) wordt niet gewaardeerd door Google en kan zelfs herkend worden als manipulatie. Dit kan een lagere positie tot gevolg hebben.

De zoekwoord dichtheid verbeter je door rekening te houden met het volgende:

  • Houd een zoekwoorddichtheid aan van 2-6%. Probeer een hogere dichtheid te voorkomen.
  • Zorg voor een gelijkmatige verdeling van de zoekwoorden.
  • Plaats het zoekwoord minimaal 1 keer in de eerste alinea.
  • Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde termen.

SEO uitbesteden?

Content schrijven kun je zelf doen, onder begeleiding van Rockwise. Wij zorgen dan voor een zoekwoordenonderzoek en het redigeren en optimaliseren van SEO teksten. Liever volledig uit handen geven? Geen probleem. Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?