SEO Zoekwoorden Kannibalisatie - Online groeien met Rockwise!

Rockwise Zoekwoord kannibalisatie

Zoekwoord kannibalisatie is het fenomeen waarbij twee of meerdere pagina’s van dezelfde website met elkaar concurreren voor hetzelfde zoekwoord.

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Zoekwoord kannibalisatie is het fenomeen waarbij twee of meerdere pagina’s van dezelfde website met elkaar concurreren voor hetzelfde zoekwoord. Vanuit SEO oogpunt is zoekwoordkannibalisatie over het algemeen ongewenst. Het is verwarrend voor Google, maar ook voor websitebezoekers.

Zoekwoord kannibalisatie wordt meestal veroorzaakt door blogartikelen.

Wat zijn de nadelen van zoekwoord kannibalisatie?

Zoekwoord kannibalisatie kan nadelig zijn, want het kan een negatief effect hebben op de rankings van de getroffen pagina’s. Meerdere pagina’s op dezelfde website zijn met elkaar aan het concurreren en dit kan ervoor zorgen dat een ongewenste pagina hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Zoekwoord kannibalisatie komt vaak voor als er een nieuw artikel met hetzelfde focus zoekwoord wordt geschreven als dat van een ouder artikel waarvan de content beter en uitgebreider is. Nieuwe content krijgt (tijdelijke) voorrang in de zoekresultaten. Hierdoor is de kans groot dat het nieuwe artikel de goede plek van het oudere artikel inpikt (kannibaliseert).

Soms is zoekwoordkannibalisatie juist gunstig. Dit is het geval als twee pagina’s van dezelfde website positie 1 en 2 innemen in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Dit zorgt alleen maar voor minder kliks naar concurrenten. Toch komt dit niet vaak voor. Google wil namelijk zoveel mogelijk verschillende zoekresultaten aanbieden. Hierdoor komt het zelden voor dat er meerdere pagina’s van dezelfde website op de eerste posities komen te staan voor hetzelfde zoekwoord.

Hoe los je zoekwoord kannibalisatie op?

Zoekwoord kannibalisatie kun je op de volgende manieren oplossen:

  • Gebruik een canonical URL. Met een canonical URL vertel je aan zoekmachines welke URL bij een zoekresultaat vertoond moet worden. Deze methode is met name bedoeld als de inhoud van twee pagina’s nagenoeg gelijk is, oftewel als er sprake is van duplicate content.
  • Voeg content samen. Als de inhoud van de twee concurrerende pagina’s veel van elkaar afwijkt, dan is het beter om deze artikelen samen te voegen. Er ontstaat dan één grote versie, wat de kans vergroot om hoger te gaan ranken.
  • Verander het focus zoekwoord. Door een pagina te herschrijven en de focus te leggen op een ander zoekwoord, zal de kannibaliserende pagina gaan ranken op een andere zoekopdracht.

Hoe voorkom je zoekwoord kannibalisatie?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zoekwoord kannibalisatie voorkom je door:

  • Bij te houden welke zoekwoorden per pagina gebruikt worden. Dit kan door middel van ‘keyword mapping’. Keyword mapping houdt in dat alle zoekwoorden uit een zoekwoordenonderzoek worden georganiseerd en toegeschreven aan bepaalde pagina’s. Bijvoorbeeld in een Excel-sheet. Voordat je begint met schrijven kun je de lijst dan even nalopen.
  • Voor het schrijven van een pagina eerst in Google te checken of er al een pagina rankt. Hiervoor tik je je website en het zoekwoord als volgt in: [site:voorbeeld.nl “zoekwoord”]. Dit is een alternatief voor keyword mapping.
  • Zoveel mogelijk te kiezen voor long-tail zoekwoorden voor blogs en artikelen. Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en daarom is de kans dat je dit soort zoekwoorden 2 keer gebruikt aanzienlijk kleiner.

SEO uitbesteden?

Content schrijven kun je zelf doen, onder begeleiding van Rockwise. Wij zorgen dan voor een zoekwoordenonderzoek en het redigeren en optimaliseren van SEO teksten. Liever volledig uit handen geven? Geen probleem. Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?