Wat is linkbuilding? - Online groeien met Rockwise!

Rockwise wat is linkbuilding?

Waarschijnlijk heb je wel eens iets gelezen over backlinks. Ze zijn onmisbaar als je via SEO beter gevonden wilt worden. Alleen hoe ga je goed van start met linkbuilding? Welke valkuilen zijn er? En hoe kom je aan links? Allemaal vragen die je kunt hebben als je start met een SEO-traject. In dit artikel vertellen we alle belangrijke punten met betrekking tot linkbuilding.

De betekenis van linkbuilding

Hoe zorg je ervoor dat Google jouw website relevant vindt? In het dagelijks leven gebeurt dit eigenlijk op dezelfde manier. Wanneer iemand een aanbeveling doet voor een product, beïnvloedt het jouw mening. Je ziet dit eerder als een relevant of bruikbaar product dan wanneer iemand een negatieve opmerking maakt. Zo werkt dit met websites en Google ook. De aanbevelingen die je persoonlijk van iemand krijgt, heten bij Google links. Google ziet links die naar websites gaan als aanbevelingen. De website wordt waardevoller en relevanter aan de hand van het aantal links. Kortom: linkbuilding is het verkrijgen van links van en naar jouw website.

Hoe werkt linkbuilding?

Door het hebben van een relevante website, eindig je hoger in de zoekresultaten. Relevantie van websites wordt onder andere bepaald door het aantal links. Het is belangrijk dat linkbuilding op een goede manier wordt ingezet. Wanneer dit niet zo is, kan het desastreuze gevolgen hebben. In het ergste geval verdwijnt de website uit de zoekresultaten.

Kortgezegd is linkbuilding het verzamelen van linkjes naar jouw website. De zoekmachine indexeert het internet zoals een gewone gebruiker op het internet surft: klikken op linkjes en zo van de ene pagina naar de andere en van de ene website naar de volgende. Dit omvat niet alle details over linkbuilding. Google kijkt namelijk naar meer dan alleen het aantal linkjes. Belangrijke andere factoren zijn onder andere:

  1. Kwaliteit en autoriteit van de pagina waarop het linkje staat
  2. Onderwerpen van de pagina waarop de link staat en waarnaar hij verwijst, moeten gerelateerd
    zijn aan elkaar
  3. Hoe snel het aantal linkjes naar jouw website zijn gegroeid
  4. Of het een betaalde link is of niet.

Wat is het verschil tussen interne links en backlinks?

Interne links, linken naar de eigen website. Ze linken naar een andere plek op de site. Dit kan bijvoorbeeld naar een categoriepagina zijn, maar ook naar een blogpost. De links zijn dan van jezelf en hebben daardoor minder waarde. Dit komt omdat Google niet veel vertrouwen heeft in de waarde van die links, omdat je als ondernemer minder objectief bent. Toch hebben ze wel dezelfde werking. Backlinks zijn links van de pagina op de ene website linkt naar de pagina op een andere website. Ze worden ook wel externe links genoemd

Hoe krijg je een natuurlijk linkprofiel?

Goede linkbuilding gaat niet alleen over het aantal links. Het voornaamste is de kwaliteit. Daarnaast moet het geloofwaardig overkomen. De links die naar jouw website linken, moeten op een natuurlijke manier zijn verkregen. Het werkt eigenlijk net zoals een persoonlijke aanbeveling. Deze moet oprecht zijn. Als dat niet zo is, komt hij niet betrouwbaar over.

Anchor tekst

Aan een penalty ontkomen kan via een natuurlijk linkprofiel. Maar wat is zo’n profiel en hoe creëer je dit? Als eerste zijn de verschillende anchorteksten belangrijk. Dit is de tekst waaraan de link is gekoppeld en waarop je kunt klikken. Het is opvallend als alle links dezelfde teksten bevatten. Dit oogt niet natuurlijk.

(No)Follow links

Voor Google wordt jouw pagina interessanter als andere websites een link naar jouw site plaatsen. Met meer backlinks die naar jouw website gaan, krijg je meer pagerankings van Google en kom je hoger in de zoekresultaten. Dit heet fellow link.

No follow is een code die toegevoegd wordt aan een backlink. Hier gaat de Google spider niet achteraan. Door het plaatsen van backlinks op andere websites met een hoge ranking, verbetert jouw eigen pageranking. Voor andere sites betekent dit dat de hun ranking wordt doorgegeven aan jouw site. Hiervoor is de No follow code. Door deze code wordt het linkje wel geplaatst, maar de SEO-waarde van die pagina niet doorgegeven.

Autoriteit van backlinks bepalen

Meten van de autoriteit van websites kan op verschillende manieren. Waar je voorheen een ranking kreeg van één tot tien, is dit tegenwoordig niet meer zo. MOZ, een Amerikaans bedrijf, heeft hier een oplossing voor. Zij geven iedere website een autoriteit mee, bepaald aan de hand van hoeveelheid links van en naar jouw website. Daarbij is de kwaliteit van links heel belangrijk. Domein autoriteit heeft een range van één tot honderd. Deze waarde wordt weergegeven als DA-waarde. Hoe hoger de waarde is, hoe hoger de autoriteit van een website. Linkjes op sites met een hoge DA-waarde zijn gunstig voor jouw website. De link zet een waarde door naar jouw website en zorgt voor een sterkere site.

Misbruik van linkbuilding zorgt voor afstraffing

Als je te fanatiek bent met linkbuilding maak je al gauw misbruik van de tool. Hiervoor word je hard gestraft door Google middels een zogeheten Penalty. Dit is een ingrijpende maatregel waardoor je zichtbaarheid vermindert, webverkeer afneemt en de opbrengst daalt. Deze penalty is ingevoerd na de Penguin update. Een website die bijvoorbeeld in grote hoeveelheden links inkoopt, loopt een groter risico op een afstraffing. Google houdt namelijk van een natuurlijk linkprofiel.

Welke technieken zijn er?

Vragen om links behoort niet meer tot deze tijd. Dit geldt ook voor Broken Linkbuilding. Waar het vroeger wel kon om gastblogs te plaatsen, moet je daar nu vaak voor betalen. Het perfecte linkprofiel kan op verschillende manieren opgebouwd worden. Zo’n profiel is een gebalanceerde combinatie van vier onderdelen. Namelijk:
Persberichten

  • Tiered linkbuilding
  • Backlinks van startpagina’s
  • Blogs met links.

Wanneer jouw linkprofiel niet goed in balans is of onderdelen mist, hebben de links op jouw website minder impact. Wat weer gevolgen heeft op de zichtbaarheid.

Persberichten van nieuwssites met autoriteit

Vergroten van de autoriteit of linkwaarde voor jouw bedrijf kan worden bereikt met het schrijven van (pers)berichten vanuit jouw bedrijf. Een extra pluspunt is de aandacht en de naamsbekendheid die vergroten.

Backlinks van startpagina’s

Voor een webshop of platform met veel categorieën en landingspagina’s lukt het vaak niet om alleen kwalitatieve links te hebben. Door alleen kwalitatieve links verlies je het van de concurrenten. Het is belangrijk om in de breedte te werken. Door gebruik te maken van ook minder kwalitatieve backlinks via bijvoorbeeld startpagina’s en startpaginaclonen. Veel van deze sites hebben speciale pagina’s ontwikkelt voor linkbuilding.

Threeway linkbuilding is een techniek die toepasbaar is op startpagina linkbuilding. Deze manier werkt met drie websites binnen dezelfde branche. Het uiteindelijke doel is ervoor zorgen dat Google niet doorheeft dat er linkruil plaatsvindt. Het werkt als volgt: Partij A (ook in het bezit van website B) vraag website C voor een link naar site A. Voor site C is de tegenprestatie een link van website B.

Meerdere technieken zijn mogelijk. Zo is er ook fourway linkbuilding. Dit werkt hetzelfde als threeway linkbuilding, maar dan met vier partijen. Nu is het verschil dat beide partijen over twee websites beschikken. Zoekmachines kunnen nu niet zien dat er sprake is geweest van linkruilen.

Tiered linkbuilding

Een vrijwel onbekende techniek. Dit betekent echter niet dat het een nutteloze manier is. Zeker bij zeer concurrerende zoekwoorden komt het goed van pas. Met deze techniek ontstaan er meerdere lagen backlinks. Elke laag verwijst naar de bovenliggende laag.

De eerste laag heet tier één en moet bestaan uit kwalitatieve backlinks van relevante websites. Bijvoorbeeld gastblog links. Deze links worden hoog gerankt door zoekmachines en leveren meer bezoekers op. De tweede laag is tier twee. Deze links zijn vaak van minder relevante websites. Wanneer je nog een diepere laag wil, kies je voor tier drie.

Werkt linkbuilding nog steeds?

Ook in 2020 werkt linkbuilding heel goed om goed te scoren binnen zoekmachines. De kracht van een linkprofiel is nog steeds ongeveer één derde voor de bepaling van posities binnen Google. Zeker wanneer je let op de bovenstaande tips.

Linkbuilding uitbesteden?

Wil je meer weten? Of wil je jouw linkbuilding door een professionele organisatie laten uitvoeren? Wij van Rockwise hebben genoeg expertise in huis om samen van start te gaan met linkbuilding. Zo vergroten wij samen de online vindbaarheid van jouw bedrijf!

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?

Ontdek jouw mogelijkheden

Maak direct een afspraak

Een duurzame stroom van organische bezoekers. Wie wil dat nou niet. We beoordelen graag welke kansen er op korte en lange termijn liggen voor jouw onderneming. Neem contact op om vrijblijvend te sparren over de mogelijkheden voor jouw onderneming.