Dubbele content

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 1 min lezen Matthijs Beumer

Wat is dubbele content?

Dubbele content, ook wel duplicate content genoemd, is een veelvoorkomende verschijnsel waarbij twee of meer pagina’s inhoudelijk grotendeels of volledig aan elkaar gelijk zijn.

Er zijn twee vormen van dubbele content:

  • Interne dubbele content. In dit geval hebben pagina’s op dezelfde website (grotendeels) dezelfde inhoud.
  • Externe dubbele content. In dit geval hebben pagina’s van verschillende websites (grotendeels) dezelfde inhoud.

Hoe voorkom je dubbele content?

Dubbele content kun je voorkomen door nooit zomaar stukken tekst van andere artikelen te kopiëren en te gebruiken in je eigen artikelen. Als een andere site jouw content heeft gekopieerd, vraag dan altijd aan de eigenaar om verwijdering van de gekopieerde content.

Artikelen op je eigen site die erg op elkaar lijken kunnen het beste samengevoegd worden.

In het geval van een webshop is duplicate content soms moeilijk te vermijden. Vaak zijn producten door sortering en filtering via verschillende URL’s te bereiken. In dat geval kun je gebruik maken van een canonical tag. Met een canonical tag specificeer je wat de originele variant van een pagina is. Hierdoor zal enkel de originele pagina in de zoekresultaten terugkomen.

Hoe vind je dubbele content?

Om te achterhalen of er sprake is van duplicate content op je site kun je gebruik maken van de volgende tools:

  • Siteliner. Voor het opsporen van interne dubbele content.
  • Copyscape. Voor het opsporen van externe dubbele content.