Tip: Be prepared: Black Friday 2021

Be prepared: Black Friday 2021

Gepubliceerd op: 9 augustus 2021 4 min lezen
Matthijs
Beumer

Be prepared: Black Friday 2021

Black Friday valt dit jaar op vrijdag 26 november, kort daarna gevolgd door Cyber ​​Monday op 29 november. Het officiële begin van de feestperiode in de decembermaand. Black Friday is een enorm belangrijke datum voor de meeste e-commercebedrijven. Als je een e-commercebedrijf hebt, is dit het moment om ervoor te zorgen dat de Google Ads-campagnes volledig zijn voorbereid op wat een buitengewone tijd gaat worden voor online retailers. We geven in dit artikel 6 tips.

1. Vind geschikte Black Friday zoekwoorden

Denk aan je klanten. Waar ze naar zoeken zegt veel over hun koopintentie. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar ‘hardloopschoenen’ wil misschien wel hardloopschoenen kopen, maar heeft een ogenschijnlijk lagere koopintentie dan iemand die zoekt naar ‘Adidas Nova Flow Trainers’. De tweede persoon klinkt een stuk dichter bij kopen, toch? Hoewel deze zoekwoorden een kleiner zoekvolume hebben, zijn ze zeer specifiek en zeer effectief in het bereiken van een specifieke doelgroep – die waarschijnlijker iets zal kopen. Neem de tijd om de beste longtail-zoekwoorden voor je bedrijf te vinden voor Black Friday- en Cyber ​​​​Monday-advertentiecampagnes.

We raden af ​​om te bieden op algemene termen als ‘Black Friday’ en ‘Cyber ​​Monday’. Te concurrerend, te breed, te duur. In plaats daarvan raden we aan enkele zoekwoorden in combinatie met bijvoorbeeld ‘black friday’ en ‘uitverkoop’ uit te proberen zoals:

+ [MERKNAAM} + Black Friday
+ [MERKNAAM] + uitverkoop

De beste bron voor zoekwoordonderzoek zijn je zoekwoordgegevens van vorig jaar. Welke zoekwoorden bleken succesvol afgelopen Black Friday? Doe hiernaast je onderzoek met behulp van tools zoals Google Keyword Planner en Google Trends.

2. Maak een Black Friday-specifieke advertentietekst

Je advertentietekst is belangrijk, dus maak deze zo aantrekkelijk en zichtbaar mogelijk door het volgende te doen:

  • Plan je strategie vroeg: bevestig promoties, schrijf de advertentietekst en voeg hier een countdown toe met hoeveel dagen/ weken de Black Friday korting nog geldt.
  • Vermeld Black Friday of Cyber ​​Monday in je advertentietekst: Dit is de makkelijkste manier om de aandacht van je publiek te trekken. Als ze op zoek zijn naar een Black Friday-deal, weten ze meteen dat ze naar jou moeten gaan. Zet het in de koppen voor maximale impact, maar wees niet bang om het ook in de beschrijving te zetten. Dit kan worden bereikt door bestaande advertentietekst te kopiëren en nieuwe Black Friday-berichten toe te voegen aan je bestaande koppen en beschrijvingen.
  • Schakel niet-Black Friday-advertentiekopie uit: richt al het verkeer door het Black Friday / Cyber ​​​​Monday-weekend met aanbiedingsadvertenties en schakel gedurende die tijd alle andere campagnes uit.
  • Zorg ervoor dat je advertentietekst aansluit bij je website: voeg informatie over je Black Friday-deals toe aan je website om de seizoensaanbieding of promotie te benadrukken.
  • Voeg countdowns toe aan je advertenties: dit creëert een gevoel van urgentie bij je potentiële klanten en maakt duidelijk dat jee aanbiedingen slechts voor een beperkte tijd geldig zijn. Shoppers willen dit niet missen!

3. Vergeet de advertentie-extensies met Black Friday-thema niet

Advertentie-extensies zijn cruciaal voor het verbeteren van je advertentiepositie en klikfrequentie. Je zou deze het hele jaar door moeten gebruiken, maar als je dat niet doet, is dit het moment om ze toe te voegen. Als je al een reeks advertentie-extensies live hebt, neem dan even de tijd om deze specifiek voor Black Friday te bekijken en bij te werken. Om e-commerceverkoop aan te moedigen, raden we aan o.a. het volgende toe te voegen:

Promotie-extensies – Voeg Black Friday-promotie-extensies toe die specifiek zijn voor je Black Friday-aanbiedingen.

 

Google Ads- sitelink extensies voor Black Friday-promotie

 

Black Friday-prijsextensies

 

4. Richt je op je belangrijkste doelgroepen op Black Friday

De doelgroeplijsten die je in je Google Ads-account hebt staan, zijn het ultieme laaghangende fruit: mensen die het al weten en die mogelijk al iets van je merk hebben gekocht. Zorg ervoor dat deze lijsten zijn opgesteld en dat je voldoende budget hebt voor deze campagnes. Wij adviseren:

  • Retargeting van eerdere kopers en klanten: laat deze waardevolle gebruikers alles weten over je verkopen en promoties.
  • Bouw vergelijkbare doelgroepen op voor de bovenstaande gebruikersgroepen. Dit zal je helpen gebruikers te vinden die op dezelfde manier zoeken als je bestaande klanten.
  • Gebruik de in-market-doelgroepen van Google om de mensen te bereiken waarmee je merk waarschijnlijk zal aanslaan, en mensen waarvan Google denkt dat ze in de markt zijn voor je producten.

5. Stel je Shopping-campagnes in (of bereid ze voor)

Als je aanbod productgericht is, is het waarschijnlijk dat je Shopping-campagnes hebt draaien. Als het al deel uitmaakt van je online marketingmix, volgen hier enkele tips om je shopping campagnes gereed te maken:

  • Zorg ervoor dat je feeds volledig zijn geoptimaliseerd: controleer producttitels en beschrijvingen en zorg ervoor dat afbeeldingen up-to-date zijn.
  • Zorg dat de campagne van tevoren goed loopt: dit geeft zowel jou als de machine learning-systemen van Google genoeg tijd om te leren en te optimaliseren, zodat je advertenties pieken op het juiste moment.
  • Gebruik Shopping-promoties: En dien deze tijdig in.

6. Gebruikt Slim bieden – maar probeer het eerst uit.

Het verkeer en de concurrentie zal tijdens het Black Friday- en Cyber ​​Monday-weekend aanzienlijk toenemen, dus we raden aan om de overstap te maken naar een van de Smart Bidding-strategieën van Google. Deze zijn bedreven in het omgaan met de enorme schommelingen in conversieratio en verkeer die we tijdens het Black Friday- en Cyber ​​​​Monday-weekend zien. Slim bieden maakt gebruik van geavanceerde algoritmen voor machine learning. Hiermee doe je je voordeel bij een breed scala aan contextuele signalen (zoals zoekopdracht, tijdstip, apparaat, om er maar een paar te noemen) om je biedingen en budget te optimaliseren.

Get started…

Black Friday zal nog weer groter worden dan vorig jaar. Als je hulp nodig hebt om je e-commercebedrijf maximaal te laten profiteren van Black Friday, dan denken we graag mee. We weten het een en ander over het behalen van Black Friday en Q4 eCommerce-doelen. Neem contact op voor meer informatie.