Tip: Google Ads Experimenten. Verbeter je recept met beleid!

Google Ads Experimenten. Verbeter je recept met beleid!

Gepubliceerd op: 10 juni 2021 6 min lezen
Matthijs
Beumer

Google Ads Experimenten. Met beleid je recept verbeteren!

Als je enige ervaring hebt met Google Ads of met PPC-advertenties in het algemeen, dan begrijp je dat het principe veel op koken lijkt. Je hebt misschien een eerste recept, maar dingen kunnen alleen worden verbeterd door te experimenteren. Dat is waar Google Ads-experimenten in het spel komen.

Net als een goed recept kan Google Ads alleen worden verbeterd door te experimenteren. Tijdens het beheren van campagnes wil je misschien nieuwe dingen proberen, maar misschien houdt angst voor verminderde resultaten je tegen. Het aanbrengen van ingrijpende wijzigingen in een campagne, zoals het uitproberen van een nieuwe biedmethode of het toevoegen van een bodmodifier, kan goed uitpakken of rampzalige resultaten tot gevolg hebben. Het uitproberen van nieuwe optimalisaties is een onderdeel van elke goede PPC-strategie, maar hun impact is niet altijd positief. Daarom kwam Google met Experimenten.

Wat is een Google Ads Experiment?

Een Google Ads-experiment begint als een concept, waarmee je een huidige campagne kunt kopiëren zonder het origineel te wijzigen. Aangezien je een kopie kunt maken van wat er actief is, kun je die A/B-tests doen die je altijd al had willen doen, zonder de prestaties van je best converterende campagnes te beïnvloeden. Of, als je slecht presterende campagnes hebt, kunt je een experiment gebruiken om te testen hoe je deze kunt verbeteren.

Met campagne-experimenten van Google Ads kun je verschillende onderdelen binnen een campagne wijzigen, zoals advertentie-extensies, planning, bodmodifiers en advertentieroulatie. Je zou kunnen beweren dat je gewoon een campagne kunt maken om te testen, maar dan loop je het risico dat de 2 campagnes met elkaar in strijd zijn en geen van beide de gewenste resultaten krijgen.

Terwijl je je conceptcampagne opbouwt, zul je merken dat je geen specifiek budget aan je experiment kunt geven. Je experiment deelt het budget met de oorspronkelijke campagne, wat betekent dat je geen extra budget hoeft toe te wijzen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je je budget hoog genoeg hebt ingesteld om de extra klikken op te vangen.

Aan de slag met Google Ads Experimenten

De beste manier om te beginnen is door je Google Ads-account te doorlopen en de prestaties van je huidige campagnes te analyseren. Identificeer A/B-tests die je wilt uitvoeren of strategieën die je wilt gebruiken, zoals wijzigingen in de advertentieplanning, het toevoegen of verwijderen van zoekwoorden, het testen van verschillende typen biedingsautomatisering en wijzigingen in de campagnestructuur.

Google Ads Experimenten opzetten

Het ontwikkelen van een Google Ads-experiment is een proces dat uit twee delen bestaat. Het begint met het maken van een concept, dat een kopie is van de campagne die je wilt testen, en het aanbrengen van de gewenste wijzigingen. Selecteer vervolgens de datums waarop het experiment moet worden uitgevoerd en hoe je het verkeer wilt verdelen tussen de oorspronkelijke campagne en de testcampagne.

Hoe Google Ads experiment instellen

  1. Ga van start. Doe dit door in te loggen bij Google Ads en op ‘Alle campagnes’ te klikken. Klik vervolgens aan de linkerkant op ‘Concepten en experimenten’.
  2. Zodra je je in “Concepten” bevindt, klikt op de knop “+Nieuw concept”. Hier kiest je de campagne die je wilt spiegelen. Geef je nieuwe campagne een naam. Het is verstandig om het een naam te geven die je helpt te identificeren dat het een experiment is, zodat je het in één oogopslag kunt vinden. Als al je campagnes zeer vergelijkbare namen hebben, zoek je straks naar een spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Je kunt je Experiment ook een beschrijving geven.
  3. Nadat je klaar bent met het benoemen van je campagne, slaat je je ‘Concept’ op.
  4. Je campagne is live als je op ‘Toepassen’ klikt. Klikken op “Toepassen” is niet hetzelfde als op de “go”-knop drukken. Je moet “Een experiment uitvoeren” en “Toepassen” opnieuw kiezen.
  5. Selecteer “Een experiment uitvoeren” en klik nogmaals op “Toepassen”

Je nieuwe experiment heeft enkele details nodig, zoals naam en beschrijving. Kies wanneer je wilt dat het experiment begint en wanneer je wilt dat het eindigt. Je moet streven naar minimaal 30 dagen of 1000 vertoningen om ervoor te zorgen dat je voldoende gegevens verzamelt om een ​​weloverwogen beslissing te nemen. Het laatste dat je hoeft in te stellen, is de splitsing tussen de oorspronkelijke campagne en het concept. Als je een echte A/B-test wilt, moet je het percentage op 50% zetten. Als je tevreden bent met de instellingen, klik je op opslaan.

Wat je moet weten over Google Ads Experimenten

Zoals met alle testfuncties, zijn er voor- en nadelen. Sommige mogelijkheden zijn niet beschikbaar en er zijn instellingen die mogelijk niet kunnen worden aangepast. Het is essentieel om je beperkingen te kennen voordat je begint. Je zou niet van de bank opstaan ​​​​en een marathon lopen zonder training, toch?

Dit moet je weten over Google Ads Experimenten

  • Soms willen we als adverteerders dingen onderbreken en er later op terugkomen. Je zult merken dat dit iets is dat je niet kunt doen met je Google Ads-campagne-experimenten. Ze zijn live tot hun einddatum.
  • Wil je je voltooide experimenten opnieuw starten? Dat is ook niet iets wat je kunt doen. Nadat een campagne is beëindigd of gedeactiveerd, kan deze niet opnieuw worden geactiveerd.
  • Als je meerdere ideeën hebt die je wilt testen, moet je het rustig aan doen. Je kunt slechts één experiment per campagne hebben. Op het eerste gezicht kan dit frustrerend zijn, maar in werkelijkheid helpt het je om je aan best practices te houden.
  • Google Ads-experimenten kunnen alleen op campagneniveau worden uitgevoerd.
  • Omdat budgetten worden gedeeld tussen de oorspronkelijke campagne en het experiment, moet je ervoor zorgen dat je over voldoende budget beschikt voordat je begint. Anders worden je campagnes beperkt en heb je geen nauwkeurige split-test.

Deze Google Ads Experimenten moet je proberen

Wil je aan de slag, maar weet je niet goed wat je eerst moet testen? Enkele beproefde A/B-tests zijn een goede manier om te beginnen. Denk aan de veranderingen die je het meest nerveus maken. Hier is je canvas om een ​​nieuw beeld te schetsen – vrij van alle mogelijke mislukkingen die gepaard gaan met een reguliere campagne.

Google Ads Experiment nummer 1 – Apparaatbiedingen

Je weet dat mobiel goed presteert, maar welke bodmodifiers bieden de beste mix? Ontwikkel op basis van je huidige gegevens een bodtest voor apparaten om de prestaties te optimaliseren.

Google Ads Experiment nummer 2 – Locatietargeting uitbreiden

Heb je je ooit afgevraagd hoe je campagne zou presteren als je het geografische gebied dat je target zou uitbreiden?

Experiment nummer 3 – Verbeterde typen biedingsautomatisering

Verbeterde automatisering van biedingen, of ‘Slim bieden’, kan je helpen het aantal klikken, conversies, kosten per acquisitie (CPA) en het vertoningspercentage te verbeteren. Ze kunnen je ook helpen met bieden. Experimenten met biedingsautomatisering geeft je de kans om te zien hoe dit van invloed is op CPA, conversieratio, totale uitgaven en andere belangrijke KPI’s.

Tips voor succes met Google Ads Experimenten

Aan de slag gaan kan moeilijk zijn, maar met deze tips ben je klaar voor succes.

  • Houd er rekening mee dat wanneer je op toepassen drukt in je campagne-experiment, er een leerperiode nodig is. Er worden geen historische gegevens van de oorspronkelijke campagne bewaard, dus het heeft tijd nodig om gegevens te verzamelen.
  • Houd rekening met een leerperiode van ten minste 14 dagen, hoewel het iets langer kan zijn als je campagne niet veel verkeer genereert.
  • Kies campagnes met veel verkeer. Als je campagnes met weinig verkeer gebruikt, krijg je misschien niet de gegevens die je nodig hebt, of kan het maanden duren om tot bruikbare conclusies te komen.
  • Kies tests die waarschijnlijk een merkbare impact zullen hebben, zoals het uitproberen van verschillende advertentieroulaties om te zien hoe je advertentiemateriaal presteert.
  • Het is slim om verschillende variabelen te testen, maar doe het niet allemaal tegelijk. Je weet niet wat de oorzaak is van de resultaten die je ziet.

Weet je niet zeker hoe je account presteert? Wij kijken graag mee. Neem voor vragen contact op met één van onze Google Ads specialisten.