Google gaat uit de lucht, wat nu?

Gepubliceerd op: 1 maart 2013 3 min lezen Adis Nazareet

Wat zou je doen als Google morgen uit de lucht wordt gehaald vanwege privacy schendingen? Of door hackers uit China die O-Zo-Graag in Google’s data servers willen gaan rondneuzen?

Hier moeten we niet aan denken! Maar wat nou als dit echt gebeurd? Dit is op dit moment gelukkig maar een fictie, maar het is beter om hier even bij stil te staan en na te denken over andere mogelijkheden voor verkeersbronnen buiten Google om.

Hoe krijg ik bezoekers buiten Google om?

Je kunt door middel van het tonen van expertise op andere websites, gerelateerd tot je industrie, een autoritair aanzien opbouwen om zo meer volgers (bezoekers) te trekken naar je eigen website. Om een lang verhaal kort te houden… “toon je expertise op plekken waar je doelgroep zich bevindt en genereer bezoekers die interesse hebben in je diensten of producten”. Een aantal voorbeelden van hoe je dit kan bereiken zijn:

Andere zoekmachines

Richt je ook tot andere zoekmachines. Bing is hier een voorbeeld van. Toon je expertise niet alleen op Google, er zijn namelijk ook nog andere zoekmachines naast Google. Door ook aanwezig te zijn in andere zoekmachines genereer je toch nog bezoekers en kan je je expertise aan je doelgroep laten zien mocht Google plots uit de lucht gaan.

LinkedIn groepen

Vooral goed voor de B2B markt. Participeer in LinkedIn groepen waar je doelgroep zit. Promoot niet alleen je product maar neem de tijd om mensen vrijblijvend te helpen en antwoord op hun vragen.

Blog comments

Zoek relevante en populaire blogs op waar je mogelijke klanten ook op zitten. Geef waardevolle commentaar op blogartikelen. Lezers van blogs klikken sneller door naar jouw website als je expertise toont door middel van goede toevoegingen en vragen.

Forums

Net als bij blog comments en LinkedIn groepen kan je ook participeren in forums waar mogelijke klanten ook zitten. Hierbij geldt ook de regel ‘wees waardevol voor de gemeenschap en spam ze niet met producten’.

Gastbloggen

Toon je expertise door te schrijven op relevante en populaire blogs. Indien je bijvoorbeeld ‘kantoormeubilair’ verkoopt aan bedrijven, zoek dan blogs op die tips en adviezen bieden voor bedrijven. Probeer met de websitebeheerder te connecten en vraag of je wellicht een artikel mag schrijven over bijvoorbeeld ‘Tips voor kantoormeubelen die voor hogere werkproductiviteit zorgen’.

Twitter

Tweet je expertise! Maak gebruik van Twitter om tips en adviezen te tweeten. Geef je volgelingen waardevolle content. Tweet niet alleen met links naar je eigen blogartikelen maar tweet ook artikelen van andere websites die voor jou en je doelgroep waardevol zijn.

Facebook

Maak gebruik van een Facebook fan page en betrek je doelgroep bij je diensten en producten. Facebook gebruikers staan niet te wachten op product promoties, dus wees slim en probeer je Facebook volgelingen te betrekken bij je producten en diensten. Engagement is the key to Facebook success!

YouTube

Maak gebruik van YouTube en creëer video content waar je doelgroep wat aan heeft. Denk hierbij aan video formaten zoals tutorials, how to’s, product reviews, product uitleg, tips, tricks, advies etcetera. Voor meer YouTube marketing tips zie “16 tips to boost your youtube marketing strategy van dailyblogtips.com“.

“Onbewust” linkbuilden

Voordeel van content plaatsen op andere relevante websites is dat je onbewust ook natuurlijke inkomende links verzorgt naar je eigen website. Relevante bezoekers van verschillende bronnen naar je website binnen halen heeft dus ook een positief effect op zoekmachines, met hogere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar meer informatie over de alternatieven naast Google of heb je een vraag n.a.v. dit artikel? Neem dan even contact met ons op!