Google Shopping, waarom nu!

Gepubliceerd op: 19 augustus 2014 3 min lezen Adis Nazareet

Wie zich de afgelopen tijd bezig heeft gehouden met Google Ads weet dat er heel wat veranderingen hebben plaatsgevonden. De nieuwe Shopping Campagne is er hier èèn van. Naast de talloze artikelen en video’s die ik hierover voorbij heb zien komen, is dit topic ook regelmatig teruggekomen tijdens mijn telefonische gesprekken met mijn vaste Google Ads contactpersonen uit zowel Nederland als Dublin.

Het nieuwe Google Shopping vs de voormalige Zoeknetwerk Campagnes

Google Shopping leidt tot een hogere ROI wanneer we dit vergelijken met Zoeknetwerk advertenties.

We geven een voorbeeld van Google Ads statistieken uit dezelfde periode voor een productgroep dat zowel d.m.v. Shopping als in het Zoeknetwerk werd geadverteerd.

De campagne in het Zoeknetwerk heeft een gemiddeld conversie percentage van 6,64%. Daarentegen converteren de Shopping advertenties voor 14,09%. Dit is een stijging van maar liefst 112%! Daarnaast zijn de Gemiddelde CPC (kost per klik) voor shopping € 0,80 goedkoper. Dit is een besparing van meer dan 42% op klik kosten.

Wat zijn Google Shopping Campagnes en advertenties?

Wat zijn Google Shopping Advertenties? Wanneer je producten door middel van product feeds (excel bestanden) upload in je Google Merchant account, dan verschijnen je producten in de Google Shopping omgeving. Met Ads PLA, wat nu omgezet wordt in Google Shopping, kun je deze producten tegen betaling (per klik) ook adverteren in de Google zoekresultaten. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Waarom overwegen om Shopping Campagnes in te zetten?

Na zoveel over Google Shopping gelezen en gehoord te hebben was het voor mij een aantal maanden geleden tijd om de nieuwe Google Shopping te implementeren voor mijn klanten. Omdat niet elke uitvinding altijd goed werkt ging ik in het begin voorzichtig te werk. Dit ook vanwege het feit dat er voorheen gebruik is gemaakt van PLA en dit in onze opinie niet altijd even eenvoudig werkte.

Toen Google een aantal maanden terug aankondigde de PLA per 31 augustus de prullenbak in te gooien, en iedere Ads gebruiker verzocht werd de PLA campagnes te upgrade naar Google Shopping campagnes, was het voor mij duidelijk om dit te gaan testen voor een aantal klanten.

Levert de Google Shopping ook echt wat op?

Om hier heel kort een antwoord op te geven… JA, het werkt!

Na het opzetten van de eerste Shopping campagnes konden we na 30 dagen direct de conclusie trekken dat;

  1. Shopping campagnes 30% tot 200% meer converteren in vergelijking met reguliere zoek advertenties
  2. Top positie klik prijzen 30% tot 50% goedkoper zijn in vergelijking met reguliere zoek advertenties

Bovenstaande vergelijkingen zijn gemaakt aan de hand van een praktijksituatie van een webshop van een klant waar we al geruime tijd hebben geadverteerd binnen het voormalige zoeknetwerk van Google Ads.

Wat nou als ik geen Google Shopping inzet?

Als webshop eigenaar kun je uiteraard Google Shopping compleet negeren en je puur blijven focussen op het AdWords Zoeknetwerk, maar dit zal je uiteindelijk duur te komen staan! Je zult waarschijnlijk nu al merken dat je Ads prestaties verminderen doordat je concurrenten al wel gebruik maken van Shoppping Advertenties.

Maak je alleen maar gebruik van Zoeknetwerk Advertenties voor je webshop- producten en merk je dat er een terugloop is in conversies, dan raad ik je aan om:

  1. Te controleren of concurrenten Google Shopping inzetten d.m.v. een zoekactie uit te voeren in Google of Google Ads “Advertentievoorbeeld & -diagnose tool”
  2. Indien blijkt dat er Shopping advertenties worden getoond, dan is het ten zeerste aan te raden om Shopping in te gaan zetten voor je eigen webshop

Vandaag heb ik wederom een melding ontvangen van Inside Google Ads dat de Google Ads PLA (Product advertentie) campagnes voor 31 augustus ge-upgrade moeten worden naar de nieuwe Google Shopping Campagnes.

Conclusie

Door Google’s focus op het verbeteren van Shopping Advertenties kun je als webshop eigenaar de nieuwe Google Shopping optie eigenlijk niet negeren. Vooral omdat shopping momenteel enorm opkomt, is het een perfect moment om in te stappen en gebruik te maken van de lage klik prijzen. Daarnaast zul je al gauw merken dat de inzet van Shopping Campagnes beter converteren en voor een hoger rendement zullen zorgen.

Wil je Google Shopping inzetten voor je webshop? Of heb je een second opinion nodig voor je bestaande Google Ads account? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies gesprek!