Hagakure structuur Google Ads: Wat is het?

Gepubliceerd op: 20 januari 2021

Hagakure Structuur Google Ads

De Hagakure-methode is een nieuwe manier om campagnes op Google Ads te structureren en te optimaliseren om de resultaten te maximaliseren dankzij algoritmen voor machine learning. Het Hagakure-systeem is gebaseerd op het gebruik van geautomatiseerde tools zoals slimme biedstrategieën en dynamische zoekadvertenties (DSA).

De term Hagakure vindt zijn oorsprong in de Japanse traditie. Het is de titel van een stuk dat de samoerai Yamamoto Tsunetomo in de 18e eeuw schreef. Daarin legde hij zijn leerlingen de bushido of ‘krijgerspad’ uit, de erecode waardoor de samurai zich zou moeten laten leiden.

Toepassen Hagakure structuur

Door dit concept naar de digitale wereld te verplaatsen, stelt Google een nieuwe weg voor voor het beheer van Google Ads. De Hagakure-methode stelt voor om de structuur van het account te vereenvoudigen om de hoeveelheid gegevens op campagneniveau te maximaliseren. Op deze manier bestaat elke campagne uit grote groepen advertenties die voldoende gegevens kunnen verzamelen om het machine learning-algoritme van Google Ads te voeden.

Concreet is het minimumcijfer dat door Google wordt aangegeven, 3.000 wekelijkse vertoningen per advertentiegroep. Om dit volume te bereiken en te kunnen profiteren van slim bieden, raadt Google drie stappen aan:

  1. Structureer het account door de bestemmings-URL’s als referentie te gebruiken in plaats van de zoekwoorden.
  2. Geef prioriteit aan brede zoekwoorden in plaats van exact en modified broad.
  3. Gebruik de DSA om extra zoekopdrachten te onderscheppen met hulp van Google

Bovenstaande stappen worden bij de Hagakure-methode aangeraden met als doel op snelle wijze, zo veel mogelijk data/ vertoningen te ontvangen.

Voordelen van de Hagakure methode Google Ads

Het Hagakure-systeem maakt het mogelijk om efficiënter te werken, aangezien:

  • Het vergemakkelijkt rapportages en data inzichten door de complexiteit van de account te verminderen.
  • Meer gegevensregistratie maakt sneller leren van de geautomatiseerde functies van Google (RSA, DSA en doelgroepen) mogelijk.

Nadelen van de Hagakure methode Google Ads

  • Je verliest grip op lopende campagnes, kosten en keuzes
  • De structuur van het account wordt breder opgezet waardoor er minder specifiek en gericht geadverteerd wordt

De Hagakure methode werkt tijdbesparend en voedt de machine learning technieken van Google, waardoor de strategie bijdraagt aan efficiëntie. Tegelijkertijd wordt er grip verloren omdat smart bidding de optimalisaties overneemt. De meningen rondom de Hagakure methode verschillen dus enorm. Beginnende marketeers die zelf hun Google Ads campagnes willen runnen biedt de methode uitkomst, terwijl bij complexere accounts waarbij meer maatwerk komt kijken de nadelen vaak overheersend zijn.