Tip: Hoe adverteren in de aankoopfase?

Hoe adverteren in de aankoopfase?

Gepubliceerd op: 15 februari 2021 2 min lezen Matthijs Beumer

Geld verdienen met Google Ads?

Definieer eerst je succes. Pak je rekenmachine er eens bij en reken door welk percentage van een order besteed mag worden aan advertentiekosten voor diezelfde order. Andersom geredeneerd, hoeveel moet iedere geïnvesteerde euro nou opleveren om rendabel te zijn? Wat is je mininale Return Of Ad Spend? Zodra je een target- ROAS geformuleerd hebt is het zaak om een strategisch plan op te stellen waarin je bepaalt hoé je deze target- ROAS denk te realiseren.

Kosten Google Ads PPC principe

Bij Google Ads is er sprake van het Pay Per Click principe. Iedere verloren klik is verspilling van het maandbudget dat je gereserveerd hebt voor je Google Ads campagnes. Het is daarom belangrijk om te bepalen in welke vijver je gaat vissen. Voor welke zoekwoorden wil je mee de veiling in?

Het zoekgedrag in de Google zoekmachine delen we in drie fases in:

  1. De bewustwordingsfase
  2. De overwegingsfase
  3. De aankoopfase

Nadat de een klant in de aankoopfase heeft besloten voor jouw product of dienst, treedt deze persoon in een vierde fase. Deze fase wordt ook wel care- fase genoemd, die in het teken staat van klantbehoud. De care fase laten we in dit artikel buiten beschouwing.

De customer journey gevisualiseerd

 

Bewustwordingsfase Google Ads

In de bewustwordingsfase is je potentiële klant niet perse op zoek naar een product uit je aanbod. Je moet nog bewustzijn creëren bij de klant en het bestaan van je productaanbod kenbaar maken. Dit kan bijvoorbeeld op websites van derden. Het is hierbij erg belangrijk om een duidelijk beeld te schetsen van je potentiële klanten. Denk hierbij aan:

  • Demografische kenmerken
  • Geografische kenmerken
  • Interesses & hobby’s

Stel, je wilt een nieuw sportproduct in de markt zetten, dat nog geen bekendheid bezit. Zitten jouw klanten veel op sport websites? Dan kan je ervoor kiezen om productbekendheid te creëren door middel van display advertenties op sport- websites van derden. Met deze strategie en dit advertentietype breek je in feite in, in de bewustwordingsfase. We creëren de vraag bij potentiële klanten. In deze fase wordt vaak gebruik gemaakt van Google display campagnes.

Overwegingsfase Google Ads

Op het moment dat de interesse gewekt is, gaat de klant over naar de overwegingsfase. In deze fase gaat de klant op het internet het aanbod met elkaar vergelijken. Er wordt onderzoek gedaan, naar welk product het beste past. In deze fase zullen veel potentiële klanten vragen stellen. Welk snowboard past bij mij? Welk merk skibroek voldoet? Waar moet een goede hardloopschoen aan voldoen? Je kunt ervoor kiezen om in deze fase in te stappen met zoekadvertenties, waarbij je adequaat inspeelt op de vragen die gesteld worden. De kans is aanwezig dat het verlangen groeit en de klant overgaat tot aankoop. In deze fase van de customer journey wordt veelal ingezet op Google Search en Google Shopping en Google Remarketing advertentietypen.

Aankoopfase Google Ads

Dan is er nog de aankoopfase. De klant heeft zich online uitgebreid verdiept en is specifiek op zoek naar je product. De klant gaat op artikelniveau op zoek naar een betrouwbare webshop waar het product te koop is. Het zoekgedrag zal in deze fase heel specifiek zijn. Bijvoorbeeld: “The North Face SNOW PANT – Skibroek Maat M”. In deze fase is de kans van slagen veruit het grootste. De advertentietypen Google Search en Google Shopping lenen zich het beste in deze fase van de customer journey.

Dit is een fragment uit het hoofdstuk “Google Marktonderzoek” uit de Rockwise Academy.