Hoe schrijf je de beste SEO-content?

Gepubliceerd op: 17 februari 2021 3 min lezen Sandra Kerdijk

Hoe schrijf je de beste SEO-content?

SEO-teksten schrijf je voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines. Allereerst voorziet tekst jouw websitebezoekers van informatie. Maar niet alleen de websitebezoeker zoekt naar tekst. Zoekmachines doen dit ook. Door tekst op de pagina weet een zoekmachine immers waar die pagina over gaat. Als we het hebben over een succesvolle SEO strategie, hanteren we bij Rockwise vier algemene pijlers. Namelijk;

  • Autoriteit verhogen
  • On page optimalisatie
  • Technische SEO
  • Content

Veel webshop eigenaren weten zich geen raad met de Google SEO content richtlijnen. Dit levert frustraties op.

 

In dit artikel vertellen we waar je rekening mee moet houden als je aan de slag gaat met schrijven van die content.

Schrijf voor jouw bezoekers

SEO-content schrijf je om hoge posities te behalen in zoekmachines. Deze teksten heten SEO-teksten en worden geschreven aan de hand van richtlijnen van zoekmachines. Deze richtlijnen zijn de maatstaf voor zoekmachines om te bepalen of jouw website hoog eindigt of niet. Hoe beter jouw tekst aan deze richtlijnen voldoet, hoe hoger je organische positie in de zoekmachine zal zijn. Schrijf je een SEO-tekst, dan houd je rekening met algoritmes, keywords, titels en subtitels. Kortom de leesbaarheid van de SEO-tekst. Echter, het is heel makkelijk om je in deze regels te verliezen. Uiteindelijk draag je middels tekst informatie over aan jouw doelgroep. Schrijf daarom in de eerste plaats voor jouw websitebezoekers. Deze vragen helpen je daarbij:

  • Wat is het doel van mijn pagina?
  • Voor wie schrijf ik de tekst?
  • Wat hoop ik dat de lezer met mijn tekst doet?
  • Verlies je niet in regels voor een SEO-tekst

Zoekwoorden zijn woorden die mensen gebruiken in zoekmachines. Google slaat deze woorden op en houdt bij hoe vaak er gezorgd wordt op en met deze termen. Een SEO-tekst is een strategische tekst. Dat wil zeggen dat je niet zomaar een tekst plaatst. Aan de hand van zoekwoorden schrijf jij je tekst. Betekent niet dat je voor de zoekmachine schrijft! Je moet het zien als steuntje in de rug. Via de zoekwoorden krijg je inzicht in de vraag van potentiƫle bezoekers. Door deze belangrijke woorden te gebruiken, kun je heel makkelijk antwoord geven op hun vraag en schrijf je dus relevante content.

Beantwoord de vraag van potentiƫle bezoekers

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Uiteraard is spelling belangrijk, net als grammatica. Maar het allerbelangrijkste is dat je schrijft naar de intentie van jouw bezoeker. Dit kun je bepalen met zoekwoorden die je al hebt verzameld. Met behulp van deze woorden kun je in het hoofd van de bezoeker duiken en rekening houden met hetgeen je vertelt. Schrijf je niet naar de intentie van je bezoeker? Dan scoor je misschien hoog met de combinatie van zoekwoorden, maar heeft jouw tekst weinig tot geen effect. Kortom: komen jouw bezoekers om producten te kopen? Dan hebben zij een koopintentie. Lange lappen tekst zijn dan niet aan de orde. Zijn bezoekers op zoek naar informatie? Dan schrijf je de tekst zo gedetailleerd mogelijk.

Meta-description

Meta-tags zijn kleine stukjes tekst die de inhoud van de pagina beschrijven. Deze stukjes tekst zie je niet, alleen in de code van de pagina. Deze meta-informatie is zichtbaar voor servers en clients en dient ter identificatie en indexering. De metatags bestaan alleen in HTML en worden meestal in het hoofd van de pagina opgenomen. Vaak zijn ze alleen zichtbaar voor zoekmachines, zoals Google. De meta-description is een korte omschrijving van een webpagina. Google toont deze omschrijving in negen van de tien gevallen bij de zoekresultaten. Ondanks dat de bezoekers er weinig van meekrijgen, is het wel belangrijk dat de meta-description op orde is. Niets is zo jammer wanneer je een goede tekst hebt geschreven en het puntje op de i ontbreekt!

Mijn naam is Sandra, binnen Rockwise houd ik me bezig met SEO- content trajecten. Ik haal veel energie uit het ondersteunen van onze klanten op SEO- gebied. Ben je ondernemer of marketeer en loop je tegen SEO- content uitdagingen aan waarbij je hulp kunt gebruiken? Dan kijk ik graag eens mee.