Hoeveel kost Google Ads?

Gepubliceerd op: 22 maart 2017 3 min lezen Adis Nazareet

Regelmatig zitten wij met ondernemers aan tafel die gehoord hebben over Google Ads en nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden die er liggen binnen hun markt.

Advertentiemogelijkheden Google Ads

Google Ads is een advertentiemodel dat verschillende advertentiemogelijkheden biedt, zoals:

Tekstadvertenties in het zoeknetwerk

Uw advertenties verschijnen zodra de zoekopdracht van uw potentiële klant overeenkomt met de termen die u in Google Ads heeft geselecteerd.

Banner advertenties & Remarketing advertenties op websites van derden

De banner advertenties worden getoond op websites die u kiest, of bijvoorbeeld gaan over onderwerpen die u heeft opgegeven, websites die overeenkomen met de termen die u heeft geselecteerd of websites die bezocht worden door uw geografische en of demografische doelgroep.

Remarketing banners worden getoond aan potentiële klanten die uw website recentelijk bezocht hebben en zich nog steeds in de aankoopfase bevindt.

Google shopping advertenties

Uw shopping advertenties verschijnen zodra de zoekopdracht van uw potentiële klant overeenkomt met de termen die u in Google Ads heeft geselecteerd. Shopping advertenties verschijnen boven of naast de zoekresultaten in Google en vallen op doordat ze veel ruimte in beslag nemen.

Youtube adverteren

Uw Youtube advertenties verschijnen voorafgaand aan, of naast een video die voor u relevant is. Relevant omdat verwacht wordt dat uw doelgroep deze video bekijkt.

Eén aspect komen bij alle advertentiemodellen overeen. Er wordt hoofdzakelijk afgerekend met Google, volgens het principe ‘kosten per kik’, oftewel CPC’s (Costs per click). Dit principe blijft de ondernemers vaak bij en velen vragen zich dan ook oprecht af, ‘hoeveel kost het mij, indien ik ga adverteren via Google Ads?’

Wat zijn de kosten van Google Ads?

Om meteen met de deur in huis te vallen, stellen wij de vraag het liefst andersom. Wat is mijn potentie? Hoeveel kan het adverteren via Google mij opleveren?

Het is lastig om inschatting een inschatting te maken wat u per klik zult betalen. Dit is vooral afhankelijk van:

  1. De concurrentie die er in uw markt is op de zoektermen waarop u gevonden wilt worden.
  2. De posities in de zoekresultaten waar u zichtbaar wilt zijn (positie 1 in de is duurder dan positie 2 t/m 4.)

In een branche met weinig concurrentie kan een klik 40 cent kosten, terwijl een markt met een hoog concurrentiegehalte wel 5 euro kan kosten.

Kan Google Ads uit voor mijn onderneming?

Voordat wij in zee gaan met potentiële klanten, sparren we over wat doelstellingen zijn, in welke markt u zich bevindt en hoe u zich profileert ten opzichte van uw concurrentie.

Op basis van de informatie uit de sparsessie gaan wij een inschatting maken of een positieve ROI haalbaar is voor uw onderneming.

  • We beoordelen het online zoekvolume en de verwachte klikprijzen in uw branche
  • We bekijken uw website. Gemiddeld zetten we tussen de 1 en 2 op de klikken via de advertenties om in een klant/ offerteaanvraag. Uiteraard moet de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van uw website voldoende zijn om dit gemiddelde te behalen. Dit schatten we in en indien er veranderingen nodig zijn geven we advies.
  • We kijken in welke mate u zich onderscheidt van uw concurrentie

Zodra wij bovenstaande punten beoordeeld hebben, gaan we concrete doelen stellen, voor een positieve ROI. Indien wij verwachten dat deze doelstellingen haalbaar zijn, stellen we voor een pilot periode van 6 maanden aan te gaan om aan te tonen dat onze verwachtingen en doelen haalbaar zijn. Indien de pilot succesvol blijkt te verlopen, stellen we de doelen bij en proberen we de ROI, doormiddel van voortdurende optimalisaties en uitbreidingen, continu te verbeteren.

Benieuwd of Google Ads ook interessant is voor uw onderneming? Of wilt u meer informatie over Google Ads? Neemt u dan vooral even contact met ons op!