3 belangrijke SEA tips & trends voor 2023

  • 3 mei 2023
  • 3 min.
  • Insights

De wereld van adverteren in zoekmachines is constant in beweging. Klinkt misschien cliché, maar de snelheid waarmee de SEA-wereld beweegt, wordt door veel adverteerders onderschat. Om je concurrenten constant een stapje voor te blijven, is het belangrijk om jouw kennisniveau regelmatig te updaten. In deze blog leer je een aantal belangrijke ontwikkelingen om rekening mee te houden in jouw Google Ads-strategie.

Inhoudsopgave

1. Automatisering binnen Google Ads

Automatisering, ofwel het vervangen van menselijke arbeid door computers/machines en computerprogramma’s. In de afgelopen jaren heeft Google enorm veel werk gestoken in het automatiseren van processen binnen het advertentieplatform. Enerzijds om het werk voor de adverteerders makkelijker te maken, anderzijds om de kwaliteit van advertenties te standaardiseren en verbeteren. Binnen Performance Max Campaigns is het al zo dat Google de best presterende items/content die jij aanlevert gebruikt binnen de advertenties.

Google test verschillende itemcombinaties om goed presterende advertenties te maken (screenshot uit Google Ads-account).

Automatisering van deze items gaat zelfs nog een stapje verder. Wanneer je als adverteerder namelijk in kwantiteit onvoldoende items aanlevert, creëert Google in veel gevallen zélf content. Hiervoor gebruikt het bijvoorbeeld afbeeldingen en teksten van de website, om daar vervolgens een korte video van te maken die via Youtube advertenties getoond wordt.

Automatisering toepassen in Google Ads

Automatisering is in veel gevallen erg nuttig, maar het blijft verstandig om niet alles door Google te laten overnemen. Controleer regelmatig hoe jouw advertenties eruit komen te zien en welke items en content veel wordt ingezet door Google.

2. De Google Prestatieplanner maakt sprongen

Eén van de belangrijkste factoren voor het bepalen van tevredenheid is de verwachting. Stel: je bent pás begonnen met adverteren via Google Ads en jouw campagnes verpletteren drie maanden op rij je gestelde marketingdoelen. Dan kun je verwachten dat de maanden die hierop volgen minimaal zo goed gaan worden. Maar heb jij de skills om deze verwachting te onderbouwen? Een interessante tool die Google heeft ontworpen om verwachtingen te managen is de Prestatieplanner. Dit is een instrument waarmee je advertentie-uitgaven kunt plannen en kunt nagaan hoe wijzigingen in je campagnes mogelijk van invloed zijn op de prestaties van je campagnes.

De nauwkeurigheid van deze tool wordt tot een behoorlijke hoogte gegarandeerd. Er zijn namelijk veel factoren waar Google gebruik van maakt om de prestaties te voorspellen. Dit schrijft Google er zelf over op haar website:

“De prestatieplanner gaat uit van miljarden zoekopdrachten en wordt gewoonlijk elke 24 uur geüpdatet om een zo nauwkeurig mogelijke prognose te leveren. Prestatieplanner simuleert relevante advertentieveilingen van de afgelopen 7 tot 10 dagen, met variabelen zoals seizoensgebondenheid, activiteit van concurrenten en landingspagina.”

De Prestatieplanner van Google Ads gebruiken

Als je in je Google Ads-account inlogt, zie je in het menu bovenaan de pagina “Tools en instellingen” staan. Klik hierop om vervolgens linksboven onder “Planning” de Prestatieplanner te selecteren. Hierna kun je met het grote witte plusje een nieuw plan maken. Je selecteert dan het campagnetype, de campagne(s), de periode en de doelen waarvoor je het plan wil maken.

Problemen met de Prestatieplanner? Er is een aantal vereisten waar je campagnes aan moeten voldoen. Deze vind je op de supportpagina van Google.

3. Audio-advertenties

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de populariteit van podcasts toeneemt. Niet alleen wereldwijd, maar ook specifiek inNederland. Nu denk je misschien: “wat hebben podcasts en adverteren via Google met elkaar te maken?” Dat ga ik je uitleggen met behulp van deze blog geschreven door Kristen O’Hara, Vice President Agency & Brand Solutions bij Google.

YouTube audio-advertenties gebruiken

Om audio-advertenties in te zetten voor je Google Ads-campagnes, upload je eerst het audiofragment als video op YouTube. Gebruik de volgende tips om je audiofragment te optimaliseren:

  • De focus van je advertentie moet liggen op kwaliteitsgeluid;
  • Het tempo en de toon moeten consistent zijn;
  • Maak gebruik van een vriendelijke toon;
  • Eindig met een call-to-action.

Vertrouw in de ontwikkelingen van Google

De afgelopen jaren heeft Google Ads in veel opzichten geen stappen, maar grote sprongen gemaakt. Het algoritme van Google houdt rekening met honderden, zo niet duizenden factoren. Voor adverteerders is dit niet altijd fijn, omdat inzichten beperkter worden. Omdat Google rekening houdt met zo veel data, ontstaat er voor ons als adverteerders veel ruimte voor menselijke creativiteit. Creativiteit die bij de computers van Google soms juist beperkt is. Daarom omarmen wij de ontwikkelingen van Google maar al te graag.

Heb jij hulp nodig in de snel veranderende wereld van zoekmachine adverteren? Wij helpen je graag op weg!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl