1. Automatisering binnen Google Ads
Automatisering, ofwel het vervangen van menselijke arbeid door computers/machines en computerprogramma’s. In de afgelopen jaren heeft Google enorm veel werk gestoken in het automatiseren van processen binnen het advertentieplatform. Enerzijds om het werk voor de adverteerders makkelijker te maken, anderzijds om de kwaliteit van advertenties te standaardiseren en verbeteren. Binnen Performance Max Campaigns is het al zo dat Google de best presterende items/content die jij aanlevert gebruikt binnen de advertenties.
Google test verschillende itemcombinaties om goed presterende advertenties te maken (screenshot uit Google Ads-account).
Automatisering van deze items gaat zelfs nog een stapje verder. Wanneer je als adverteerder namelijk in kwantiteit onvoldoende items aanlevert, creëert Google in veel gevallen zélf content. Hiervoor gebruikt het bijvoorbeeld afbeeldingen en teksten van de website, om daar vervolgens een korte video van te maken die via Youtube advertenties getoond wordt.
Automatisering toepassen in Google Ads
Automatisering is in veel gevallen erg nuttig, maar het blijft verstandig om niet alles door Google te laten overnemen. Controleer regelmatig hoe jouw advertenties eruit komen te zien en welke items en content veel wordt ingezet door Google.