5 voordelen van Google Shopping

  • 22 februari 2023
  • 3 min.
  • Insights

Google Shopping is een van de advertentietypen die door Google wordt aangeboden. Het Shopping-netwerk helpt consumenten bij het vinden van online producten, verkocht door de aangesloten winkels. Aan het inzetten van Shopping-campagnes hangen vele voordelen. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste voordelen van Google Shopping op een rijtje.

Inhoudsopgave

1. Prijs en product-afbeelding direct zichtbaar

Een van de grootste voordelen van Google Shopping is de zichtbaarheid van de productprijzen. Hierdoor ziet de persoon die de zoekopdracht uitvoert gelijk de verkoopprijs van het artikel. Dit in tegenstelling tot zoekadvertenties. De zichtbaarheid voorkomt dat een deel van de prijsbewuste shoppers alsnog op jouw advertentie klikken, mocht jouw product te duur voor hen zijn. Bovendien kan men eenvoudig prijzen vergelijken met de andere aanwezige winkels. Op deze manier kun jij je wellicht (al) positief onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Daarnaast is ook de productafbeelding direct zichtbaar. Hierdoor weet de potentiële klant wat hij of zij kan verwachten en kunnen potentiële kopers die nog in de oriëntatiefase zitten overtuigd raken. Goede productafbeeldingen zijn dan ook van groot belang.

2. Aanwezig op meerdere locaties

Wist je dat Google Shopping-resultaten niet alleen worden weergeven onder het tabblad ‘Shopping’? Je kunt ze ook tegenkomen in de andere netwerken van Google. Denk hierbij aan YouTube en het Google Display-netwerk.

Daarnaast kunnen Shopping-resultaten ook worden weergegeven boven de zoekadvertenties in het Search-netwerk. Op deze manier kun je dus zelfs tweemaal aanwezig zijn in de zoekresultaten. Indien je ook organisch op de eerste pagina bent te vinden, zou het in de praktijk zelfs drie keer zijn. Hierdoor is de kans nóg groter dat er iemand naar je website doorklikt.

3. Alleen de producten op voorraad

Het assortiment van een webshop wisselt constant. Daarnaast wijzigt ook regelmatig de voorraad en de prijzen. Google Shopping geeft alleen de producten weer die op voorraad zijn.

Zodra een item op de website t uit voorraad is geraakt, wordt dit automatisch gesynchroniseerd met de Google Shopping-feed. Dit scheelt je een hoop tijd en vergt geen handmatige acties (in tegenstelling tot de zoekcampagnes). Bovendien voorkom je hiermee eventuele teleurstelling van bezoekers en bespaar je onnodige kosten voor clicks.

4. Hogere CTR & conversiepercentage

Uit onderzoek is gebleken dat Google Shopping advertenties zorgen voor een hogere CTR. De bezoeker ziet direct de prijs én een afbeelding van het item. Daarnaast bevinden de Shopping-resultaten zich in het zoeknetwerk ook nog eens bovenaan. Oftewel: de juiste relevantie en prominente aanwezigheid dragen eraan bij dat de CTR een stuk ligt ten opzichte van ‘normale’ zoekadvertenties.

Extra bezoekers resulteren uiteindelijk ook in meer aankopen. Bezoekers die via Shopping binnenkomen zijn over het algemeen een stuk concreter dan bezoekers die je via een zoekadvertentie binnenhaalt. Hierdoor ligt het conversiepercentage, zo blijkt uit onderzoek, maarliefst 30% hoger.

5. Promoties & prijsdalingen

Met Google Shopping-advertenties kun je op een prominente manier, prijsdalingen en kortingsacties extra onder de aandacht brengen. Wanneer je dalende prijswijzigingen doorvoert op de website en deze vervolgens synchroniseert met de Shopping-feed, voorziet Google jouw Shopping advertenties van een ‘prijsdaling’ of ‘sale’-label. Daardoor vallen jouw producten extra op en zien potentiële kopers gelijk hoeveel ze kunnen besparen ten opzichte van de oorspronkelijke prijs.

Het is bovendien mogelijk om kortingscodes te promoten in de Shopping-resultaten. Middels promoties in het Merchant Center (de beheeromgeving voor jouw Shopping-feed) wordt de nieuwe prijs – na gebruik van de kortingscode – weergeven.

Performance Max

Voorheen waren er twee soorten Shopping-campagnes die je kon opzetten. Aan de ene kant hebben we de standaard Shopping-campagnes en aan de andere de Smart Shopping-campagnes.

Standaard Shopping-campagnes
Eerder was het alleen mogelijk om standaard Shopping-campagnes aan te maken. Inmiddels wordt deze variant nauwelijks nog ingezet. Binnen deze campagne selecteer je de door jou gewenste producten, de biedstrategie, het budget en de targeting. Bovendien is het hier nog mogelijk om een CPC (klikprijs) in te stellen op productniveau. Dit type Shopping-advertentie worden enkel weergeven in het tabblad ‘Shopping’ en in het zoeknetwerk van Google.

Smart Shopping-campagnes
Smart Shopping-campagnes zijn inmiddels verleden tijd. In 2022 heeft Google alle Smart Shopping-campagnes automatisch omgezet naar Performance Max-campagnes. Smart Shopping-campagnes stonden bekend om automatisering. Een gedeelte van dit type campagne is overgenomen in de vernieuwde Performance Max-campagnes.

Performance Max
Dit is het nieuwste advertentietype van Google. Hiermee bereik je op een geautomatiseerde wijze alle kanalen die tot het Google-netwerk behoren. Google Shopping behoort uiteraard tot deze kanalen. Uit ervaring weten we dat dit kanaal vaak een groot deel van het budget voor zijn rekening neemt.

Conclusie

Wil jij ook succesvol Google Shopping-advertenties inzetten voor jouw webshop? Wij staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden om jouw omzet nog harder te laten groeien.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl