Gemiddelde orderwaarde verhogen? 8x hoe

  • 5 april 2023
  • 3 min.
  • Insights

Je webshop wordt goed bezocht, je conversieratio is goed, maar je blijft hongerig naar meer. Bij Rockwise streven we net als jij continu naar beter. Winstgevende omzetgroei vergt creativiteit en voortdurend speurwerk naar nieuwe kansen.

Inhoudsopgave

Gemiddelde orderwaarde: het ondergeschoven kind

Bij het bepalen van marketingtargets en gedurende de implementatiefase, ligt de focus bij veel ondernemers en marketingspecialisten met name op het conversiepercentage en de ROAS. Wanneer dit de voornaamste KPI’s zijn waar je op stuurt, zal de rek steeds verder uit je Google Ads-account verdwijnen. Dat maakt dat je steeds beperkter wordt in het bepalen van vervolgkeuzes. De gemiddelde orderwaarde verhogen kan daarentegen zorgen voor een vliegwieleffect waar je écht vrolijk van wordt.

Schaalmogelijkheden dankzij verhogen gemiddelde orderwaarde

Stel: je hebt de afgelopen jaren veel energie in je Google Ads-account gestoken en je bent tevreden over het rendement uit je investering. Het verder verhogen van het conversiepercentage zal steeds lastiger worden. Maar wat nou als je ervoor zorgt dat de gemiddelde orderwaarde met 15% stijgt? Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat een nieuwe klant je gemiddeld ook 15% meer mag kosten. En nou wordt het leuk, want je biedstrategie met 15% versoepelen kan zomaar betekenen dat je 25% – 30% meer vertoningsaandeel pakt. Gevolg? Je wordt beperkt in je huidige dagbudget en dus kun je fors meer spenderen, waardoor je een prachtige winstgevende omzetgroei kunt realiseren.

Benieuwd wat je kunt doen om je gemiddelde orderwaarde te verhogen? Hieronder heb ik 8 tips voor je op een rijtje gezet.

1. Minimum bestelwaarde gratis verzending

Stel een drempelwaarde in voor ‘gratis verzending’ en vertel realtime welk bedrag overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen. Zie het voorbeeld hieronder, maar denk ook aan Thuisbezorgd.nl. Wil je het écht goed doen? Kom met productsuggesties die het gat tot deze drempelwaarde dichten.

De drempelwaarde kun je trouwens eenvoudig vaststellen door de gemiddelde bestelwaarde in je webshop te achterhalen. Vervolgens leg je de grens 30% hoger. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit het beste werkt als drempel voor gratis verzending.

Gemiddelde orderwaarde verhogen De webshop van Kopari geeft aan welk verschil overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen.

2. Geef productkorting

Hoewel het juist tegenovergesteld lijkt te werken, is het tegendeel waar. Het geven van kortingen kan bijdragen aan een verhoging van de gemiddelde bestelwaarde. Wel is belangrijk een drempel aan deze korting te hangen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het weggeven van 5% korting, die alleen geldig is als de klant minimaal 75 euro uitgeeft.

3. Creëer Bundelproducten

Wil je dat je klanten meer artikelen kopen? Probeer dan productbundels te maken die minder kosten dan wanneer dezelfde artikelen afzonderlijk zouden worden gekocht. Denk hierbij aan de traditionele kerstpakketten in de decembermaand, maar probeer ook in de rest van het jaar creatief te zijn. Bijvoorbeeld door meerdere passende of complementaire producten met elkaar te bundelen.

In deze bundel combineert NCY twee verschillende workout CBD-producten.

4. Geef een cadeau weg

Deze promotie kun je ook op verschillende manieren inkleden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het weggeven van een klein armbandje, als de klant voor minimaal 75 euro aan kleding besteedt in jouw online kledingwinkel. Let hierbij wel op dat het gratis product dat je weggeeft niet ten koste gaat van je marges. Een andere manier om dit toe te passen is het drie halen, twee betalen principe. Ook in dit geval geldt: let op je marges!

5. Geef een cadeaubon

Heeft de klant reeds een order bij je besteld? Dan is het weggeven van een gratis cadeaubon een geweldige manier om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Daarnaast vergroot het ook nog eens de kans op een herhaalaankoop.

Wanneer je bijvoorbeeld een gratis cadeaubon van vijf euro toevoegt aan de verpakking, dan is de kans groot dat klant terugkeert. Als je hier tenslotte nog een minimale bestelwaarde (van bijvoorbeeld 75 euro) aanhangt, kun je ook nog eens de gemiddelde orderwaarde verhogen.

6. Upsell of cross-sell complementaire producten

Denk eens aan McDonald’s. “Wil je daar friet bij?”. Het draait om het aansporen van klanten om aanvullende of verbeterde versies te kopen van de producten die ze al van plan zijn te kopen. Te vaak zie ik dat de ruimte voor upsells of cross-sells gebruikt wordt om bezoekers juist opnieuw in twijfel te brengen doordat soortgelijke producten worden getoond.

Voorbeelden van complementaire upsells of cross-sells:

  • Hamer + schroeven
  • Tennisracket + ballen
  • Plinten + lijm
  • Chocolade + kaartje
  • Sportshirt + sportbroekje

7. Zet een klantenloyaliteitsprogramma op

Als je webshop verbruiksartikelen verkoopt (iets dat klanten moeten terugkopen, zoals scheermesjes of scheerschuim), kun je overwegen een belonings- of loyaliteitsprogramma op te zetten. Het creëren van een klantloyaliteitsprogramma is een retentiestrategie die je helpt relaties met je klanten op te bouwen en de klantwaarde voor de levensduur te vergroten.

Op Geurvoorjehuis.nl ontvangt de klant punten waarmee korting bij een volgende bestelling wordt vrijgespeeld.

8. Bied volledig bemande live chat-ondersteuning voor snelle vragen

Livechat roept meestal beelden op van een met een headset uitgeruste ondersteuningsmedewerkers. Tegenwoordig verkopen bedrijven met een livechat volgens onderzoek van Forrester echter ook meer: 10-15% meer per winkelwagentje.

Wij denken strategisch mee

Bij Rockwise streven we net als jij continu naar beter. Winstgevende omzetgroei vergt creativiteit en voortdurend speurwerk naar nieuwe kansen. We staan te trappelen om ook jou verder te helpen. Eens kennis maken? Neem contact met ons op en we plannen snel een afspraak in!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl