Alles over het vertoningspercentage in Google Ads

  • 18 oktober 2023
  • 3 min.
  • Insights

Het vertoningsaandeel geeft jouw prestaties aan in vergelijking met de advertenties van anderen. Dit percentage wordt berekend door de daadwerkelijk behaalde vertoningen van jouw advertentie te delen door het totale aantal geschatte vertoningen waarvoor jouw advertentie in aanmerking zou komen.

Uiteraard hoef je dit percentage niet zelf te berekenen, maar kun je deze eenvoudig als kolom weergeven in jouw Google Ads-account. Hoe je dit precies doet leg ik je in deze blog uit.

Inhoudsopgave

Hoe geef je het vertoningsaandeel weer in je Google Ads-account?

Ik zal je eerste uitleggen hoe je het vertoningsaandeel oproept in je Google Ads-account. Volg daarvoor de stappen hieronder:

  1. Ga naar jouw Google Ads-account;
  2. Klik in het menu op campagnes (uiteraard kun je ook één van de onderliggende niveaus selecteren, zoals advertentiegroepen en zoekwoorden);
  3. Selecteer vervolgens “kolommen” en klik op “kolommen aanpassen”;
  4. Klik daarna op “concurrentiestatistieken” en voeg de kolommen met vertoningsaandeel toe door deze aan te vinken;
  5. Klik daarna op “toepassen”. De statistieken over het vertoningspercentage vind je nu terug in de tabel met statistieken.

Vertoningspercentage voor zoeken en display

Wanneer we spreken van een vertoningspercentage, wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen vertoningspercentage in het display- en zoeknetwerk. Voor het berekenen van beide percentages geldt dezelfde regel. Namelijk: het behaalde aantal vertoningen gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor jouw advertenties in aanmerking zou kunnen komen.

In het zoeknetwerk zegt dit percentage iets over jouw zoekadvertenties, terwijl dit percentage in het Display netwerk iets verteld over jouw display-banners.

Daarnaast is er nog een statistiek beschikbaar die aangeeft wat het vertoningspercentage voor exacte zoekwoorden is: VP voor exacte zoekwoorden. Bij deze statistiek wordt gekeken naar de vertoningen voor zoekwoorden die exact overeenkomen met de ingezette varianten (of sterk gelijkend).

Wat is een verloren vertoningspercentage?

Een verloren vertoningspercentage: wat is dat precies? Het verloren vertoningspercentage geeft aan hoeveel van de tijd jouw advertenties niet zijn weergeven, terwijl deze op die momenten wel weergeven hadden kunnen worden. Oftewel: op deze manier kun je zien hoeveel advertentieruimte jouw advertenties nog laten liggen.

Welke soorten verloren vertoningspercentages zijn er?

We kunnen onderscheid maken tussen verloren vertoningspercentages door budget en/of positie. Beiden hebben een andere betekenis. Ik vertel er hieronder meer over.

Verloren vertoningspercentage door budget
Dit percentage geeft aan hoeveel van de tijd jouw advertenties niet zijn weergeven vanwege een ontoereikend budget. Ook hierbij wordt weer onderscheid gemaakt tussen de statistieken “Verloren VP voor Zoeken (budget)” en “Verloren VP voor Display (budget)”.

Dit percentage kun je eenvoudig wegwerken door het dagbudget van jouw campagne te verhogen. Laat je momenteel 60% liggen vanwege je beperkte dagbudget, dan is het aan te raden om deze met minimaal 60% te verhogen. Op deze manier kun je een hoop extra klikken en vertoningen binnenslepen gedurende de hele dag, die uiteindelijk weer resulteren in extra omzet en leads. Een aanrader als je nog verder wil groeien met je campagnes.

Verloren vertoningspercentage door positie
Dit percentage geeft aan hoeveel van de tijd jouw advertenties niet zijn weergeven vanwege een slechte/lage advertentie-rangschikking. Ook hierbij wordt weer onderscheid gemaakt tussen de statistieken ‘’Verloren VP voor Zoeken (positie)’’ en “Verloren VP voor Display (positie)”.

Dit percentage kun je eenvoudig wegwerken door de biedstrategie van jouw campagne te versoepelen. Laat je momenteel 60% liggen vanwege je posities, dan kun je overwegen (als dit uit kan) om je klikprijs te verhogen of je ROAS/CPA te versoepelen. Hierdoor kun je een hoop extra klikken en vertoningen binnenslepen, doordat je vaker bovenaan de zoekresultaten zichtbaar bent. Dit zal ook resulteren in extra leads en omzet.

Hoe geef je het verloren vertoningspercentage weer in je Google Ads-account?

  1. Ga naar jouw Google Ads-account;
  2. Klik in het menu op campagnes (uiteraard kun je ook één van de onderliggende niveaus selecteren, zoals advertentiegroepen en zoekwoorden);
  3. Selecteer vervolgens “kolommen” en klik op “kolommen aanpassen”;
  4. Klik daarna op “concurrentiestatistieken” en voeg de kolommen met verloren vertoningspercentage toe door deze aan te vinken;
  5. Klik daarna op “toepassen”. De statistieken over het verloren vertoningspercentage vind je nu terug in de tabel met statistieken.

Let er wel op dat sommige van de toegevoegde kolommen enkel zichtbaar zijn op campagneniveau

Ook groeien met je campagnes?

Wil jij jouw campagnes niet laten beperken door te weinig budget of een (te) lage advertentie-rangschikking? Bij Rockwise kun je terecht voor resultaatgedreven Google Ads-campagnes, waarmee jij je winst maximaliseren kunt. Benieuwd wat wij voor de groei van jouw business kunnen beteken? We gaan graag eens in gesprek!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl