Het belang van zoekwoorden onderzoek

  • 17 mei 2023
  • 6 min.
  • Insights

Met jouw website of webshop de juiste websitebezoekers aantrekken? Mensen naar jouw site halen die bereid zijn om gegevens achter te laten of een aankoop te doen? Dan moet je de mensen met de juiste intentie aanspreken. Maar hoe doe je dat? Een zoekwoorden onderzoek is de eerste – en misschien wel belangrijkste – stap in de goede richting.

Inhoudsopgave

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Als ondernemer verkoop je een product of dienst en daar is een doelgroep voor. Die doelgroep kan heel klein zijn, maar ook een groot deel van de Nederlandse bevolking bevatten. Het is belangrijk om jouw doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Wat zijn hun problemen, vragen en behoeften? Denk bijvoorbeeld ook aan kenmerken en gedragseigenschappen. Hoe meer je weet over jouw doelgroep, hoe beter je ze kan bereiken. Maar hoe bereik je ze? In Google kan dat via advertenties (SEA) en organisch (SEO).

Voor zowel SEO als Google Ads, voorheen Adwords, is een van de eerste stappen naar succes een goed zoekwoorden onderzoek. In dit onderzoek achterhaal je zoekwoorden, probleemstellingen, vragen en zoekintenties van potentiële klanten. Wat typen zij in de zoekbalk van Google en hoe kan jij daarop inspelen? Dat is waar een zoekwoorden onderzoek om draait.

Waarom doe je een zoekwoorden onderzoek?

Er zijn meerdere redenen om een zoekwoorden onderzoek te doen. Een zoekwoorden onderzoek doe je om de kans zo groot mogelijk te maken dat potentiële klanten, die eventueel nog niet bekend zijn met jouw product of dienst, je kunnen vinden. Je wil natuurlijk getoond woorden in ze zoekresultaten bij zoektermen die direct aansluiten op jouw product of dienst. Die zoekwoorden worden waarschijnlijk in allerlei combinaties in Google ingetikt. Die combinaties wil je natuurlijk weten.

Je kan in je zoekwoorden onderzoek ook zoeken naar woorden die niet direct te maken hebben met jouw dienstverlening. Zo kan het zijn dat mensen last hebben van een bepaald probleem en dat ze daarop zoeken. Jij hebt de oplossing, maar bent daar via Google niet vindbaar op.

Verder is het belangrijk om te weten wat de intentie achter een zoekopdracht is. Iemand tikt een zoekopdracht in en heeft daar een idee bij. Door je te focussen op de zoekwoorden met de juiste intentie kun je het conversiepercentage behoorlijk opschroeven. We duiken direct dieper in de zoekintenties.

Wat zijn de verschillende zoekintenties?

Achter iedere zoekopdracht zit een idee. Niemand tikt iets in Google zonder daar een intentie bij te hebben. Bij het vinden van dit artikel heb jij ook een idee gehad. Misschien wilde je weten wat een zoekwoorden onderzoek is? Wellicht wil je zelf een zoekwoorden onderzoek doen, maar weet je niet hoe. Misschien zoek je een iemand bij wie jij een zoekwoorden onderzoek kan uitbesteden? Het is allemaal mogelijk!

De precieze intentie achterhalen is moeilijk. Het is op grotere schaal zelfs onmogelijk. Wat wel mogelijk is, is het labelen van een zoekopdracht. Er zijn meerdere tools die dit voor je kunnen doen. Zelf gebruiken wij er een aantal. De meesten daarvan gebruiken vier verschillende zoekwoord intenties. Dat zijn in het kort:

  • Informatief georiënteerde zoekwoorden: deze zoekwoorden voeren mensen in omdat ze op zoek naar zijn informatie. Dit kunnen vragen zijn, maar ook korte zoekopdrachten als ‘geurkaars maken’. De primaire intentie is namelijk informatie vinden om geurkaarsen te maken.
  • Commercieel georiënteerde zoekwoorden: deze zoekwoorden hebben de achterliggende intentie om binnenkort een aankoop te doen. Vaak wordt er gezocht op het zelfstandig naamwoord dat het product of de dienst omschrijft. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als ‘kinderfiets’ of ‘catering’.
  • Navigatie georiënteerde zoekwoorden: dit zijn zoekwoorden waarbij mensen al heel goed weten waar ze naartoe willen. Zoeken op een bedrijfsnaam is bijvoorbeeld een ‘navigational keyword’. Het is lastig om organisch goed te scoren op de bedrijfsnaam van een concurrent. Wanneer dit toch lukt, zul je zien dat de CTR erg laag ligt.
  • Transactie georiënteerde zoekwoorden: dit zijn zoektermen die voor veel webshophouders en dienstverleners heel relevant zijn. Deze zoekopdrachten verraden namelijk dat gebruikers een actie willen uitvoeren. Denk aan iets kopen, een abonnement nemen, een aanvraag doen, contact opnemen of een andere vorm van conversie.

De kracht van long tail

Zoekwoorden met interessante volumes en de juiste intenties zijn natuurlijk heel interessant voor jou, maar hoe ga je hier nou topposities voor behalen in de zoekresultaten? Zeker als beginnende website is het moeilijk om op die zeer gewilde termen te scoren.

Nu zouden we hier een voorbeeld kunnen plaatsen van schoenen van een Amerikaanse sportmerk die je vervolgens op kleur en maat kan specificeren, maar dat lezen we overal al. Dus we doen een ander voorbeeld. Stel, je bent werkzaam als hypotheekadviseur en wilt beter gevonden worden via de organische zoekresultaten. De gewilde combinatie ‘hypotheekadvies’ is voor jou op korte termijn een onrealistische term om op te scoren in Google. Zie het volume en de Keyword Difficulty in de screenshot hieronder.

Volume en Keyword Difficulty voor het keyword ‘hypotheekadvies’.

Een website zonder hoge domeinautoriteit zal hier vanwege de hoge moeilijkheidsscore niet op kunnen concurreren. Je moet dus op zoek naar langere zoektermen met minder volume en een lagere moeilijkheid. Een bijkomend voordeel van deze zoekwoorden is dat de conversies hoger liggen. Maar wat zijn nu invalshoeken die je kan onderzoeken op volume en moeilijkheid? Denk aan:

  • <USP’s: wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Wellicht zoeken mensen die belang hebben bij jouw diensten specifiek naar iemand met jouw USP’s. Denk aan prijs, afspraakmodel, openingsdagen, service, etc. In dit het geval van hypotheekadvies zijn de zoekwoorden ‘Online hypotheekadvies’ en ‘Hypotheekadvies zaterdag’ qua volumes, zoekintentie en keyword difficulty vele malen interessanter.
  • Plaatsnamen: zoek een aantal relevante plaatsen waar jouw doelgroep zich bevindt. Voor hypotheekadvies rij ik niet naar de andere kant van het land, maar vijftien tot dertig minuten rijden om met een expert te spreken? Dat is het absoluut waard! Een straal van 30 minuten rijafstand om jouw locatie kan dus heel interessant zijn voor je zoekwoorden onderzoek.
  • Voor webshops zijn er nog andere USP’s en invalshoeken te bedenken. Bedenk wat voor jouw consument belangrijk is en verwerk dat in je content.

Door eerst te concurreren op de makkelijkere zoekwoorden, kan je later meedoen om de prestigieuze keywords.

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Er zijn vele tools om zoekwoorden onderzoek te doen. Denk bijvoorbeeld aan Ahrefs en Semrush. Die tools zijn vrij eenvoudig te gebruiken. Je vult een term in en je ziet het volume, varianten en alternatieven. Heel waardevol, maar ook voor iedereen toepasbaar. Hier zitten voordelen aan, maar er schuilt ook een gevaar in.

Want jij bent niet hetzelfde als alle andere bedrijven. Dus zijn er ook andere zoekwoorden die voor jou relevanter zijn. Waardevolle informatie win je in bij jouw huidige klanten. Hoe hebben zij jou gevonden? Hoe zouden zij zoeken? Wat is voor hun belangrijk bij jouw product of dienst? Het is niet raar om dit te vragen aan jouw klanten.

Daarnaast is Google ook een hele goede raadgever. Je stelt een vraag of vult een zoekterm in en krijgt een blokje met gerelateerde zoekopdrachten. Heel waardevol.

Door gebruik te maken van handige tools, je klanten, je netwerk en Google kom je een heel eind. Het is belangrijk om de data leidend te maken, maar soms mag je best eigenwijs zijn. Als alle tools zeggen dat er geen volume zit in een bepaalde combinatie, maar jouw klanten en netwerk het wel als heel waardevol zien, dan kun je best een keer tegen de data ingaan. Maak hiervan echter een uitzondering en niet een gewoonte. De online dierenwinkel Huisdier2go heeft bijvoorbeeld op basis van zoekvolumes (data) uit verschillende tools hun categorieën en het menu opgebouwd. Hierin hebben ze de voor hun relevante zoektermen verwerkt in categorieën, titels en hun teksten.

Hulp nodig?

Een zoekwoorden onderzoek is geen hogere wiskunde, maar het is wel de basis van jouw organische succes. Heb je hulp nodig bij het doen van zoekwoorden onderzoek of wil je het simpelweg organisch winnen van je concurrenten? Neem dan contact op met Rockwise!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl