Tip: Klantenmatch doelgroeplijst Google Ads. Hoe te gebruiken?

Klantenmatch doelgroeplijst Google Ads. Hoe te gebruiken?

Gepubliceerd op: 16 juni 2021 1 min lezen
Melvin
Zwiep

Klantenmatch doelgroeplijst Google Ads. Hoe te gebruiken?

Binnen Google Ads zijn er veel mogelijkheden om doelgroepen toe te voegen aan de campagnes. Hierdoor kun je specifieke mensen bereiken, die waarschijnlijk bovengemiddelde interesse hebben in jouw producten. Veelgebruikte doelgroepen zijn o.a. die van websitebezoekers, winkelwagen verlaters en de klantenmatch lijst.

De klantenmatch geeft jouw als webshop eigenaar, de mogelijkheid om gebruikerslijsten (klantenlijst) te maken en deze mensen te targeten. Deze lijst kun je vervolgens toepassen op jouw zoek- , display-, video- en/of shopping campagnes. Hierdoor target je mensen, die al eens een aankoop op jouw website hebben gedaan. Daarnaast gaat Google ook zelf op zoek naar vergelijkbare bezoekers. Hierdoor kun je weer nieuwe potentiële kopers bereiken.

De klantenlijst kun je overigens op verschillende manieren toepassen. Zo kun je ervoor kiezen om deze doelgroep ter observatie toe voegen, en hierop een bodaanpassing toe te passen. Echter is ook mogelijk om je alleen deze doelgroep te richten, als je ervoor kiest deze als targeting toe te voegen.

Hoe maak je een klantenmatch doelgroeplijst in Google Ads aan?

  • Stap 1: Ga naar de ”gedeelde bibliotheek” en selecteer “doelgroepbeheer”.

  • Stap 2: Klik op het blauwe ‘’plusje’’ en selecteer ‘’klantenlijst’’. 

  • Stap 3: Maak een nieuw bestand voor jouw klanten aan en upload deze. Dit (CSV) bestand moet in ieder geval de volgende velden bevatten:
    • E-mailadres
    • Telefoonnummer
    • Voornaam
    • Achternaam
    • Nederland
    • Postcode

  • Stap 4: Stel de lidmaatschapsduur in. Je kunt uiteraard ook ‘’geen vervaldatum’’ selecteren.

Let op! Je kunt pas een klantenlijst aanmaken, als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Het account moet een goede reputatie op het gebied van beleidsnaleving hebben.
  • Het account moet een goede reputatie op het gebied van betalingen hebben.
  • Het account moet in Google Ads een geschiedenis van ten minste 90 dagen hebben.
  • Gedurende de totale levensduur van het account is er omgerekend meer dan USD 50.000 besteed.

 

We kijken graag met je mee!

Weet je niet zeker hoe je account presteert? Wij kijken graag mee. Neem voor vragen contact op met één van onze Google Ads specialisten.