Aanbevelingen automatisch toepassen in Google Ads
Google Ads integreert machine learning gestaag in het dagelijkse accountbeheer. De veranderingen in het afgelopen jaar zijn onder meer:
- Responsieve zoekadvertenties zijn het standaard advertentietype,
- Aangepast breed zoeken geëlimineerd ten gunste van zoeken op woordgroep,
- De opkomst van slimme Shopping-campagnes,
- Meer automatisch bieden.
Google heeft onlangs een functie geïntroduceerd om zijn suggesties automatisch toe te passen op het tabblad ‘Aanbevelingen’, met 17 soorten automatisch toepassen in drie categorieën:
- Bieden en budgetten,
- Zoekwoorden en targeting,
- Advertenties en extensies.
In het onderstaand voorbeeld heb ik ervoor gekozen om drie aanbevelingen automatisch toe te passen in de categorie ‘Zoekwoorden en targeting’.
Adverteerders kunnen al hun automatisch toegepaste aanvragen – vroeger en nu – bekijken op het tabblad ‘Geschiedenis’, met daarin de aanbeveling, categorie, het totale aantal automatisch aangebrachte aanvragen, automatische aanvragen in de afgelopen zeven dagen, de laatste automatische aanvraag , en de opt-in data.
In het onderstaande voorbeeld ziet u in totaal 80 automatische aanvragen voor de aanbeveling om overbodige zoekwoorden te verwijderen. Het wijzigingsgeschiedenisrapport toont de specifieke zoekwoorden die zijn verwijderd.
Automatisch toegepaste aanbevelingen hebben verschillende effecten. Als je Google bijvoorbeeld de ruimte geeft om overbodige zoekwoorden te verwijderen, heeft dit lang niet hetzelfde effect als het automatisch maken van dynamische zoekadvertenties.
Aanbevelingen automatisch toepassen – Bieden en budgetten
Bieden en budgetten. Adverteerders moeten naar mijn ervaring wegblijven van de aanbevelingen van Google voor ‘Bieden en budgetten’, omdat ze te belangrijk zijn om automatisch te worden toegepast. Voor een biedstrategie op basis van doelkosten per acquisitie waarbij klikvolume verloren gaat, zal Google waarschijnlijk een CPA-verhoging aanbevelen. Die aanbeveling kan meer klikken opleveren, maar kan ook leiden tot meer uitgaven dan het budget van de adverteerder. Aanbevelingen voor biedstrategieën veroorzaken te veel volatiliteit wanneer ze automatisch worden toegepast.
Aanbevelingen automatisch toepassen – Zoekwoorden en targeting
De aanbevelingen voor ‘Zoekwoorden en targeting’ zijn echter nuttig om uw account op te schonen. De “verwijder”-opties elimineren niet-weergaven, overbodige en conflicterende uitsluitingszoekwoorden. De “implementatie”-opties kunnen handig zijn voor het toevoegen van positieve en negatieve zoekwoorden, evenals opties voor woordgroep en breed zoeken. Maar onvermijdelijk zal Google automatisch zoekwoorden toepassen die niet logisch of te breed zijn. Bekijk dus zeker het wijzigingsgeschiedenisrapport.
En ik vermijd twee aanbevelingen in de categorie ‘Zoekwoorden en targeting’:
- Dynamische zoekadvertenties maken,
- Gebruik targetinguitbreiding.
Beide suggesties kunnen zinvol zijn, maar alleen naar goeddunken van de adverteerder, niet die van Google. Dynamische zoekadvertenties vereisen zorgvuldige planning en onderzoek om de juiste dynamische doelen te vinden. Hetzelfde geldt voor uitgebreide targeting in het Display Netwerk van Google. Wanneer Google deze aanbevelingen automatisch toepast, kunnen de uitgaven aanzienlijk stijgen.
Aanbevelingen automatisch toepassen – Advertenties en extensies
De laatste categorie aanbevelingen, ‘Advertenties en extensies’, bestaat uit slechts twee componenten. De eerste is geoptimaliseerde advertentieroulatie, die de meeste campagnes toch zouden moeten gebruiken. Met deze optie geeft Google advertenties weer waarvan verwacht wordt dat ze meer klikken of conversies zullen ontvangen. Als u geautomatiseerde biedstrategieën gebruikt, is deze optie onofficieel aangevinkt omdat de strategieën de beste advertenties weergeven om uw doel te bereiken. De tweede aanbeveling is om Responsive Search Ads toe te voegen. Elke advertentiegroep zou RSA’s moeten hebben, hoewel adverteerders specifieke berichten moeten implementeren, niet die van Google.
Wat betreft het kopiëren van advertenties, is er een aanbeveling voor automatisch toepassen van suggesties op accountniveau. Google zal adverteerders standaard aanmelden voor de optie ‘Advertentiesuggesties automatisch toepassen na 14 dagen’. Zorg ervoor dat je het vakje aanklikt om niet automatisch toe te passen, zodat de suggesties beschikbaar blijven op het tabblad Aanbevelingen, maar ze worden niet automatisch toegepast na 14 dagen. Zelfs als je de aanbevelingen van Google handmatig accepteert, moet je altijd de advertentietekst bekijken.
Hulp nodig?
Héé, alweer een verandering in het advertentiemodel van Google. Zie jij door de bomen het bos niet meer en heb je het gevoel dat je markt laat liggen? Kom met één van onze enthousiaste Google Ads marketeers in contact en we kijken of/ wat wij voor je kunnen betekenen. Laat het ons even weten door contact op te nemen