Google Customer Journey
Het zoekgedrag in de Google zoekmachine delen we in drie fases in:
- De bewustwordingsfase
- De overwegingsfase
- De aankoopfase
Nadat de een klant in de aankoopfase heeft besloten voor jouw product of dienst, treedt deze persoon in een vierde fase. Deze fase wordt ook wel care- fase genoemd, die in het teken staat van klantbehoud. De care fase laten we in dit artikel buiten beschouwing.
Bewustwordingsfase Google Ads
In de bewustwordingsfase is je potentiële klant niet perse op zoek naar een product uit je aanbod. Je moet nog bewustzijn creëren bij de klant en het bestaan van je productaanbod kenbaar maken. Dit kan bijvoorbeeld op websites van derden. Het is hierbij erg belangrijk om een duidelijk beeld te schetsen van je potentiële klanten. Denk hierbij aan:
- Demografische kenmerken
- Geografische kenmerken
- Interesses & hobby’s
Stel, je wilt een nieuw sportproduct in de markt zetten, dat nog geen bekendheid bezit. Zitten jouw klanten veel op sport websites? Dan kan je ervoor kiezen om productbekendheid te creëren door middel van display advertenties op sport- websites van derden. Met deze strategie en dit advertentietype breek je in feite in, in de bewustwordingsfase. We creëren de vraag bij potentiële klanten. In deze fase wordt vaak gebruik gemaakt van Google display campagnes.
Overwegingsfase Google Ads
Op het moment dat de interesse gewekt is, gaat de klant over naar de overwegingsfase. In deze fase gaat de klant op het internet het aanbod met elkaar vergelijken. Er wordt onderzoek gedaan, naar welk product het beste past. In deze fase zullen veel potentiële klanten vragen stellen. Welk snowboard past bij mij? Welk merk skibroek voldoet? Waar moet een goede hardloopschoen aan voldoen? Je kunt ervoor kiezen om in deze fase in te stappen met zoekadvertenties, waarbij je adequaat inspeelt op de vragen die gesteld worden. De kans is aanwezig dat het verlangen groeit en de klant overgaat tot aankoop. In deze fase van de customer journey wordt veelal ingezet op Google Search en Google Shopping en Google Remarketing advertentietypen.
Aankoopfase Google Ads
Dan is er nog de aankoopfase. De klant heeft zich online uitgebreid verdiept en is specifiek op zoek naar je product. De klant gaat op artikelniveau op zoek naar een betrouwbare webshop waar het product te koop is. Het zoekgedrag zal in deze fase heel specifiek zijn. Bijvoorbeeld: “The North Face SNOW PANT – Skibroek Maat M”. In deze fase is de kans van slagen veruit het grootste. De advertentietypen Google Search en Google Shopping lenen zich het beste in deze fase van de customer journey.
Google Ads structuur bepalen
Zodra je hebt besloten te beginnen met adverteren in Google in de verschillende fases van de customer journey, is het belangrijk om je Google Ads Structuur te bepalen, zodat er een overzichtelijk account gecreëerd wordt.