Wat zijn DSA Campagnes in Google Ads?
DSA campagnes zijn campagnes waarin Google aan de hand van je websitecontent beoordeelt wat mogelijk interessante keywords zijn om voor te ranken naast de reguliere zoekadvertenties. DSA campagnes dienen ter aanvulling op de reguliere zoekcampagnes, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van tekstadvertenties.
Wanneer DSA campagnes inzetten in Google Ads?
Indien je Google Ads salesgericht inzet is het aan te raden om ook een DSA campagne aan te maken. Wanneer je reeds zoekcampagnes inzet, is een DSA campagne een mooie aanvulling hierop. In de DSA campagne gaat Google namelijk meekijken en schat aan de hand van de website content in welke zoekwoorden interessant zijn om voor te adverteren naast de reguliere campagnes.
In de praktijk komt dit erop neer dat Google met zoekwoord ideeën komt waarover je zelf niet hebt nagedacht. Indien er geen DSA campagnes worden ingezet kan het dus voorkomen dat je in een tunnelvisie beland en daardoor nieuwe inzichten en mogelijk interessante zoekwoorden mist.
Hoe DSA campagne instellen?
Hoe stel je nou een DSA campagne in? Dit kan heel eenvoudig door een nieuwe campagne aan te maken. Kies voor een nieuwe ‘sales’ campagne in het zoeknetwerk en display netwerk van Google. Indien je bij het aanmaken van een nieuwe campagne kiest voor ‘meer instellingen openen’ zie je onder het 3e kopje ” instellingen voor dynamische zoekadvertenties”. Voer hier je URL van je website in.
Kies vervolgens de juiste taalinstellingen, de juiste geografische doelgroep en geef het wenselijke dagbudget in. Maak vervolgens een eerste advertentiegroep aan en Google zal aan de hand van de ingevoerde instellingen haar kennis gebruiken om de techniek slim in te zetten.
Hou na het instellen van de DSA campagne goed de prestaties in de gaten. DSA campagnes zijn geen garantie voor succes. Vragen over DSA campagnes? Schroom niet en raadpleeg één van onze Google Ads specialisten.