Google Ads Biedstrategieën worden gebundeld

Google Ads heeft aangekondigd dat Doel-CPA en Doel-ROAS worden gebundeld met de biedstrategieën ‘Aantal conversies maximaliseren’ en ‘Conversiewaarde maximaliseren’. Het maximaliseren van conversies zal dus een optie hebben voor doel-CPA en het maximaliseren van conversiewaarde zal een optie hebben voor doel-ROAS. Dit is echter niet altijd makkelijker voor adverteerder, zoals Google suggereerde.

Volgens Google wordt deze wijziging aangebracht om ‘het gemakkelijker te maken’. Google verandert de manier waarop biedstrategieën zijn georganiseerd voor campagnes in het zoeknetwerk om u te helpen de juiste te kiezen, aldus het bedrijf.

Hier is een grafiek van wat er verandert:

Prestatiedoel Huidige biedstrategie Bijgewerkte biedstrategie
Maximaliseer conversies binnen een vastgesteld budget Conversies maximaliseren Conversies maximaliseren
Maximaliseer conversies naar een doel-CPA Doel-CPA *optioneel doel-CPA
Maximaliseer de conversiewaarde binnen een bepaald budget Conversiewaarde maximaliseren Conversiewaarde maximaliseren
Maximaliseer de conversiewaarde naar een doel-ROAS Doel-ROAS *optioneel doel-ROAS

Google: “U kunt nog steeds doel-CPA en doel-ROAS gebruiken als biedstrategieën en dit heeft geen invloed op hun gedrag vanwege deze update. Als u de optionele velden voor doel-CPA en doel-ROAS gebruikt, worden uw prestaties op dezelfde manier geoptimaliseerd. Biedstrategieën Doel-CPA en Doel-ROAS doen dit momenteel op dezelfde manier. U zult deze optionele velden in de komende maanden gaan zien wanneer u nieuwe biedstrategieën maakt.”

In de praktijk lijkt dit echter niet eenvoudiger dan het alleen te zien op het niveau van de biedstrategie. Er is niet meer in een oogopslag te zien wat de “echte” biedstrategieën zijn, om deze te zien moeten we de volgende kolommen bekijken:

  • Type biedstrategie
  • Doel-CPA
  • Doel-ROAS

Wanneer gaat Google dit implementeren?

Google zal het de komende maanden de optionele doelvelden voor de nieuwe biedstrategieën Conversies maximaliseren of Conversiewaarde maximaliseren toevoegen. Met een optioneel doel optimaliseert slim bieden voor deze doelen op dezelfde manier als voor doel-CPA en doel-ROAS. Het maximaliseren van conversies met een ingestelde doel-CPA zal zich gedragen zoals de doel-CPA-strategie vandaag de dag doet, en op dezelfde manier zal conversiewaarde maximaliseren met een ingesteld doel-ROAS zich gedragen als een doel-ROAS-strategie.

Later dit jaar ziet u alleen de bijgewerkte opties voor het maximaliseren van conversies met een optionele doel-CPA en het maximaliseren van de conversiewaarde met een optioneel doel-ROAS. Later dit jaar schakelt Google als onderdeel van deze wijziging ook uw bestaande doel-CPA- en doel-ROAS-strategieën automatisch over naar deze nieuwe velden. Google belooft de gebruiker van tevoren op de hoogte te stellen wanneer deze wijzigingen worden doorgevoerd.

Dit is hoe het werkt: als u biedstrategieën Conversies maximaliseren of Conversiewaarde maximaliseren selecteert, kunt u ervoor kiezen om een ​​optionele doel-CPA en doel-ROAS toe te voegen in plaats van zelfstandige strategieën voor campagnes in het zoeknetwerk te maken.

Maximaliseer het aantal conversies met een doel-CPA:

  • Google Ads stelt automatisch biedingen in om zo veel mogelijk conversies te genereren tegen de door u ingestelde doelkosten per actie (CPA).
  • Sommige conversies kosten mogelijk meer of minder dan uw doel.
  • Deze strategie werkt zoals de biedstrategie Doel-CPA dat momenteel doet.

Maximaliseer de conversiewaarde met een doel-ROAS:

  • Google Ads stelt automatisch biedingen in om zo veel mogelijk conversiewaarde te genereren en een gemiddeld rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) te behalen voor het door u ingestelde doel.
  • Sommige conversies hebben mogelijk een hoger of lager rendement dan uw doel.
  • Binnen de strategie ‘Conversiewaarde maximaliseren’ is dit doel-ROAS de gemiddelde conversiewaarde die u wilt ontvangen voor elke euro die u aan advertenties besteedt.
  • Voer een waarde in als een percentage met behulp van deze formule: conversiewaarde ÷ advertentie-uitgaven x 100% = doel-ROAS-percentage. Als het bijvoorbeeld uw doel is om gemiddeld € 5 aan verkopen te behalen voor elke € 1 die u aan advertenties besteedt, is uw doel-ROAS 500%.
  • Deze strategie werkt zoals de biedstrategie Doel-ROAS dat momenteel doet.

Hulp nodig?

Héé, alweer een verandering in het advertentiemodel van Google. Zie jij door de bomen het bos niet meer en heb je het gevoel dat je markt laat liggen? Kom met één van onze enthousiaste Google Ads marketeers in contact en we kijken of/ wat wij voor je kunnen betekenen. Laat het ons even weten door contact op te nemen

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl