DOEL- CPA Biedstrategie Google Ads inzetten
In tegenstelling tot de biedstrategieën klikken maximaliseren, aantal conversies maximaliseren, conversiewaarde maximaliseren en doelvertoningspercentage, is er bij de biedstrategie DOEL- CPA data nodig in het Ads account waarop Google kan sturen. Eerder genoemde biedstrategieën kunnen dus worden ingezet bij nieuwe Google Ads accounts, terwijl de DOEL CPA biedstrategie pas kan worden gebruikt bij bestaande accounts met gegenereerde (conversie) data.
Conversie data Google Ads
Heb je in de afgelopen 30 dagen, minimaal 30 conversies gedraaid in de zoekcampagnes, of heb je in de afgelopen 45 dagen, minimaal 20 conversies gedraaid? Dan kan deze conversie data gebruikt worden om met behulp van de slimme biedstrategie DOEL- CPA gericht te sturen op meer en goedkopere conversie. Bij de DOEL- CPA biedstrategie gaan we aansturen op conversies. De biedstrategie leent zich dus voor het genereren van meer offerte aanvragen, PDF downloads, telefoongesprekken, contactaanvragen en overige downloads. Er wordt dus niet zozeer aangestuurd op orders, waar de biedstrategie DOEL- ROAS zich voor leent, maar op leads. Een interessante functie voor de dienstverlenende online bedrijven.
Wat mag een Google Ads conversie kosten?
CPA staat voor Cost per acquisition. Met deze biedstrategie kunnen we dus grip krijgen op de maximale kosten per nieuwe aanvraag. Wat mag een conversie maximaal kosten? Dit is een vraag die allereerst beantwoord moet worden. Bij welke CPA kan jouw Google Ads campagne uit? Bereken het zelf voordat je begint met adverteren en formuleer duidelijke CPA doelstellingen.
Biedstrategie DOEL- CPA instellen
Stel jij hebt berekend dat een offerte aanvraag maximaal €50 mag kosten en er is conversiedata in het account aanwezig, dan kun je op de volgende manier de biedstrategie DOEL-CPA instellen.
- Ga naar de gewenste campagne
- Ga naar de instellingen in deze campagne
- Ga naar bieden
- Wijzig de biedstrategie
- Kies voor de biedstrategie DOEL- CPA
- Stel je gewenste maximale CPA in
Sturen op basis van historische account data
Vervolgens gaat Google op basis van de historische data meedenken hoe deze maximale CPA te behalen. Onder historische data waarop gestuurd wordt, valt onder andere:
- Desktop vs Mobiel vs Tablet
- Dagen van de week
- Uren van de dag
- Geografische data
- Demografische data
Enkele weken nadat de CPA is ingesteld is het zaak om te kijken in hoeverre de gewenste effecten zichtbaar zijn. Aan de hand van deze analyse is het zaak om vervolgstappen te bepalen die passen bij deze strategie. Heb je een DOEL- CPA biedstrategie ingezet en heeft dit niet het gewenst effect? Wij kijken graag met je mee.