Google Ads DOEL ROAS- Biedstrategie

Google weet enorm veel over onze potentiële klanten die zich via de zoekmachines aan het oriënteren zijn. Bij Google Ads kun je profiteren van deze kennis door gebruik te maken van zogenaamde smart bidding technieken.

DOEL- ROAS Biedstrategie Google Ads inzetten

In tegenstelling tot de biedstrategieën klikken maximaliserenaantal conversies maximaliserenconversiewaarde maximaliseren en doelvertoningspercentage, is er bij de biedstrategie DOEL- ROAS historische data nodig in het Ads account waarop Google kan sturen. Eerder genoemde biedstrategieën kunnen dus worden ingezet bij nieuwe Google Ads accounts, terwijl de DOEL- ROAS biedstrategie pas ingezet kan worden bij bestaande accounts met gegenereerde (conversie) data.

Conversie data Google Ads

Indien je in aanmerking wilt komen voor de biedstrategie DOEL- ROAS is er historische accountdata nodig. Voor nieuwe Google Ads accounts is deze biedstrategie dus niet beschikbaar. Zodra een bestaand Google Ads account in de afgelopen 30 dagen minimaal 30 orders heeft gedraaid binnen de zoekcampagnes of in de afgelopen 45 dagen minimaal 20 orders in de shopping campagnes is deze functie beschikbaar. Bij de biedstrategie DOEL- ROAS wordt puur aangestuurd op orders en is dus enkel relevant en inzetbaar voor webshops die aansturen op orders. Ben je op zoek naar meer conversies in de vorm van offerte aanvragen, PDF downloads, telefoongesprekken, contactaanvragen en overige downloads, dan leent de biedstrategie DOEL- CPA zich beter.

Hoeveel euro moet iedere geïnvesteerde euro opleveren?

ROAS staat voor Return on Adspend. Met deze biedstrategie kunnen we dus grip krijgen op het minimale aantal euro’s dat we terug willen zien voor iedere geïnvesteerde euro. Welke ROAS is voor jou rendabel? Dit is een vraag die allereerst beantwoord dient te worden. Bereken het zelf voordat je begint met adverteren en formuleer duidelijke ROAS doelstellingen.

Biedstrategie DOEL- ROAS instellen

Stel je hebt berekend of jou Ads account rendabel is, wanneer iedere geïnvesteerde euro, €5 oplevert, dan gaan we aansturen op een ROAS van 5.

  1. Ga naar de gewenste campagne
  2. Ga naar de instellingen in deze campagne
  3. Ga naar bieden
  4. Wijzig de biedstrategie
  5. Kies voor de biedstrategie DOEL- ROAS
  6. Stel de gewenste ROAS in

Sturen op basis van historische account data

Vervolgens gaat Google op basis van de historische data meedenken hoe deze minimale ROAS te behalen. Onder historische data waarop gestuurd wordt, valt onder andere:

  • Desktop vs Mobiel vs Tablet
  • Dagen van de week
  • Uren van de dag
  • Geografische data
  • Demografische data

Enkele weken nadat de ROAS is ingesteld is het zaak om te kijken in hoeverre de gewenste effecten zichtbaar zijn. Aan de hand van deze analyse is het zaak om vervolgstappen te bepalen die passen bij deze strategie. Heb je een DOEL- ROAS biedstrategie ingezet en heeft dit niet het gewenst effect? Wij kijken graag met je mee.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl