Google Ads structuur bepalen

Zoekcampagnes en tekstadvertenties opzetten. Voordat je zoekcampagnes gaat opzetten is het belangrijk om een goede structuur te bepalen. Zoekcampagnes zijn onder te verdelen in drie niveau’s. Allereerst is er het campagne niveau. In je campagnes kun je advertentiegroepen aanmaken. Iedere advertentiegroep bestaat vervolgens weer uit zoekwoorden + een advertentieset.

Zoekcampagnes en tekstadvertenties opzetten? Zo doe je dat.

Zoekcampagnes en tekstadvertenties opzetten. Voordat je zoekcampagnes gaat opzetten is het belangrijk om een goede structuur te bepalen. Zoekcampagnes zijn onder te verdelen in drie niveau’s. Allereerst is er het campagne niveau. In je campagnes kun je advertentiegroepen aanmaken. Iedere advertentiegroep bestaat vervolgens weer uit zoekwoorden + een advertentieset.

Structuur Google Ads account

Heb jij een schoenen webshop? Dan zou een logische structuur er als volgt uit zien:

  • Campagne 1: Nike
    • Advertentiegroep 1: Nike Air Max
      • Zoekwoord 1: Nike Air max 2020
      • Zoekwoord 2: Nike Air max nieuw
      • Advertentietekst: Bijvoorbeeld: Nike Air Max Kopen? – Bekijk ons Uitgebreide Assortiment – Vandaag Besteld = Morgen in Huis.
        • Landingspagina: Pagina met Nike Aire Max Assortiment
    • Advertentiegroep 2: Nike Janoski
      • Zoekwoord 1: etc. Etc.
  • Campagne 2: Adidas
    • Advertentiegroep 1: Adidas Original
      • Zoekwoord 1: etc.
      • Etc.

Relevantie Google Ads account door goede structuur

Door een dergelijke strakke campagne structuur te hanteren, voorkom je dat er klikken vallen waarbij de relevantie ontbreekt. Je creëert grip op de situatie en heb invloed wanneer welke advertentie getoond wordt bij welke zoekopdracht. Indien je er bijvoorbeeld voor zou kiezen voor onderstaande -algemenere- structuur dan zou dit veel ongewenste klikken opleveren.

  • Campagne 1: Schoenen
    • Advertentiegroep 1: Nike
      • Zoekwoord: Nike
      • Advertentie: Nike Algemeen
    • Advertentiegroep 2: Adidas
      • Zoekwoord: Adidas
      • Advertentie: Nike Algemeen

In het geval van de structuur hierboven, zou een potentiële klant die op zoek is naar een Nike schoen van Janoski dezelfde advertentie en landingspagina te zien krijgen als iemand die op zoek is naar een Nike air Max schoen. De kans dat de potentiële klant niet te zien krijgt waarnaar hij op zoek is is groot.

De kans dat de klant afhaakt en er daardoor een verloren klik is weggegeven is ook groot. Voordat je start met het opzetten van zoekcampagnes en tekstadvertenties is het dus van essentieel belang om de structuur goed uit te tekenen. Hulp nodig bij het schetsen van een goede structuur of het opzetten van Google zoekcampagnes? Schroom niet en schakel onze hulp in.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl