Hoe behaal je een succesmoment met Google Ads?

Succesmomenten zijn natuurlijk altijd leuk om te behalen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je succesmomenten behaalt met Google Ads?

Succesmoment Google Ads
Succesmomenten moet je vieren. Lees de tips en wie weet vier jij binnenkort ook jouw succesmoment!

1. Manage verwachtingen bij de klant

Allereerste is het belangrijk om verwachtingen te managen. Het is verstandig om, van te voren, de klant een goed beeld te geven wat haalbaar is qua resultaten. Zie je vooraf dat je een potentiële klant mogelijk niet kunt helpen met het behalen van zijn of haar doelstellingen via Google Ads? Wees hier dan eerlijk in en denk mee over alternatieve kanalen waarmee er in de toekomst wél succesmomenten gevierd kunnen worden. Dat één kanaal niet geschikt is voor een bepaalde webshop of branche hoeft namelijk niet te betekenen dat andere kanalen ook niet geschikt zijn. Wie weet is SEO of social-media advertising een uitstekende optie.

In ieder geval is het altijd goed om eerlijk te zijn als het gaat om het schetsen van verwachtingen. Door eerlijk te zijn en een alternatief aan te bevelen voorkom je op een later moment onnodige tegenvallers en een verminderde relatie met de klant.

2. Maak keuzes gebaseerd op data

Het mooie aan Google Ads is dat er ontzettend veel zoekmachine data in korte tijd gegenereerd kan worden. Hierdoor kunnen er keuzes worden gemaakt die gebaseerd zijn op deze data. Wanneer een bepaalde keuze of gekozen strategie niet werkt zul je dit snel terugzien in de verzamelde data. Wel is het belangrijk om een keuze of biedstrategie de tijd te geven. Hier kom ik bij het derde punt op terug. De verzamelde data geeft inzichten in welke zoekwoorden het meest converterend zijn, welke campagnes rendabel zijn en welke niet, welke doelgroep het beste converteert, welke devices het hoogste conversieratio hebben in jouw webshop, etc. Dankzij dit data driven advertentiekanaal hoef je niet langer keuzes te maken op basis van onderbuikgevoel.

3. Gun Google Ads biedstrategieën de tijd

In het Google Ads advertentiekanaal zijn er diverse biedstrategieën beschikbaar die je kunt gebruiken om doelgericht data te genereren. Zo zijn er biedstrategieën die je helpen bij:

  • Het maximaliseren van je vertoningsaandeel
  • Het maximaliseren van het aantal klikken binnen je dagelijks ingestelde budgetten
  • Het maximaliseren van de conversiewaarde
  • Het maximaliseren van het aantal conversies.

Dat een bepaalde biedstrategie werkt voor de ene campagne wil niet zeggen dat dezelfde strategie ook werkt voor een andere campagne. Binnen de Google Ads campagnes is het daarom goed om een biedstrategie zorgvuldig te testen en de tijd te geven zodat de betreffende biedstrategie kan leren en je op basis van voldoende data keuzes kunt maken. Wij zijn van mening dat bij 1000 klikken er sprake is van een betrouwbaar aantal klikken waarop eerste keuzes gemaakt kunnen worden.

Waarom moet je een biedstrategie de tijd geven?

De eerste reden is dat Google steeds meer gebruikt maakt van machine-learning. Google weet steeds beter welke doelgroep/ gebruiker het meest relevant is voor een bepaalde vertoning. Hoe meer tijd de biedstrategie krijgt hoe beter het algoritme de doelgroep leert kennen. De tweede reden, die in de vorige alinea ook is besproken, is dat je keuzes kunt maken gebaseerd op data wanneer een biedstrategie een langere periode heeft gedraaid.

Dit zijn punten die je gaan helpen bij het behalen van succesmomenten met Google Ads. Wil je meer weten of liever Google Ads uitbesteden? Onze Google Ads strateeg Robin Giethoorn wil je graag verder helpen!

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl