Hoe werkt de Google Ads veiling?
Hoe werkt de Google veiling? Bij Google Ads betaal je per klik, dat is reeds bekend, maar hoe wordt de positie exact bepaald? De positie in de Google zoekresultaten wordt bepaald door een combinatie van het uitgebrachte bod en de kwaliteitsscore.
Voorbeeld Google Ads Veiling
Aan de hand van een voorbeeld lichten we toe hoe de Google Ads veiling werkt.
- Paul doet een bod voor een bepaalde zoekopdracht van €2.
- Petra (€1.50)
- Pim (€1)
- Elise (€0.5)
In dit voorbeeld zien we dat Paul het hoogste bod heeft uitgebracht. Je zal denken dat Paul door het doen van dit hoogste bod ook de hoogste positie in Google ontvangt. Dat is echter niet zo. Doordat Google de relevantie van de advertentie in combinatie met de landingspagina onvoldoende heeft beoordeeld (kwaliteitsscore = 3), krijgt Paul geen eerste maar een derde positie in de zoekresultaten.
Doordat Pim (10) en Petra (7) een veel betere kwaliteitsscore ontvangen, eindigen zij boven Paul. De adrank voor de positiebepaling is een vermenigvuldiging van het bod versus de kwaliteitsscore.
Google Ads Adrank
In dit voorbeeld is de adrank van Pim (7) en Petra (15) hoger dan die van Paul (6). De positieverdeling in de zoekmachine zien er als daardoor als volgt uit:
- Petra
- Pim
- Paul
- Elise
Google Ads campagnes rendabel maken
Behalen van hoge posities is van belang, maar nooit een doel op zich. Het advertentiekanaal van Google is uitermate geschikt voor rendabele campagnes op te zetten. De balans in het account tussen het bod, conversieratio en de gemiddelde orderwaarde moet perfect zijn. Wat inhoudt dat topposities niet op ieder moment, vanuit iedere stad, op ieder apparaat voor ieder product haalbaar zijn.
De uitdaging zit op het moment dat de kans op een conversie écht groot is en er topposities worden behaald. Wanneer dit is, bepaalt de data. Google weet ontzettend veel. Met behulp van zogenaamde machine learning en Google Ads biedstrategieën kun je de hulp van Google inschakelen bij het behalen van uw doelen.