Het belang van de kwaliteitsscore Google Ads
De positie in de Google zoekresultaten wordt bepaald door een combinatie van het bod dat je uitbrengt voor een bepaalde zoekopdracht en de kwaliteitsscore.
Voorbeeld veiling Google Ads
Paul doet een bod voor een bepaalde zoekopdracht van €2. Petra (€1.50), Pim (€1) en Elise (€0.5) bieden lager.
In dit voorbeeld zie je dat Paul het hoogste bod uitbrengt. Je zal denken dat Paul door het doen van dit hoogste bod ook de hoogste positie in Google ontvangt. Dat is echter niet zo. Doordat Google de relevantie van de advertentie in combinatie met de landingspagina onvoldoende beoordeeld (kwaliteitsscore = 3), krijgt Paul geen eerste positie, maar een derde positie in de zoekresultaten.
Doordat Pim (10) en Petra (7) een veel betere kwaliteitsscore ontvangen, eindigen zij boven Paul. De adrank voor de positiebepaling is een vermenigvuldiging van het bod versus de kwaliteitsscore.
Google Ads Adrank
In dit voorbeeld is de adrank van Pim (7) en Petra (15) hoger dan die van Paul (6). De positieverdeling in de zoekmachine zien er als daardoor als volgt uit:
- Petra
- Pim
- Paul
Kwaliteitsscore verbeteren Google Ads
Op zoek naar meer informatie over het algoritme achter de positiebepaling? Of ben je benieuwd hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren? We helpen je graag verder. Neem contact op met één van onze Google Ads specialisten.