Iedere keer wanneer er in Google een zoekterm wordt ingetypt, vindt er in de online markthal van Google een veiling plaats. Het is zeer waarschijnlijk dat er naast u, ook collega ondernemers adverteren op dezelfde term. In de veiling worden de posities en de kosten per klik van de deelnemende adverteerders bepaald.
U kunt biedingen inzetten voor bepaalde zoektermen. Hoe hoger de bieding, hoe hoger de positie van uw advertentie? Nee de biedingen worden afgewogen tegenĀ de kwaliteitsscores van uw advertenties.
Kwaliteitscore Google Ads
De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Hoe goed sluiten de advertentie en landingspagina aan bij de zoekterm? Indien iemand zoekt op rode Nike schoenen, dan vindt Google het fijn dat de gekoppelde advertentie over rode Nike schoenen gaat en deze schoenen op de landingspagina worden toegelicht of verkocht. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentieposities.
Hoe de Ads veiling precies werkt, maakt Google niet helemaal duidelijk. De berekeningen zullen waarschijnlijk complexer zijn, maar in de praktijk zal de bovenstaande methode een goede benadering zijn van de Ads veiling.
Toelichting veilingsysteem
In onderstaande video licht Hal Varian, Chief economics van Google, het veilingsysteem nader toe.
Benieuwd wat wij met Google Ads voor u kunnen betekenen? Of heeft u een andere vraag over de prestaties van uw website, online marketingĀ of Google- gerelateerde onderwerpen? Schroom niet en neem contact met ons op. Wij delen graag onze kennis met u!