In het Google Merchant Center krijgen de producten de melding ‘vervallen artikelen’. Deze melding wijst er op dat de feed niet automatisch wordt binnengehaald. Het aantal actieve artikelen in het Merchant Center kan daardoor in korte tijd dalen met inactieve shopping campagnes en groot verlies in omzet als gevolg. Een probleem waar je als ondernemer vanzelfsprekend niet op zit te wachten in de alledaagse drukte.
Doordat de verbinding tussen Shopify en het Merchant Center tot stand komt middels een API, kun je niet zelf de feed opnieuw ophalen.
Vervallen Shopify artikelen in Merchant Center oplossen
Wanneer je online op zoek gaat naar een oplossing krijg je veelal het advies om:
- De producten in Shopify te ‘verversen’ waardoor deze opnieuw worden aangeboden in het Merchant Center
- Een handmatige synchronisatie aan te vragen bij Shopify
Beide, zogenaamde, oplossingen werken in de praktijk vaak niet omdat oplossing 1 niet het gewenste effect heeft en de klantenservice van Shopify ontzettend moeilijk te bereiken is.
We spreken veel webshopeigenaren die gebruik maken van Shopify en het probleem lijkt de laatste maanden steeds meer voor te komen, dus gingen we op zoek naar een definitieve oplossing. We hebben er twee.
Oplossing 1: Gebruik de App Effortless Marketingin Shopify
Een uitstekend alternatief voor de standaard Google Shopping app van Shopify, is de Effortless Marketing app. Deze app komt niet tot stand middels een API verbinding, maar met behulp van een XML feed URL.
Hoe stel je de Effortless Marketing app in?
- Open de app in Shopify en selecteer alle gewenste opties. In dit geval raden wij aan om de volgende twee instellingen aan te vinken:
– Include in stock items only (Alleen producten die op voorraad zijn, worden meegenomen)
– Include published items only (Alleen gepubliceerde producten worden meegenomen)Onder het kopje ”Feed Statistics” vind je het aantal producten, waarover je winkel beschikt en hoeveel daarvan zijn opgenomen in de feed.
2. Kopieer de feed URL (die begint met: https://apps.adcore.com/feed) uit de app. Overigens kun je op het tandwieltje klikken om het bestandsformaat aan te passen van CSV naar XML.
3. Ga naar het Google Merchant Center en stel daar de feed URL in. Volg aan de hand van de afbeeldingen hieronder dit proces stapsgewijs:
Stap 1: Klik op het blaluwe plusje om een nieuwe feed aan te maken.
Stap 2: Selecteer het land van targeting en de bijbehorende taal.[/caption]
Stap 3: Geef de feed een naam en selecteer de optie ”Gepland ophalen”.
Stap 4: Voor de feed URL in en voltooi het proces.
Oplossing 2: Stap over naar Rockcommerce/ Woocommerce
Loop je naast deze problemen tegen tal van andere Shopify gebreken aan? Kies dan voor een definitieven oplossing. Met RockCommerce kun je binnen 72 uur van start met een webshop die wél voldoet aan de verwachtingen van deze tijd. RockCommerce is voortgekomen uit 28+ jaar ervaring. Een effectieve lay-out voor jouw webshop is het eindresultaat, voorzien van optimale techniek, zodat het genereren van conversies een fluitje van een cent is geworden. Waar ontbreekt het dan nog aan? Jouw productaanbod, voorzien van de juiste eigenschappen, teksten en afbeeldingen.
De voordelen op een rij:
- Eenvoudig in gebruik: zonder technische kennis eenvoudig producten en gerelateerde informatie toevoegen of bewerken;
- Hoge schaalbaarheid: Of je nu 10 of 100 bestellingen per dag ontvangt. WooCommerce blijft overeind door de cleane opbouw van RockCommerce;
- Modulair groeien: wil je in de toekomst meer functionaliteiten, dan kun je deze gewoon toe laten voegen aan je RockCommerce systeem;
- Laagdrempelige investering: voor een vast maandbedrag kun je binnen 72 uur van start met het invullen van je productaanbod, het aanleveren van je logo etc.
Interesse? Neem dan snel een kijkje op onze pagina over onze Rockcommerce webshops.