Tip: SEO (zoekmachine optimalisatie), hoe werkt het nou precies?

SEO (zoekmachine optimalisatie), hoe werkt het nou precies?

Gepubliceerd op: 8 juli 2014 6 min lezen Adis Nazareet

De term SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt al geruime tijd veelvuldig gebruikt door vele online marketing bureau’s. Het is dan ook niet gek dat u nu voor de zoveelste keer leest over het optimaliseren van uw website om zodoende hoger te scoren in de zoekmachines.

On-site en off- site zoekmachine optimalisatie technieken

Het is u wellicht bekend dat SEO is onder te verdelen in de volgende 2 categorieën:

  •  On-site website Zoekmachine Optimalisatie (Te beïnvloeden door de website te voorzien van goede content, html tags en gebruiksvriendelijke architectuur).
  •  Off-site zoekmachine Optimalisatie technieken (aspecten als kwalitatief goede links vanuit andere websites, de mate waarin er op social media kanalen over je bedrijf gepraat wordt en het vertrouwen dat er bestaat in je producten/ diensten. De door ons veel gebruikte term online autoriteit is bij deze off- site technieken van toepassing),

In  het vervolg van deze blog vindt u informatie die net even verder gaat dan het beantwoorden van vragen als “wat is SEO”, “Hoe werken zoekmachines als Google” en “Hoe rank ik hoog in de zoekresultaten”. Heeft u behoefte aan een uitgebreidere uitleg over de basiselementen van SEO dan leggen we dit uiteraard met alle plezier uit.

Wat weet u al over SEO?

U heeft in het verleden waarschijnlijk al veel gehoord en gelezen over Zoekmachine Optimalisatie. Een leuk feit is: Het klopt ALLEMAAL! Het klopt dat…

  • Het inzetten van SEO helpt om een website hoog te ranken in de zoekmachines.
  • Hoge rankings in de zoekmachines (vaak) voor extra bezoekers gaan zorgen.
  • Meer bezoekers inderdaad kunnen resulteren in meer potentiële klanten.

Maar wat moet u nou absoluut weten over SEO?

Hier volgen een aantal punten die u wellicht toepast omdat het u aangeraden wordt, maar absoluut averechts kunnen werken. Google beoordeeld websites steeds op een menselijkere manier en manipulatie wordt tegenwoordig gegarandeerd afgestraft.

  • SEO is meer dan alleen veel keywords in teksten plaatsen (meer keywords betekent absoluut geen betere ranking).
  • Linkbuilding door zoveel mogelijk links te plaatsen op andere websites werkt tegen je! (links kopen? Niet doen!) Alleen kwalitatief goede links hebben een positieve invloed.
  • SEO is geen magie, maar een kwestie van zoekmachines leren begrijpen.
  • SEO vergt niet alleen tijd, maar ook inzet, creativiteit en kennis.
  • SEO begint bij u zelf en niet bij een online marketing bedrijf.
  • SEO is gratis wanneer u dit zelf uitvoert, echter tijd is geld.
  • SEO op een juiste manier uitvoeren kunt u leren.
  • SEO is maatwerk, dus niet in pakketjes verkrijgbaar.

SEO, zoals het pakweg 3 jaar geleden nog succesvol was, werkt niet meer! Het algoritme van Google (rekensom waarop je positie in de zoekresultaten gebaseerd wordt) veranderd met regelmaat. Werk je nog volgens de ouderwetse SEO principes, dan kan het zo zijn dat je bij een update van het algoritme in één klap significant daalt in de zoekresultaten.

Is SEO van toepassing voor mijn website?

Dit is een vraag waarbij elke ondernemer of marketeer stil moet staan alvorens er online ook maar iets uitgevoerd wordt. Uiterraard is SEO toepasbaar voor bijna elke website. Maar heeft u SEO op dit moment daadwerkelijk nodig?

We stellen deze vraag niet om u op te zadelen met vraagtekens. Maar waar u zich van bewust moet zijn is feit dat inzetten van SEO zonder duidelijke online doelstelling een kansloze operatie is waar veel tijd, geld en energie aan verloren kan gaan.

Wanneer is SEO van toepassing voor uw onderneming?

Uw onderneming is toe aan SEO wanneer het voldoet aan de volgende 3 criteria:

  1. U wilt meer leads ( b.v. offerteaanvragen/ ingevulde contactformulieren) en sales genereren via uw website.
  2. De online marketing doelstellingen zijn duidelijk vastgesteld.
  3. Uw doelgroep is opzoek naar uw producten en diensten via de zoekmachines.

Indien er één van de drie boven genoemde punten niet aan orde is voor uw onderneming en u gaat alsnog aan de slag met SEO, dan is de kans groot dat u vroeg of laat stopt met uw inspanningen door een te kort aan behaalde resultaten.

Zoekmachine Optimalisatie Kosten

Zoals eerder aangegeven is Het uitvoeren van SEO, indien u het zelf uitvoert, gratis. Als u het uit handen geeft betaalt u een zoekmachine optimalisatie bureau voor hun tijd, kennis en expertise. Een gemiddeld online marketing bedrijf vraagt tussen de € 75 en € 85 per uur.

De uiteindelijke SEO kosten zijn dus afhankelijk van:

  1. De hoeveelheid tijd u zelf in de SEO activiteiten wilt stoppen.
  2. In hoeverre bent u bereid een zoekmachine specialist in te schakelen.

Wij raden ten zeerste aan om u in de opstart fase eerst zelf te gaan verdiepen in SEO. Er zijn talloze Zoekmachinemarketing Specialisten, zoals wij, die u daarnaast ondersteuning kunnen bieden tijdens dit proces.

Voordelen van eerst jezelf verdiepen in de wetten van SEO, mogelijk i.c.m. een zoekmachine adviseur, is dat u;

  1. Veel geld bespaart
  2. Zoekmachines beter leert begrijpen
  3. Critischer kunt kijken naar SEO aanbieders (online marketing bureaus)

Wat levert Zoekmachine Optimalisatie op? In euro’s!

Een lastige vraag die door vele Zoekmachinemarketeers niet direct beantwoord kunnen worden. Dit is eigenlijk ook best logisch. Rendement uit SEO is afhanklijk van vele factoren zoals;

  • De online concurrentie
  • Keyword zoekvolumes (Hoe veel wordt er al gezocht op de termen die u voor ogen heeft?)
  • Website prestaties (Hoe zijn uw huidige website prestaties?)

Maar is er nou geen enkele manier om de mogelijke baten van SEO te kunnen achterhalen? Ja er zijn toch enkele manieren om dit te doen. Althans, er zijn manier om een ruwe inschatting te maken van wat het waard kan zijn om een bepaald keyword op #1 in Google te krijgen.

Wat is een keyword op #1 in Google waard?

Voorafgaand aan de lange en kostbare investering in SEO is het verstandig om eerst te achterhalen wat een keyword waard is in een top positie. Een schatting maken van de waarde voor een #1 ranking kan gerealiseerd worden met behulp van Google Ads. Dit is een programma waarmee betaald geadverteerd kan worden in de zoekresultaten.

Allereerst dient u uit te rekenen wat een gemiddelde conversie (lead of sale) via uw website ongeveer netto opbrengt.

Door middel van Google Ads kunt u keyword data verzamelen zoals:

  • Keyword impressies (hoe vaak wordt er gezocht op bepaalde keywords?)
  • Gemiddelde kosten per klik (wat is een bezoeker waard?)
  • Conversie percentage (converteren de bezoekers ook naar leads en klanten op uw site?)

We kunnen er vanuit gaan dat een #1 positie in Google 20 tot 30% van alle kliks oplevert.

Voorbeeldsituatie

In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat we Google Ads hebben ingezet voor de keywords “leren mannen schoenen”.

Stel dat u op ieder paar schoenen gemiddeld €30 winst maakt. Uw gemiddelde conversie waarde is dan € 30 en de volgende informatie is met behulp van Google Ads gegenereerd in de afgelopen 30 dagen:

  • Keyword impressies: “leren mannen schoenen” is de afgelopen 30 dagen 1000 keer gezocht.
  • Gemiddelde kost per klik: € 2,-
  • Conversie: 2%

Met de bovenstaande data kunnen we nu een #1 positie in de gratis zoekresultaten gaan inschatten. Nummers zien er dan als volgt uit voor een top positie:

  • 200 tot 300 kliks (#1 positie genereert 20 tot 30% van alle kliks in de zoekresultaten)
  • € 400 tot € 600 kostenbesparing (met Ads zou u €2 euro per klik betalen, met SEO is dit gratis)
  • 4 tot 6 conversies (2% van de 2oo tot 300 kliks. Conversiepercentage uit voorbeeld was 2%)
  • € 120 tot € 180 aan conversie opbrengsten. (4 tot 6 keer de nettowinst van €30 euro per paar schoenen)

Hiermee kunt u dus een ruwe schatting maken van wat een top keyword kan opleveren op lange termijn

Hoe wij u kunnen helpen met SEO activiteiten?

U kunt gerust contact met ons opnemen voor een geheel vrijblijvend advies gesprek om o.a.:

  • Uw online marketing doelstellingen te analyseren
  • Kansen op gebied van SEO te onderzoeken
  • En hoe wij u eventueel kunnen ondersteunen met uw SEO activiteiten

Uw mening telt: wij horen graag wat u van dit artikel vond en/of er nog onbeantwoorde vragen zijn m.b.t. SEO. We zien uw reactie dan ook graag tegemoet!