Je merk leeft in het brein van je doelgroep
Laat ik allereerst even teruggaan naar de basis. Want wat is een merk eigenlijk? Als je honderd mensen vraagt wat een merk inhoudt, krijg je waarschijnlijk honderd verschillende antwoorden. Wat mij betreft verwoordde Brand Expert Marty Neumeier het ooit het beste:
“A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or organization”
‘Gut feeling’
Kijkend naar die definitie vallen in ieder geval twee dingen op. Allereerst draait dus om ‘gut feeling’. Een onderbuikgevoel. Veel mensen denken dat we aankoopbeslissingen nemen door op rationele basis beschikbare alternatieven te vergelijken. Maar wist je dat dit meestal helemaal niet het geval is? De meeste beslissingen worden flink beïnvloed door emoties. Vaak worden beslissingen zelfs volledig op basis van emoties gemaakt. Achteraf wordt dan pas gezocht naar argumenten om deze beslissingen te rechtvaardigen. Ga bij jezelf maar eens na!
De perceptie van het individu
Daarnaast valt op dat Neumeier spreekt over het individu. Dat betekent dat de kans aannemelijk is dat de merkperceptie van persoon A anders is dan die van persoon B. Laten we Apple als voorbeeld nemen. De een vindt een iPhone de investering waard, vindt de interface aantrekkelijk en vindt de synchronisatie met andere Apple-devices ideaal. De ander vindt de iPhone maar duur, ergert zich aan de beperkte mogelijkheden om te personaliseren en vindt het hele iOS-ecosysteem maar niks.
Feit is dat beide opvattingen waar zijn. Als eigenaar van een product, service of organisatie ben je dan ook geen baas over je eigen merk: het leeft in het brein van het individu. Je kunt daarom nooit exact bepalen hoe je merk door anderen wordt beschouwd. Wat je wel kunt doen, is de merkperceptie beïnvloeden aan de hand van je communicatie.