Waarom je niet de baas bent over je eigen merk (en hoe je daarmee omgaat)

  • 23 maart 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Wie ons de afgelopen tijd in de gaten heeft gehouden, zal zijn opgevallen dat Rockwise een beetje veranderd is. Een nieuwe visuele identiteit, de aankondiging van een nieuwe website en meer (*blaast stof van map in oude huisstijl*)… Op dit moment zitten we eigenlijk nog midden in onze rebranding. Een proces waarin we eraan werken om van Rockwise een sterk en herkenbaar merk te maken. Maar wist je dat je zelf eigenlijk helemaal geen baas bent over je eigen merk? In deze blogpost vertel ik je hoe dat zit, hoe je daarmee omgaat en waarom het hebben van een sterk merk (juist nu) zo belangrijk is.

Inhoudsopgave

Je merk leeft in het brein van je doelgroep

Laat ik allereerst even teruggaan naar de basis. Want wat is een merk eigenlijk? Als je honderd mensen vraagt wat een merk inhoudt, krijg je waarschijnlijk honderd verschillende antwoorden. Wat mij betreft verwoordde Brand Expert Marty Neumeier het ooit het beste:

“A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or organization”

‘Gut feeling’
Kijkend naar die definitie vallen in ieder geval twee dingen op. Allereerst draait dus om ‘gut feeling’. Een onderbuikgevoel. Veel mensen denken dat we aankoopbeslissingen nemen door op rationele basis beschikbare alternatieven te vergelijken. Maar wist je dat dit meestal helemaal niet het geval is? De meeste beslissingen worden flink beïnvloed door emoties. Vaak worden beslissingen zelfs volledig op basis van emoties gemaakt. Achteraf wordt dan pas gezocht naar argumenten om deze beslissingen te rechtvaardigen. Ga bij jezelf maar eens na!

De perceptie van het individu
Daarnaast valt op dat Neumeier spreekt over het individu. Dat betekent dat de kans aannemelijk is dat de merkperceptie van persoon A anders is dan die van persoon B. Laten we Apple als voorbeeld nemen. De een vindt een iPhone de investering waard, vindt de interface aantrekkelijk en vindt de synchronisatie met andere Apple-devices ideaal. De ander vindt de iPhone maar duur, ergert zich aan de beperkte mogelijkheden om te personaliseren en vindt het hele iOS-ecosysteem maar niks.

Feit is dat beide opvattingen waar zijn. Als eigenaar van een product, service of organisatie ben je dan ook geen baas over je eigen merk: het leeft in het brein van het individu. Je kunt daarom nooit exact bepalen hoe je merk door anderen wordt beschouwd. Wat je wel kunt doen, is de merkperceptie beïnvloeden aan de hand van je communicatie.

 

10.000 advertenties per dag

Juist in deze tijd is het belangrijk om te werken aan een sterke merkbeleving. We leven namelijk in een consumptiemaatschappij met flink verzadigde markten. Een maatschappij waarin we de keuze hebben uit een enorm aanbod met veel vergelijkbare producten en diensten. Hierdoor worden we dagelijks geconfronteerd met dilemma’s als het gaat om het maken van aankoopkeuzes.

Met steeds meer bedrijven die schreeuwen om je aandacht, is het bovendien een steeds grotere uitdaging om je product of dienst ‘top of mind’ bij je doelgroep te krijgen. Ter vergelijking: in 2007 deed onderzoeksbureau Yankelovich onderzoek naar het gemiddelde aantal advertenties waarmee we dagelijks – per persoon – worden geconfronteerd. Dat aantal lag destijds op ongeveer 5.000. Er zijn geen officiële cijfers bekend, maar de schatting is dat dit aantal in 2021 twee keer zo hoog lag. 10.000(!) impressies van advertenties dus.

Maar wat doen bedrijven en organisaties nou om zich te onderscheiden van concurrenten? Vaak hebben we het over technische specificaties en vertellen we ‘wát’ we doen, terwijl het ‘waaróm’ we doen wat we doen ons écht authentiek maakt.

 

Communiceer vanuit je essentie

Die ‘waarom’ gaat veel meer terug naar de essentie van je bedrijf of organisatie. Waar krijg je energie van? Wat is je purpose? Wat is het verhaal achter je product? Als je wil werken aan een sterk merk, is het belangrijk om deze essentie als vertrekpunt te nemen voor je merkstrategie en je communicatie hierop te baseren. Door het delen van gemeenschappelijke kernwaarden zorg je voor identificatie bij je doelgroep. Zo zal je doelgroep zich op een emotionele wijze aan je merk verbinden. Zoals gezegd: die emotionele connectie is belangrijk, omdat veel aankoopbeslissingen door emoties worden beïnvloed of zelfs op basis van emoties worden genomen.

Om invloed uit te oefenen op de merkperceptie en die emotionele verbinding mogelijk te maken, is consistente communicatie essentieel. Via website en sociale media. In beeld en geschrift. Online en offline. Zo werk je aan herkenning en weet je doelgroep wat ze van je kunnen verwachten. Dat is nog eens extra belangrijk in een tijd waarin het consumentenvertrouwen op een historisch laag punt staat.

Wil je meer weten over de rebranding van Rockwise? We nemen je graag mee in ons proces! Heb je het idee dat jouw merk toe is aan vernieuwing en ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? We komen graag met je in contact!

 

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl