6 tips voor het vinden van het juiste personeel

  • 9 november 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Veel bedrijven hebben moeite met het vinden van de juiste werknemers. Iedereen heeft het over een krappe arbeidsmarkt en de vacatures vliegen je om de oren. Toch zijn er nog honderden duizenden mensen op zoek naar een baan. Hoe spreek je met je bedrijf de juiste talenten aan en hoe zorg je ervoor dat je met nieuwe werknemers een vruchtbare samenwerking aangaat? Dat vertel ik je in een nieuwe editie van #wisewednesdays.

Inhoudsopgave

Krapte op de arbeidsmarkt

In september 2022 waren 382 duizend mensen werkloos. Dat is net als in augustus 3,8 procent van de beroepsbevolking. De afgelopen jaren is het aantal niet-werkenden vrijwel voortdurend afgenomen. Van die niet-werkenden is een steeds kleiner deel op zoek of snel beschikbaar voor werk. Wanneer de werkloosheid hoog is genieten werkgevers van een gunstige positie. Werkgevers hebben simpelweg een grote vijver om uit te vissen. In de huidige situatie hebben juist werknemers een goede uitgangspositie. Het is lastiger voor bedrijven om gekwalificeerd personeel te vinden, puur omdat er meer ‘concurrentie’ is.

6 tips om geschikt personeel te vinden

Groeien met je onderneming is lastig. Zeker als je niet over de juiste mensen beschikt. Hoe zorg je er nou voor dat je (ook nu) aan het juiste personeel kunt komen? Hieronder een aantal tips!

  • Laat ik aftrappen met de meest voor de hand liggende tip: gebruikmaken van je eigen netwerk. Vraag mensen om je heen eens of ze nog iemand kennen voor een bepaalde functie. Het zal je verbazen wat dit je kan opleveren. Zodra iemand wordt aangeraden door een bekende is er gelijk al een band. Degene die iemand doorverwijst voelt zich bovendien verantwoordelijk voor zijn referentie. Grote kans dus dat je op deze manier een eventuele eerste selectieronde al kunt overslaan. Een veelgebruikte promotieactie is de zogenaamde ‘refer a friend’. Een beloning van 1.000 euro voor de werknemer die een nieuwe werknemer aandraagt is niet vreemd meer.
  • Je vacature zal voor veel sollicitanten de eerste indruk zijn van je bedrijf. Welke indruk geef jij kandidaten die je vacature lezen? Schetst de vacature bijvoorbeeld een helder beeld van de bedrijfscultuur en waar de organisatie voor staat? Je wil sollicitanten aantrekken die goed matchen met jouw organisatie. Om dat voor elkaar te krijgen moet je ervoor zorgen dat je kandidaten zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. Dit wordt ‘employer branding‘ genoemd. Het bouwen van een sterke employer brand wordt steeds belangrijker.
  • Het is belangrijk dat je vacature duidelijk, beknopt en nauwkeurig is. Probeer duidelijk te vertellen wat de functie inhoudt, wat je verwacht en wat de werknemer van jouw kan verwachten. Termen als een marktconform salaris en het aantal vakantiedagen kun je daarbij beter vermijden. Dat zijn punten waar niemand meer warm van wordt. Tegenwoordig zijn we bijvoorbeeld steeds vaker op zoek naar een baan die vrijheid geeft en die de mogelijkheid biedt om door te groeien.
  • De mensen die jouw bedrijf volgen op de socials zijn al geïnteresseerd in óf je bedrijf, óf je branche. De kans is dan ook groot dat je hier veel potentiële kandidaten vindt. Wil je gaan adverteren om nieuwe werknemers te werven? Op Instagram en Facebook kan je eenvoudig een bepaalde doelgroep instellen om zo ook buiten je eigen netwerk mensen aan te spreken. Op LinkedIn biedt de Sales Navigator een goede uitkomst.
  • Om te voorkomen dat je last-minute op zoek moet naar nieuw personeel, kan het slim zijn om doorlopend vacatures online te hebben. Dus ook op momenten dat je niet dírect iemand nodig hebt. Dit zorgt voor een doorstroom van sollicitaties en stelt je in staat om bij ontwikkelingen snel te schakelen.
  • Wat je aandacht geeft groeit! Een veelgehoorde uitspraak, die de plank niet misslaat als het gaat om het vinden en het opleiden van personeel. Zorg voor de juiste begeleiding en maak duidelijke plannen met elkaar, ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Wist je dat 50% van onze huidige medewerkers eerst stage heeft gelopen bij Rockwise? 🤩

De opvolging van sollicitaties

Heb je bovenstaande tips toegepast? Dan is het tijd om het te hebben over het vervolg! Hoe weet je nou dat de persoon die solliciteert voor een functie daadwerkelijk past in het team? Tijdens het sollicitatiegesprek kom je daar vaak op een oppervlakkige manier achter. Daarom raden wij aan om de diepte in te gaan met je sollicitant. Zelf doen we dat met behulp van coachingsbedrijf Keyminds.

Zien we de samenwerking met een sollicitant zitten? Dan laten we hem of haar eerst langsgaan bij Keyminds voor een assessment. Aan de hand van deze zogenaamde Keyscan worden de natuurlijke kwaliteiten en valkuilen van de sollicitant inzichtelijk en bespreekbaar gemaakt. Zo zorgen we dat we bij aanvang van een dienstverband weten wat we van iemand kunnen verwachten en hoe we de sollicitant het best in zijn of haar kracht kunnen zetten. Dit geeft ons de mogelijkheid om een persoonlijk groeiplan te maken. Dit groeiplan nemen we tijdens onze maandgesprekken onder de loep. We staan stil bij de voortgang, schaven de plannen waar nodig bij en stellen nieuwe doelen.

Een garantie op een langdurige en succesvolle samenwerking heb je natuurlijk nooit, maar op deze manier dagen wij onze medewerkers uit en laten we ze functioneren op een manier die hen energie geeft. Zo maken we de kans op gezamenlijk succes zo groot mogelijk!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl