Content AI: hoe artificial intelligence de manier waarop we content schrijven verandert

  • 26 oktober 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Als je de laatste trends op het gebied van contentmarketing hebt bijgehouden, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van ‘content AI’. Maar wat is het precies en hoe kan het je helpen bij de manier waarop je je content schrijft en naar buiten brengt? Daar vertel ik je over in deze blogpost.

Inhoudsopgave

Wat is content AI?

Content AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die is ontworpen om marketeers te helpen betere en effectievere content te creëren. Er zijn een aantal verschillende AI-aangedreven tools en platforms die kunnen worden gebruikt voor het maken van content en marketing. Deze tools kunnen bij van alles helpen, van het genereren van ideeën voor nieuwe content tot het optimaliseren van bestaande content voor zoekmachines. Ze hebben allemaal één gemeenschappelijk doel: je op weg helpen bij het creëren van efficiënter en betere content.

De voordelen van content AI

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop content AI je kan helpen je content inspanningen te verbeteren. Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste voordelen:

Automatisering

Content AI kan je helpen het proces voor het maken van content te automatiseren. Zoals de meeste content marketeers wel weten, kost het creëren van hoogwaardige content veel tijd en moeite. Maar met content-AI kun je de hoeveelheid tijd die je aan het maken van content besteedt aanzienlijk verminderen.

Content AI-platforms kunnen je helpen het hele proces voor het maken van content te automatiseren, van onderzoek tot schrijven tot publiceren. Dit betekent dat je minder tijd hoeft te besteden aan het maken van de inhoud en meer tijd aan het promoten en verspreiden ervan.

Makkelijk op te schalen

Content AI kan je helpen om je content inspanningen te schalen. Dit komt mede doordat het zo geautomatiseerd is. Met vele AI-tools kun je eenvoudig een onbeperkt aantal projecten maken en beheren, wat betekent dat je zoveel content kunt maken als je nodig hebt zonder dat je je zorgen hoeft te maken over capaciteitsproblemen.

Gericht op SEO

AI kan ook worden gebruikt om je inhoud voor zoekmachines te optimaliseren. Er zijn een aantal AI-aangedreven SEO-tools die je kunnen helpen met bijna alle aspecten van SEO. Van een zoekwoordenonderzoek tot het optimaliseren van inhoud voor specifieke zoekopdrachten.

Een van de grote voordelen bij het gebruik van AI voor het maken van content is dat het je kan helpen meer gepersonaliseerde inhoud te maken. AI kan grote datasets analyseren om patronen en trends te identificeren die vervolgens worden gebruikt bij je contentstrategie.

Besparing van budget

Content AI kan je helpen geld te besparen. Als content marketeer weet je dat het creëren van content een dure aangelegenheid kan zijn. Maar met content-AI kan je aanzienlijk besparen op het budget wat beschikbaar is gesteld voor het ontwikkelen van content. Content-AI-platforms bieden vaak scherpere tarieven per woord aan dan copywriters. Hierdoor kan je met hetzelfde budget meer content laten creëren.

Je verwacht het niet

Kortom: AI biedt nieuwe mogelijkheden voor makers van content en marketeers om op grote schaal betere, meer gepersonaliseerde inhoud te produceren. En naarmate AI blijft evolueren, wordt het potentieel voor wat het kan doen voor het maken van content en marketing alleen maar spannender.

En laat ik nou net vertellen dat deze gehele tekst geschreven is door een content AI. Dit laat dus zien dat de AI’s van tegenwoordig al aardig slim zijn geworden en dat ze in een handomdraai een bijna volledige tekst kunnen uitrollen. Een voorwaarde hierbij is wel dat de info die je de tool meegeeft wel zo uitgebreid mogelijk moet zijn. Het enige wat je daarna nog moet doen is koppen toevoegen en de tekst redigeren (waar nodig).

Zelf aan de slag met content AI?

Bij Rockwise schrijven we de teksten voor onze klanten en onze eigen teksten zelf. Vooruit, op deze blog na dan 😉. Wel houden we de ontwikkelingen omtrent content AI goed in de gaten en zijn we begonnen met experimenteren.

Lijkt het jou interessant om met content AI aan de slag te gaan en ben je benieuwd wat het jou kan opleveren? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl