Het belang van een goede contentstrategie: wat, waarom en hoe?

  • 5 oktober 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

Contentmarketing zonder een strategie is als darten met een blinddoek. Je scoort misschien wel punten, maar je kan niet mikken op het hoogst haalbare: de triple 20. Een goede contentstrategie geeft jou een richtpunt. Een stip aan de horizon. Weten hoe je een goede contentstrategie opzet? Je leest het in een nieuwe #wisewednesdays.

Inhoudsopgave

Wat is het verschil tussen contentmarketing en -strategie?

Laten we beginnen met het verschil tussen contentstrategie en contentmarketing. Contentstrategie is de bepaling van wat je wil en hoe je dat wil doen. Je denkt na over je doelen en de manieren waarop je die gaat bereiken. Contentmarketing is het middel dat je gebruikt. Het is de invulling van hoe je jouw doelen wilt bereiken.

Waarom contentstrategie zo belangrijk is

Regeren is vooruitzien. Regeren op marketinggebied doe je doormiddel van een contentstrategie. Op het juiste moment zichtbaar zijn voor jouw klanten. Scoren met Black Friday? Jouw winstgevende omzet verhogen tijdens de feestdagen? Dan moet je op die momenten zichtbaar zijn. Dat gaat niet lukken wanneer je een paar dagen voor het moment suprême in de paniekstand schiet en wat in elkaar flanst. Een contentstrategie zorgt ervoor dat je op tijd klaar bent om er te staan wanneer het ertoe doet.

Bepaal het doel van de contentstrategie

Het opzetten van een contentstrategie is een uitdaging. Zoals wel vaker het geval is bij online marketing, begint ook het maken van een contentstrategie met het bepalen van een doel. Weet wat je wil bereiken. Meer online zichtbaarheid? Meer relevante bezoekers? Autoriteit als merk opbouwen? Offerteaanvragen binnenhalen? Klantrelaties verbeteren? Kennis overbrengen? Het zijn allemaal mogelijke doelstellingen. Zorg dat je een concreet doel stelt zodat je verder kunt.

Op het Windesheim in Zwolle kreeg ik tot vervelens toe de term SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden, maar dat wist je vast al) om de oren. Tijdens het bepalen van het doel van de contentstrategie is het echter wel handig. Vooral de ‘T’ van tijdsgebonden is een belangrijke factor. Een tip is om minstens twee deadlines op te schrijven. Een doel op korte termijn en, je voelt hem aankomen, een ultiem doel op lange termijn. Wat is kort en wat is lang? Een doel voor binnen zes maanden en een doel voor over één á anderhalf jaar.

Bij het specifiek maken van je doel doe je er goed aan om ook je doelgroep te bepalen. Meer bezoekers hebben kan een doel zijn, maar het liefst heb je natuurlijk relevante bezoekers. Weet wie voor jou relevant zijn. Hierdoor kan je later bepalen hoe je ze gaat aanspreken en bereiken.

De route

De stip aan de horizon is gezet zodra je inzichtelijk hebt wat je wil bereiken. Nu is het moment om de route ernaartoe te bepalen. Wat ga je doen om het doel te bereiken? Welke kanalen ga je inzetten? Hoe ga je dat doen? De antwoorden op die vragen bedenken lukt vaak nog wel. Waar het daarna vaak misgaat is het wegzetten van plannen en taken in de tijd. Wat ga je wanneer doen en ga je dat dan ook daadwerkelijk uitvoeren? Veel mensen zijn een ster in het opzetten van plannen en bedenken van ideeën, maar ze zijn minder goed in de planning en uitvoering.

Hier kunnen 1001 redenen voor zijn. Om te voorkomen dat al jouw mooie plannen blijven liggen hebben ik een aantal tips voor je:

  • Schets de route naar het doel. De weg naar het doel is niet leidend, maar moet wel uitgestippeld zijn. 
  • Vooraf alles weten kan niet. Hoogstwaarschijnlijk kom je tijdens het verrichten van taken tot nieuwe inzichten. Omarm deze inzichten en implementeer ze.
  • Maak kleine tussenstapjes. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Wanneer je alleen grote doelen hebt dan is de drempel vaak te hoog.

Wel content maar geen strategie?

Wel content op je website, maar geen strategie? Dat komt vaker voor dan je zou verwachten. Wanneer je met een contentstrategie aan de slag gaat, raad ik je aan om de bestaande content mee te nemen in de route naar jouw doel. Dit dient namelijk als ‘laaghangend fruit’ om jouw doelen te behalen. Pas de punten van je strategie toe in je bestaande content en ga vervolgens bezig met nieuwe content.

Contentstrategie opzetten en toepassen

Zelf een contentstrategie opzetten voor jouw bedrijf? Deze ook daadwerkelijk uitvoeren? Het kan zijn dat je bij één van deze twee in de problemen komt. Lijkt het je interessant om eens te sparren over een contentstrategie, je doelen of de route om ze te behalen? Neem gerust eens contact met ons op!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl