Bepaal het doel van de contentstrategie
Het opzetten van een contentstrategie is een uitdaging. Zoals wel vaker het geval is bij online marketing, begint ook het maken van een contentstrategie met het bepalen van een doel. Weet wat je wil bereiken. Meer online zichtbaarheid? Meer relevante bezoekers? Autoriteit als merk opbouwen? Offerteaanvragen binnenhalen? Klantrelaties verbeteren? Kennis overbrengen? Het zijn allemaal mogelijke doelstellingen. Zorg dat je een concreet doel stelt zodat je verder kunt.
Op het Windesheim in Zwolle kreeg ik tot vervelens toe de term SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden, maar dat wist je vast al) om de oren. Tijdens het bepalen van het doel van de contentstrategie is het echter wel handig. Vooral de ‘T’ van tijdsgebonden is een belangrijke factor. Een tip is om minstens twee deadlines op te schrijven. Een doel op korte termijn en, je voelt hem aankomen, een ultiem doel op lange termijn. Wat is kort en wat is lang? Een doel voor binnen zes maanden en een doel voor over één á anderhalf jaar.
Bij het specifiek maken van je doel doe je er goed aan om ook je doelgroep te bepalen. Meer bezoekers hebben kan een doel zijn, maar het liefst heb je natuurlijk relevante bezoekers. Weet wie voor jou relevant zijn. Hierdoor kan je later bepalen hoe je ze gaat aanspreken en bereiken.