Rockwise en Herqua Sports: pieken in de wintermaanden

  • 30 november 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

“Tactiek is niet je man uitschakelen of zo. Nee, het is weten waar je mee bezig bent.” zei Nederland’s grootste sportman ooit. Klinkt ingewikkeld, is het niet. De kern van deze uitspraak zit in het laatste: weten waar je mee bezig bent. En tegelijkertijd, weten waar je mee bezig gáát zijn. Want regeren is vooruitzien, ook bij het adverteren in Google Ads.

 

Inhoudsopgave

Achtergrondinformatie

Herqua Sports is al bijna 40 jaar een begrip in Hoogeveen en omstreken. De sportwinkel is met surfartikelen klein begonnen en inmiddels uitgegroeid, zowel fysiek als online, tot een van de grootste sportzaken van het noorden van het land. Sinds 2018 zijn Herqua en Rockwise strategisch partner van elkaar.

 

Uitdaging: pieken in de wintermaanden

Als je op zoek bent naar winter(sport)kleding, dan is de kans groot dat Herqua je verder helpt. Van skisok tot snowboardhelm, en van het huren van een dakkoffer tot het onderhouden van je snowboard. Herqua heeft voor iedere winterse uitdaging een oplossing. Maar om jou als wintersporter in contact te laten komen met Herqua, is Rockwise uitgedaagd om zoveel mogelijk mensen te helpen.

De winter, en zeker ook de aanloop naar de winter, is voor Herqua de belangrijkste periode van het jaar. Daarom is het belangrijk om tijdig te zorgen dat alles binnen het Google Ads-account goed is ingesteld. Zo kunnen we direct schakelen wanneer dat nodig is.

 

Aanpak: herstructureren van het Ads-account

Als officieel Google-partner hebben wij het privilege om regelmatig met consultants van Google te sparren over de Google Ads-accounts die wij als agency beheren. Tijdens deze momenten krijgen wij onder andere nieuws over de laatste ontwikkelingen, trends en tips voor het optimaliseren van advertenties via het Google Ads-kanaal. Zo leerden wij de afgelopen maanden onder andere veel over de verschillende manieren om het algoritme van Google zo goed mogelijk te helpen.

 

Van specifiek naar algemeen: het belang van conversiedata

Het herstructureren van de campagnes is een van de tips, en die licht ik graag uit. Voorheen gebruikten wij met Herqua een zo specifiek mogelijke campagnestructuur: productcategorieën, merken en soms zelfs specifieke producten die goed presteren, verdienen het dan om in een eigen campagne nog beter te presteren.

Inmiddels weten wij dat het algoritme van Google enorm veel waarde hecht aan veel data binnen campagnes. Daarbij gaat het vooral om conversiedata. Kortom: campagnes bundelen, en zorgen dat we in een beperkt aantal campagnes zo veel mogelijk data krijgen. Zodat het Google Ads-systeem slimmer wordt, en beter begrijpt waar en wanneer onze advertenties getoond moeten worden. Bijkomend voordeel is een overzichtelijker Google Ads-account.

 

Campagnestructuur Google Ads bepalen

Er zijn verschillende manieren om tot de keuze van de verschillende campagnes te komen. Belangrijk is om hier rekening te houden met de volgende onderwerpen:

  • Komt er voldoende data binnen iedere campagne?
  • Wat is de focus van de webshop?
  • Zijn er productgroepen met grote margeverschillen?
  • Welke doelgroep wil je bereiken?
  • Is (een deel van) het assortiment seizoensgebonden?
  • Zijn er geschikte landingspagina’s?

 

Resultaat: hoge verwachtingen

De echte winterperiode is op moment van schrijven nog niet aangebroken. Een hard oordeel is dus nog niet te vellen. Wel zijn de eerste resultaten van de nieuwe, gebundelde campagnestructuur van Herqua Sports binnen. In de periode 1 t/m 24 november (de dag voor Black Friday) zien we voor Herqua de volgende resultaten:

campagnestructuur google ads rockwise

Waar de uiteindelijke ROAS met 3% is afgenomen, is het wel gelukt om de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar te verdubbelen.

 

Profiteren van onze contacten met Google's consultants?

Bij Rockwise zijn we laaiend enthousiast over de structuurwijziging in veel van de Google Ads-accounts die wij beheren. Door Google de juiste informatie te geven, wordt het Google Ads-systeem slimmer en weten wij het algoritme optimaal te benutten om onze klanten online verder te laten groeien. Wil jij ook profiteren van de nieuwste tips voor je Google Ads, rechtstreeks van Google’s consultants? Laat het ons weten!

 

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl