5 tips voor het verhogen van je gemiddelde orderwaarde
Bekijk hier de 5 tips die jou kunnen helpen bij het verhogen van de gemiddelde orderwaarde.
1. Minimum bestelwaarde gratis verzending
Maak een bestelminimum aan voor ‘gratis verzending’ en vertel realtime welk bedrag overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen. Zie het voorbeeld hieronder, maar denk ook aan Thuisbezorgd.nl. Wil je het écht goed doen? Kom met productsuggesties die het gat dichten.

De webshop van Kopari geeft aan welk verschil overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen.
2. Creëer Bundelproducten
Wil je dat je klanten meer artikelen kopen? Probeer dan productbundels te maken die minder kosten dan wanneer dezelfde artikelen afzonderlijk zouden worden gekocht. Denk hierbij aan de traditionele kerstpakketten in de decembermaand, maar probeer ook in de rest van het jaar creatief te zijn. Bijvoorbeeld door meerdere passende of complementaire producten met elkaar te bundelen.

In deze bundel combineert NCY twee verschillende workout CBD-producten.
3. Upsell of cross-sell complementaire producten
Denk eens aan McDonald’s. “Wil je daar friet bij?”. Het draait om het aansporen van klanten om aanvullende of verbeterde versies te kopen van de producten die ze al van plan zijn te kopen. Te vaak zie ik dat de ruimte voor upsells of cross-sells gebruikt wordt om bezoekers juist opnieuw in twijfel te brengen doordat soortgelijke producten worden getoond.
Voorbeelden van complementaire upsells of cross-sells:
- Hamer + schroeven
- Tennisracket + ballen
- Plinten + lijm
- Chocolade + kaartje
4. Zet een klantenloyaliteitsprogramma op
Als je webshop verbruiksartikelen verkoopt (iets dat klanten moeten terugkopen, zoals scheermesjes of scheerschuim), kun je overwegen een belonings- of loyaliteitsprogramma op te zetten. Het creëren van een klantloyaliteitsprogramma is een retentiestrategie die je helpt relaties met je klanten op te bouwen en de klantwaarde voor de levensduur te vergroten.

Op Geurvoorjehuis.nl ontvangt de klant punten waarmee korting bij een volgende bestelling wordt vrijgespeeld.
5. Bied volledig bemande live chat-ondersteuning voor snelle vragen
Livechat roept meestal beelden op van een met een headset uitgeruste ondersteuningsmedewerkers. Tegenwoordig verkopen bedrijven met een livechat volgens onderzoek van Forrester echter ook meer: 10-15% meer per winkelwagentje.