Gemiddelde orderwaarde verhogen? 5x hoe

Je webshop wordt goed bezocht, je conversieratio is goed, maar je blijft hongerig naar meer. Bij Rockwise streven we net als jij continu naar beter. Winstgevende omzetgroei vergt creativiteit en voortdurend speurwerk naar nieuwe kansen.

Door Matthijs Beumer, Managing Director bij Rockwise.

 

 

Gemiddelde orderwaarde: het ondergeschoven kind

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij het bepalen van marketingtargets en gedurende de implementatiefase, de focus bij veel ondernemers en marketingspecialisten met name ligt op het conversiepercentage en CPC. Wanneer dit de voornaamste KPI’s zijn waarop je stuurt, zal de rek steeds verder uit je Google Ads-account verdwijnen. Dat maakt dat je steeds beperkter wordt in het bepalen van vervolgkeuzes. Je gemiddelde orderwaarde verhogen kan daarentegen zorgen voor een vliegwieleffect waar je écht vrolijk van wordt.

Schaalmogelijkheden dankzij verhogen gemiddelde orderwaarde

Stel: je hebt de afgelopen jaren veel energie in je Google Ads-account gestoken en je bent tevreden over het rendement uit je investering. Het verder verhogen van het conversiepercentage zal steeds lastiger worden. Maar wat nou als je ervoor zorgt dat de gemiddelde orderwaarde met 15% stijgt? Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat een nieuwe klant je gemiddeld ook 15% meer mag kosten. En nou wordt het leuk, want 15% meer bieden op je klikken kan zomaar betekenen dat je 25% – 30% meer vertoningsaandeel pakt. Gevolg? Je wordt beperkt in je huidige dagbudget en dus kun je fors meer spenderen, waardoor je een prachtige winstgevende omzetgroei kunt realiseren.

5 tips voor het verhogen van je gemiddelde orderwaarde

Bekijk hier de 5 tips die jou kunnen helpen bij het verhogen van de gemiddelde orderwaarde.

1. Minimum bestelwaarde gratis verzending

Maak een bestelminimum aan voor ‘gratis verzending’ en vertel realtime welk bedrag overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen. Zie het voorbeeld hieronder, maar denk ook aan Thuisbezorgd.nl. Wil je het écht goed doen? Kom met productsuggesties die het gat dichten.

De webshop van Kopari geeft aan welk verschil overbrugt moet worden om de gratis verzending vrij te spelen.

2. Creëer Bundelproducten

Wil je dat je klanten meer artikelen kopen? Probeer dan productbundels te maken die minder kosten dan wanneer dezelfde artikelen afzonderlijk zouden worden gekocht. Denk hierbij aan de traditionele kerstpakketten in de decembermaand, maar probeer ook in de rest van het jaar creatief te zijn. Bijvoorbeeld door meerdere passende of complementaire producten met elkaar te bundelen.

In deze bundel combineert NCY twee verschillende workout CBD-producten.

3. Upsell of cross-sell complementaire producten

Denk eens aan McDonald’s. “Wil je daar friet bij?”. Het draait om het aansporen van klanten om aanvullende of verbeterde versies te kopen van de producten die ze al van plan zijn te kopen. Te vaak zie ik dat de ruimte voor upsells of cross-sells gebruikt wordt om bezoekers juist opnieuw in twijfel te brengen doordat soortgelijke producten worden getoond.

Voorbeelden van complementaire upsells of cross-sells:

  • Hamer + schroeven
  • Tennisracket + ballen
  • Plinten + lijm
  • Chocolade + kaartje

4. Zet een klantenloyaliteitsprogramma op

Als je webshop verbruiksartikelen verkoopt (iets dat klanten moeten terugkopen, zoals scheermesjes of scheerschuim), kun je overwegen een belonings- of loyaliteitsprogramma op te zetten. Het creëren van een klantloyaliteitsprogramma is een retentiestrategie die je helpt relaties met je klanten op te bouwen en de klantwaarde voor de levensduur te vergroten.

Op Geurvoorjehuis.nl ontvangt de klant punten waarmee korting bij een volgende bestelling wordt vrijgespeeld.

5. Bied volledig bemande live chat-ondersteuning voor snelle vragen

Livechat roept meestal beelden op van een met een headset uitgeruste ondersteuningsmedewerkers. Tegenwoordig verkopen bedrijven met een livechat volgens onderzoek van Forrester echter ook meer: 10-15% meer per winkelwagentje.

Wij denken strategisch mee

Bij Rockwise streven we net als jij continu naar beter. Winstgevende omzetgroei vergt creativiteit en voortdurend speurwerk naar nieuwe kansen. We staan te trappelen om ook jou verder te helpen. Eens kennis maken? Neem contact met ons op en we plannen snel een afspraak in!

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl