3 handige Google Ads-tips voor de feestdagen

  • 2 november 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

Het is november en dat betekent dat de nodige feestdagen weer in het verschiet liggen. De aankopen voor Sinterklaas en kerst vinden steeds eerder plaats en op 25 november is het Black Friday. Om tijdens deze periode geen verkoopkansen te laten liggen is het belangrijk dat je je Google Ads-account tijdig hebt ingericht en dat je advertenties goed staan. Wil jij goed voorbereid richting de feestdagen? Lees dan vooral verder, want in dit artikel geef ik je een aantal belangrijke tips die je nú al kunt doorvoeren om het maximale uit november en december te halen!

Inhoudsopgave

1. Seizoensgebonden aanpassingen

Met seizoensgebonden aanpassingen kun je de slimme biedstrategieën van Google informeren over verwachte wijzigingen van het conversiepercentage. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar Black Friday. Het conversiepercentage ligt rondom Black Friday, vanwege de sale, een stuk hoger dan normaal. Door informatie mee te geven aan de biedstrategie kunnen de prestaties van de campagnes nog beter worden. Deze functie kun je nu alvast inplannen, zodat ze tijdens de actie- en feestdagen geactiveerd worden.

Hoe voer je deze aanpassing nu alvast door?

  1. Ga in je Ads-account naar: ‘Tools & Instellingen’ > ‘Gedeelde Bibliotheek’ > ‘Biedstrategieën’ > ‘Geavanceerde Besturingselementen’ > ‘Seizoensgebonden Aanpassingen’.
  2. Klik op het blauwe plusje om een nieuwe seizoensgebondenheid aan te maken.
  3. Vervolgens heb je de mogelijkheid om verschillende gegevens aan te passen: ‘Planning’, ‘Bereik’ en ‘Verwachte stijging conversiepercentage’. Zie de schermafbeelding hieronder.

2. Promotie-extensies inschakelen

De promotie-extensie geeft aan dat er tijdens een bepaalde periode een kortingsactie loopt. Hierdoor vallen jouw Search Ads nog meer op! Dit is bovendien een mooie mogelijkheid om – via je advertenties – eventuele kortingscodes te promoten. Ook deze functie kun je nu alvast inplannen, zodat je er tijdens de drukke periode geen werk meer van hebt. Hieronder leg ik je uit hoe je een promotie-extensie inschakelt.

Hoe voer je deze aanpassing nu alvast door?

  1. Ga naar: Advertenties & Extensies > Extensies.
  2. Klik op het blauwe plusje om een promotie-extensie aan te maken.
  3. Vul de benodigde velden in: ‘Planning’, ‘Gelegenheid’ en ‘Promotie’. Zie de schermafbeelding hieronder.

3. Klantenlijst uploaden

Een klantenlijst uploaden helpt om de huidige campagnes, waaronder de Performance Max, nog slimmer te maken. Je voorziet Google namelijk van nieuwe signalen. Heb jij dit nog niet gedaan? Doe dit dan voor de actie- en feestdagen die in het verschiet liggen. Google is namelijk slim genoeg om een eigen doelgroeplijst te creëren, vergelijkbaar met jouw klantenlijst. Hierdoor kun je nog meer potentiële kopers bereiken.

Hoe voer je deze aanpassing nu alvast door?

  1. Ga naar: Tools & Instellingen > Gedeelde Bibliotheek > Doelgroepbeheer
  2. Klik op het blauwe plusje om een klantenlijst te uploaden.De lijst moet de volgende velden bevatten: e-mailadres, telefoonnummer, postcode, voor-/achternaam en land.

Bonustip: volumeregels

Het is natuurlijk essentieel dat je campagnes door blijven lopen tijdens deze drukke periodes. Om mogelijke problemen – met bijvoorbeeld de betaalmethode – snel te achterhalen, kun je bepaalde regels instellen in jouw Ads-account. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je via de mail een melding ontvangt wanneer het dagelijks aantal klikken of de kosten minder dan 1 zijn.

Hoe voer je deze aanpassing nu alvast door?

  1. Tools & Instellingen > Regels.
  2. Klik op het blauwe plusje.
  3. Selecteer ‘Campagneregels’.

Vul de gewenste regel in via het veld ‘actie’. In het voorbeeld hieronder hebben we ingesteld dat we een e-mail ontvangen zodra er minder dan €1,- van ons budget is uitgegeven.

2022 succesvol afsluiten?

Ik hoop dat de tips in dit artikel behulpzaam zijn geweest. Wil jij er zeker van zijn dat jouw Google Ads-account juist staat ingericht zodat je het jaar zo succesvol mogelijk kunt afsluiten? Daag ons uit! We verdiepen ons graag eens in je business om te kijken waar jouw kansen liggen!  

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl